Engels: Taal en cultuur 2 (B-ODISEE-OPS14B)

Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: doorgroei).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Engels) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Engels) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Engels: Taal en cultuur 2 (B-ODISEE-OPS14b)




Inhoud
- Taalinzicht: onderdelen van de Engelse grammatica die moeilijk zijn voor Nederlandse sprekers van het Engels: tenses, future tenses, modal verbs.
- Vaardigheden: review writing, debattechnieken
- Woordenschat: English Vocabulary in Use: Upper-Intermediate. (chapters 51-101)
- Cultuur: een waaier aan onderwerpen gerelateerd aan de Britse samenleving komt aan bod.
- Verder lezen we nog twee romans uit de Engelstalige canon die onze discussies verdiepen.
Toelichting onderwijstaal
Het opleidingsonderdeel Engels: Taalkennis en vaardigheden wordt volledig in het Engels gegeven. De woordenschattoetsen bevatten enkele vertaaloefeningen Nederlands-Engels.
Toelichting werkvorm
Digitaal leren - Interactievormen - Samenwerkend leren/Collaboratief leren
- Grammaticale items worden kort geïntroduceerd door middel van een korte spelactiviteit die demonstreert hoe je dergelijke grammaticale items kan inoefenen met de eigen leerlingen. De items worden ingeoefend via oefensessies. De studenten bekijken voor de eigenlijke les grammar videos en maken aan de hand van een self-assessment remediërende oefeningen. Studenten werken oefeningen af, en bereiden activiteiten voor, zoals aangegeven op het digitale leerplatform en/of aangekondigd in de les.
- Studenten studeren de woordenschat zelfstandig in.
- De lessen verlopen steeds interactief. Concreet betekent dit dat studenten actief deelnemen aan discussieactiviteiten, opdrachten voorbereiden, elkaar feedback geven op spreek- en schrijfopdrachten.
Evaluatieactiviteiten
Engels: Taal en cultuur 2 (B-ODISEE-O73979)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
- Het schriftelijk examen in juni evalueert grammatica- en woordenschatkennis via gesloten en meerkeuzevragen,en lees- en schrijfvaardigheid via gesloten en open vragen. Leesvaardigheid wordt geëvalueerd aan de hand van een ongeziene tekst (ca. 1000 woorden, non-fictie, actualiteitsgericht, verband houdende met de besproken thema's). Schrijfvaardigheid wordt geëvalueerd aan de hand van een schrijfopdracht (een review 400 woorden van een vooraf gelezen roman) waarbij studenten gebruik mogen maken van computer en notities.
- Woordenschatkennis wordt getest door middel van drie tussentijdse testen. Deelname aan deze toetsen is verplicht. De student(e) krijgt score nul voor de toetsen waaraan hij niet heeft deelgenomen. De testen kunnen enkel worden ingehaald bij gewettigde afwezigheid. Vanaf een gemiddelde score van 60% worden studenten vrijgesteld van het woordenschatdeel van het schriftelijke examen. Indien de student niet is vrijgesteld van dit gedeelte telt de score die gemiddeld behaald werd op de tussentijdse woordenschattoetsen en de examentoets.
- Schrijfvaardigheid wordt -naast het schriftelijke examen- geëvalueerd door middel van een review. (Permanente evaluatie, met aandacht voor proces en product, en peer-evaluatie)
- Literatuur: Waarneming, verbeelding, conceptualisering en analyse van de gelezen romans worden geëvalueerd door middel van een presentatie die verslag uitbrengt van onderzoeksactiviteiten rond een van de te lezen romans en studenten betrekt in activiteiten met betrekking tot die roman en een creatieve voorstelling van de andere te lezen roman.
- Cultuur: Studenten bereiden opdrachten voor.
- grammaticakennis (schriftelijke examen): 30%
- woordenschatkennis (tussentijdse toetsen en/of examen): 15%
- Leesvaardigheid (schriftelijke examen): 12%
- Schrijfvaardigheid (schriftelijk examen): 8%
- Schrijfvaardigheid (permanente evaluatie): 10%
- presentatie: 10%
- Spreekactiviteiten (debatten): 5%
- British art and civilization: report and presentation: 10 %
Belangrijke opmerking!
Er wordt automatisch een zware onvoldoende (7 of minder) toegekend voor het geheel van dit pleidingsonderdeel in de volgende gevallen: de student(e) haalt een nul voor één van de genoemde onderdelen (essay, presentatie, woordenschat, grammaticaexamen, lees-en schrijfexamen) OF de student(e) haalt een zware onvoldoende (7 of minder) voor twee van deze genoemde onderdelen OF de student(e) haalt een onvoldoende (8 of 9) voor drie van deze genoemde onderdelen.
Toelichting bij herkansen
Het schriftelijke examen bestaat uit een grammaticaexamen, een woordenschatexamen, een leesexamen en een schrijfexamen. Hier gelden dezelfde modaliteiten als in de eerste zittijd. Studenten met een score van minstens 60% op woordenschat worden vrijgesteld van het woordenschatexamen. Studenten met een score van minstens 50ù op grammatica, lees- of schrijfvaardigheid worden vrijgesteld van die respectievelijke onderdelen.
De student dient ook een review van een van de romans, gelezen voor het OPO Engels: Cultuur, met minstens twee bronvermeldingen. Studenten met een score van minstens 10/20 in de eerste zittijd voor de reviewopdracht worden hiervoor vrijgesteld in de tweede zittijd.
In de tweede examenperiode is er een mondeling gedeelte waarvoor de student vooraf een presentatie (20') voorbereidt over de Britse identiteit of over de gelezen roman. Die keuze wordt in overleg met de docent vastgelegd. Indien de student slaagde voor dit onderdeel in de eerste zittijd, wordt het cijfer overgenomen naar de tweede zittijd en verrekend in het nieuwe eindcijfer van het opleidingsonderdeel.
Andere opdrachten worden herwerkt, in overleg met de docent.
Er wordt automatisch een zware onvoldoende (7 of minder) toegekend voor het geheel van dit opleidingsonderdeel in de volgende gevallen: de student(e) haalt een nul voor één van de genoemde onderdelen (review, woordenschat, grammaticaexamen, lees-en schrijfexamen) OF de student(e) haalt een zware