Project Kunstvakken + Plastische Opvoeding: Beeldeducatie (B-ODISEE-OPS19A)

Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: basis).
Begintermen
'De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling'
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Project kunstvakken) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Project kunstvakken) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Project Kunstvakken + Plastische Opvoeidng: Beeldeducatie (B-ODISEE-OPS19a)




Inhoud
Via actieve en interactieve opdrachten worden de verschillende aspecten van (smartphone)fotografie verkend en toegepast.
Daarbij wordt er nadruk gelegd op de bouwstenen van het domein Beeld.
- Beeldanalyse van beelden en foto's.
- Beschouwen, ontleden, interpreteren en beoordelen.
- Vorm en stijlkenmerken van beelden en foto's herkennen en benoemen.
- Beeldaspecten, materialen en technieken bij (smartphone)fotografie.
- Beeldbewerking
- De eigen kunstbeleving verkennen, herkennen en toelichten
- Vaktermen en begrippen
Studiemateriaal
De cursus en powerpoint wordt per les op Toledo geplaatst
Toelichting werkvorm
Via actieve en interactieve opdrachten worden verschillende aspecten van (smartphone)fotografie verkend en toegepast.
Elke les wordt er een ander beeldaspect besproken en bekijken we hoe deze is toegepast in de kunstgeschiedenis van de fotografie en hoe de student deze zelf kan toepassen.
De werking van de camera wordt besproken, alsook de verschillende stromingen/genres binnen de fotografie.
- De student is aanwezig op alle onderwijsactiviteiten ( atelier, vakkenstage PO/PKV,museumbezoeken,...) Indien de student niet deelneemt aan alle onderwijsactiviteiten zal dit beschouwd worden als een onwettige afwezigheid en zal dit opleidingonderdeel als onvolledig worden beschouwd.
- De student verwittigt, in geval van afwezigheid, zo snel mogelijk de verantwoordelijke lector.
- De student neemt na een gewettigde afwezigheid zelf het initiatief tijdens de eerstvolgende les om de betrokken lector te contacteren en afspraken te maken om gemiste praktijkactiviteiten in te halen.
- De student informeert zich over de afspraken, contactmomenten en nodig materiaal of documenten.
- De student moet zich tijdens alle praktijkactiviteiten gedragen als een toekomstig leraar.
- De student is verplicht tot deelname aan studie-uitstappen die voor dit studieonderdeel worden georganiseerd.
- Studie-uitstappen op zelfstandige basis waaronder filmvoorstellingen, theaterbezoeken, museabezoeken e.a. in binnen- en buitenland worden aangemoedigd en tonen de extra motivatie en inzet van de student.
- Het Toledo platform wordt gebruikt om te communiceren met studenten. Studenten dienen dit platform op geregelde tijdstippen te raadplegen.
- Er wordt verwacht dat de studenten zelfstandig initiatief nemen om aangereikte inhouden te verbreden en te verdiepen.
Evaluatieactiviteiten
Project Kunstvakken + Plastische Opvoeding: Beeldeducatie (B-ODISEE-O73760)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
1/ Permanente evaluatie
- Verschillende voorbereidende opdrachten tijdens de cursus
2/ eindevaluatie
- Eindopdracht
- Bespreking van een fotograaf
- Bespreking van een beeld
- Beeldende opdracht
De lesopdrachten worden bijgehouden op een digitaal forum per student. Het illustreert de prestaties en de evolutie gedurende cursus.
Opdrachten en oefeningen worden individueel en/of klassikaal besproken tijdens de lessen.
De student moet zich tijdens alle praktijkactiviteiten gedragen als een toekomstig leraar. Een correcte attitude is vereist.
De student is aanwezig op alle onderwijsactiviteiten.
Indien de opdrachten te laat of niet op tijd worden ingediend is dit NA voor het OPO
De student toont aan dat hij beschikt over :
- voldoende kennis over de lesopdrachten, materialen en technieken
- Presentatievaardigheden heeft
- reflectievaardigheden m.b.t. artistieke proces van zichzelf als van een fotograaf, de lesinhoudelijke kennis
- theoretische achtergrondkennis m.b.t. inhoud / techniek / materiaal / beeldaspecten / kunstgeschiedenis
- kennis van termen en vakjargon
Belangrijke opmerkingen
Het niet indienen van opdrachten, alsook een onvolledig portfolio leidt automatisch tot een NA (niet afgelegd) voor dit OPO.
Het te laat indienen van onderdelen van opdrachten in het portfolio kan het eindcijfer verminderen telkens met 5% of -2.5 punten.
Toelichting bij herkansen
De opdrachten voor herkansing worden besproken op de dag van examenevaluatie. De student neemt persoonlijk contact op met de docent.