Onderwijskunde 1 (B-ODISEE-OPS17A)

Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: basis).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs - en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Onderwijskunde 1 (B-ODISEE-OPS17a)




Inhoud
In deze cursus bespreken we de job van de leraar vanuit verschillende onderwijssituaties.
We bespreken onder andere onderstaande onderwerpen:
- Wat maakt dat je leraar wil worden?
- Wat verwacht de samenleving van leerkrachten?
- Over welke competenties moet een leraar beschikken?
- Hoe verloopt een leerproces?
- Hoe kunnen we het leerproces activeren?
- Hoe kunnen we leerlingen motiveren om te leren?
- Welke didactische principes zijn belangrijk om toe te passen tijdens het lesgeven?
- Welke onderwijspsychologische stromingen hebben ons onderwijs reeds beïnvloed door de tijd heen?
- Welke onderdelen behoren tot een didactisch model?
- …
Ook wordt er aandacht besteed aan de huidige onderwijsactualiteit!
In de lessen onderwijskundige maak je kennis met het belang van de reflectieve houding als leraar. Je legt een logboek aan waarin deze reflectieve houding vorm krijgt. De eigen en verworven kennis en ervaringen met de verschillende thema's, de gedeelde ervaringen met de medestudenten, de actualiteit en de eigen visie op onderwijs zijn voorwerp van reflectie.
Studiemateriaal
De leerinhoud wordt online beschikbaar gesteld via Toledo.
Toelichting werkvorm
Via activerende werkvormen, samenwerkingsvormen, individueel en klassikaal werk.
Aanwezigheid in de les is dus essentieel om de leerinhouden te verwerven en verwerken.
Evaluatieactiviteiten
Onderwijskunde 1 (B-ODISEE-O73758)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Een actieve en constructieve aanwezigheid tijdens de contacturen is vereist. Tijdens de contacturen wordt er een tussentijdsevaluatiemoment voorzien om kennis te maken met de vraagstelling van de docenten.
De student houdt gedurende het hele semester een logboek bij. De inhoudelijke uitwerking van het logboek wordt toegelicht tijdens de lessen onderwijskunde. Er wordt ook tijdens de lessen regelmatig verwezen naar het logboek. Het niet indienen van het logboek resulteert in een NA.
Het eindexamen is een schriftelijk gesloten boek examen tijdens de officiële examenperiode. Dit examen toetst je kennis, verwerking en transfer van de cursus.
Het eindcijfer voor dit OPO wordt als volgt bepaald:
- Logboek 20%
- Eindexamen 80%
Wanneer de student op het eindexamen een 8 of minder haalt dan wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het OPO.
Studenten met een examencontract nemen contact op met de verantwoordelijke van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.
Toelichting bij herkansen
Tijdens de tweede examenkans gelden dezelfde examenmodaliteiten als tijdens de eerste.