Mediawijsheid en -kunde (B-ODISEE-OPS16A)

Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: basis).
Ik toon aan (ver)nieuwe(nde) tendensen kritisch te benaderen (niveau: basis).
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Mediawijsheid en -kunde (B-ODISEE-OPS16a)




Inhoud
In dit OPO leren de studenten kritisch om te gaan met media en werken ze aan hun eigen digitale geletterdheid om hun lessen kunnen verrijken met digitale leermiddelen.
Onderstaande thema’s komen aan bod:
- Basisvaardigheden ICT
- Mediaopvoeding en mediawijsheid
- Online samenwerken
- Tekstverwerking en rekenblad
- Interactiviteit en evaluatietools
- Educatieve leeromgevingen
- Multimedia
- Vernieuwende mediatendensen
- …
Studiemateriaal
Al het studiemateriaal is terug te vinden op Toledo.
Toelichting onderwijstaal
Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.
Toelichting werkvorm
We kiezen voor blended onderwijs: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waarbij afstandsonderwijs online niet-live uitgewerkt is. De focus van de student bij online-niet live onderwijs ligt op zelfstandig leren en het onder de knie krijgen van aangeleerde softwareprogramma's.
Evaluatieactiviteiten
Mediawijsheid en -kunde (B-ODISEE-O73757)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Om te kunnen deelnemen aan de evaluatie is aanwezigheid op evaluatiemomenten tijdens de lessen vereist. Elke afwezigheid tijdens een evaluatiemoment moet geduid worden en kan eventueel gecompenseerd worden. Bij afwezigheid mail je een geldige reden voor je afwezigheid voor de start van de evaluatie door naar de betrokken docent van het OPO.
De student(e) neemt zelf, zo snel mogelijk, contact op met de docent die bepaalt op welke wijze de compensatie mogelijk is (enkel indien de afwezigheid gewettigd is). Het niet compenseren leidt tot een NA voor dit deel. De timing en de inhoud van de permante evaluatie wordt tijdig meegedeeld op Toledo.
Het eindcijfer wordt op de volgende manier berekend:
- Verschillende opdrachten in functie van PE verbonden aan de aangeboden ICT-thema’s 25%
- Project rond mediawijsheid 20 %
- Opdrachten + controletest tekstverwerking en rekenblad. 15 %
- Opdracht educatieve leeromgevingen. 10%
- Kennistest op het einde van het semester. 30%
Wanneer de student op één van de bovenstaande onderdelen een 7 of minder haalt dan wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het OPO.
Wanneer de student een gegeven deadline (meer dan 2 keer) niet respecteert, krijgt de student een 0 voor de opdracht.
Studenten met een examencontract dienen contact op te nemen met de OPO-coördinator.
Toelichting bij herkansen
De modaliteiten van de tweede zittijd zijn dezelfde als tijdens de eerste zittijd, tenzij anders wordt meegedeeld tijdens het door de hogeschool bepaald nabesprekingsmoment van de examens.
Studenten met een onvoldoende nemen zelf contact op met de betreffende docent van het OPO mediawijsheid – kunde voor 1 juli.