Bewegingsrecreatie: Methodiek bewegingsrecreatie (B-ODISEE-OPS23A)

Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek
Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (basis).
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Bewegingsrecreatie) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Bewegingsrecreatie) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Bewegingsrecreatie: Methodiek bewegingsrecreatie (B-ODISEE-OPS23a)
3 studiepunten
NederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht
22 uren
Tweede semester
Debusscher Inne




Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek
Inhoud
Het OPO BR: Methodiek BR bestaat uit de volgende onderdelen:
Didactische Spel- en competitievormen in Bewegingsrecreatie
- Didactische principes in bewegingsrecreatie (koppeling met evaluatie BR: Vakdidactiek 1)
- Uitleg stages – Opstart 2de semester, Structuur van de stages, verwachtingen en aanpak van gemiste stage-uren.
- Verschillende Competitiesystemen
- Verschillende spelvormen
- Spelmethodieken en creatieve spelontwikkeling – Hoe ontwerp je zelf spelvormen en pas je bestaande spellen aan?
Specifieke recreatievormen en outdoor activiteiten
- Survivaltechnieken en basiskampvaardigheden (o.a. rugzak maken, vuur maken, shelter bouwen en voedsel (eetbare planten) vinden.
- Kaartlezen en schaal berekenen - Hoe zet je schaal om naar afstand en tijd?
- Oriëntatielopen: Basisprincipes en toepassingen
Duurzaamheid en maatschappelijke thema’s in sport en recreatie
- Leave No Trace: Op een verantwoorde manier op pad gaan met respect voor mens en natuur.
- Duurzame organisatie van sportactiviteiten: Materialengebruik, mobiliteit en ecologische voetafdruk
- Impact van sport en recreatie op natuur en milieu: Hoe kunnen we negatieve effecten minimaliseren?
- Onze Natuur: Verantwoord omgaan met de omgeving en bewustwording rond biodiversiteit
Veiligheid in de recreatieve sportcontext
- Omgaan met noodsituaties in outdoor settings (bv. onderkoeling, verstuikingen, tekenbeten, brandwonden, voedselvergiftiging salmonella, kind vermist, …)
- Verkeer en mobiliteit: Veiligheid bij sportactiviteiten op de openbare weg (te voet en per fiets)
- Veiligheid en gezondheid op kamp: EHBO, hygiëne, groepsveiligheid
- Voorbereiding en organisatie van een kamp: Logistieke planning, risicobeheer, begeleidingstechnieken
Evaluatieactiviteiten
Bewegingsrecreatie: Methodiek bewegingsrecreatie (B-ODISEE-O73767)
Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer, Naslagwerk
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De eindscore voor dit OPO wordt bepaald op basis van:
- Schriftelijk examen: 50% (op 20 punten)
- De studenten krijgen op het schriftelijk examen eveneens vragen over de trektocht.
- Opdrachten & verwerking van de cursus: 30% (o.a. actualiteitsopdracht, competitiesysteem)
- Deze opdrachten worden bekendgemaakt bij de aanvang van dit OPO en tijdens de verschillende Hoorcolleges via Toledo.
- Actieve en constructieve deelname: 20%
Aanwezigheidsvereisten
- 100% actieve en constructieve deelname is vereist.
- Per twee ongewettigde afwezigheden wordt 1 punt afgetrokken van het eindpunt.
- Een doktersattest kan tot één week na de afwezigheid worden ingediend. Daarna wordt het attest niet meer aanvaard.
Studenten met een examencontract nemen contact op met de verantwoordelijke van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.
Toelichting bij herkansen
- Het schriftelijk examen kan herkanst worden onder dezelfde modaliteiten als in de eerste examenkans.
- Permanente evaluatie-onderdelen zoals opdrachten en participatie kunnen niet herkanst worden.