Mediawijsheid en -kunde (B-ODISEE-OPS16A)

3 studiepuntenNederlands22 urenEerste semesterEerste semester
Termont Sandra (coördinator) |  Dries Michel |  Termont Sandra
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: basis).

Ik toon aan (ver)nieuwe(nde) tendensen kritisch te benaderen (niveau: basis).

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Mediawijsheid en -kunde (B-ODISEE-OPS16a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht22 urenEerste semesterEerste semester
Dries Michel |  Termont Sandra
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

In dit OPO leren de studenten kritisch om te gaan met media en werken ze aan hun eigen digitale geletterdheid om hun lessen kunnen verrijken met digitale leermiddelen.   

Onderstaande thema’s komen aan bod:  

  • Basisvaardigheden ICT 
  • Mediaopvoeding en mediawijsheid 
  • Online samenwerken 
  • Tekstverwerking en rekenblad 
  • Interactiviteit en evaluatietools 
  • Educatieve leeromgevingen 
  • Multimedia 
  • Vernieuwende mediatendensen 
  • … 

Al het studiemateriaal is terug te vinden op Toledo. 

Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media. 

 

We kiezen voor blended onderwijs: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waarbij afstandsonderwijs online niet-live uitgewerkt is.  De focus van de student bij online-niet live onderwijs ligt op zelfstandig leren en het onder de knie krijgen van aangeleerde softwareprogramma's.  

Evaluatieactiviteiten

Mediawijsheid en -kunde (B-ODISEE-O73757)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Vaardigheidstoets, Take-home
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Om te kunnen deelnemen aan de evaluatie is aanwezigheid op evaluatiemomenten tijdens de lessen vereist. Elke afwezigheid tijdens een evaluatiemoment moet geduid worden en kan eventueel gecompenseerd worden. Bij afwezigheid mail je een geldige reden voor je afwezigheid voor de start van de evaluatie door naar de betrokken docent van het OPO. 

De student(e) neemt zelf, zo snel mogelijk, contact op met de docent die bepaalt op welke wijze de compensatie mogelijk is (enkel indien de afwezigheid gewettigd is). Het niet compenseren leidt tot een NA voor dit deel. De timing en de inhoud van de permante evaluatie wordt tijdig meegedeeld op Toledo. 

Het eindcijfer wordt op de volgende manier berekend:  

  • Verschillende opdrachten in functie van PE verbonden aan de aangeboden ICT-thema’s  25% 
  • Project rond mediawijsheid  20 % 
  • Opdrachten + controletest tekstverwerking en rekenblad. 15 %  
  • Opdracht educatieve leeromgevingen.    10% 
  • Kennistest op het einde van het semester.  30% 

Wanneer de student op één van de bovenstaande onderdelen een 7 of minder haalt dan wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het OPO.  

Wanneer de student een gegeven deadline (meer dan 2 keer) niet respecteert, krijgt de student een 0 voor de opdracht.   

Studenten met een examencontract dienen contact op te nemen met de OPO-coördinator. 

De modaliteiten van de tweede zittijd zijn dezelfde als tijdens de eerste zittijd, tenzij anders wordt meegedeeld tijdens het door de hogeschool bepaald nabesprekingsmoment van de examens.    

Studenten met een onvoldoende nemen zelf contact op met de betreffende docent van het OPO mediawijsheid – kunde voor 1 juli.