Geschiedenis: Vakdidactiek 2 (B-ODISEE-OPS21B)

3 studiepuntenNederlands10 urenEerste semesterEerste semester
De Smet Toon (coördinator) |  De Smet Toon
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Ik toon aan over vakdidactische expertise van de verschillende  leer- en vakgebieden  te beschikken (niveau: doorgroei).

De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Geschiedenis: Vakdidactiek 2 (B-ODISEE-OPS21b)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht10 urenEerste semesterEerste semester
De Smet Toon
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

In dit opleidingsonderdeel wordt er dieper ingegaan op de didactische praktijken die mee de specificiteit van geschiedenisonderwijs uitmaken.

  • Verdieping: het opstellen van een lesvoorbereiding geschiedenis.
  • Taalontwikkelend lesgeven: omgaan met taal, begrippen en historische tekstdocumenten.
  • Hoe omgaan met afbeeldingen in de les geschiedenis.
  • Hoe omgaan met kaarten in de les geschiedenis.
  • Het actief historisch denken als voorbeeld van evolutie in geschiedenisdidactiek.

 https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=36356

Hoorcolleges en 5 zelfstandig te verwerken opdrachten.

 

Evaluatieactiviteiten

Geschiedenis: Vakdidactiek 2 (B-ODISEE-O73989)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

  • Het opleidingsonderdeel wordt geëvalueerd onder de vorm van in de loop van het semester in te leveren examenopdrachten.
  • De concrete uitleg over de examentaken wordt gegeven tijdens de lesmomenten en kan de student terugvinden op Toledo.
  • Studenten die deelnemen aan de projectweek voor het vak geschiedenis maken een extra examentaak rond gidsen op het terrein. Voor hen zal het eindtotaal bepaald worden door de som van de scores voor de vijf examentaken.
  • Studenten die voor een ander vak deelnemen aan de projectweek maken enkel de andere vier examentaken. Voor hen zal het eindtotaal bepaald worden door de som van de scores voor de vier examentaken.

Belangrijke opmerkingen

  • Indien een student een van de hierboven vermelde opdrachten niet uitvoert, krijgt hij/zij sowieso een NA voor het OPO. Deelscores van andere, wél ingeleverde opdrachten worden overgedragen naar de tweede zittijd.
  • Ongewettigde afwezigheid tijdens de projectweek voor het vak geschiedenis leidt tot een NA voor het OPO.
  • Enkel deelscores voor geslaagde onderdelen worden overgenomen naar de tweede examenkans en verrekend in het nieuwe eindcijfer van het opleidingsonderdeel.
  • De inleveringstermijn voor opdrachten moet ten allen tijde gerespecteerd worden. Taken die laattijdig worden ingediend (max 1 week te laat): hiervan wordt de score met 50% verminderd.
  • Indien een student niet aanwezig kan zijn tijdens de Week van de geïntegreerde didactiek of in de les vakdidactiek, dan moet hij/zij de docent onmiddellijk verwittigen en een geldig afwezigheidsattest inleveren (ziekenbriefje, kopie van een rouwbrief…). Ongewettigde afwezigheid betekent NA voor het OPO.
  • De aanwezigheid op de contacturen is verplicht! Systematische afwezigheid leidt tot NA.
  • ​Studenten met een examencontract nemen contact op met de verantwoordelijke van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.

Een NA te wijten aan afwezigheid tijdens de contacturen is niet herkansbaar.

Een tekort of NA te wijten aan onvoldoende voor opdrachten is herkansbaar in de derde examenperiode. De hermaakte opdrachten worden ingeleverd bij de aanvang van de derde examenperiode.

De student dient telkens de begeleidende docent te contacteren bij het behalen van NA of een tekort, teneinde informatie te verzamelen over de evaluatiemodaliteiten in de tweede zit.