Engels: Taal en cultuur 1 (B-ODISEE-OPS13B)

Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: doorgroei).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Engels) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Engels) 180 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Engels: Taal en cultuur 1 (B-ODISEE-OPS13b)




Inhoud
- Taalinzicht: nouns, possessives,pronouns, articles, demonstratives, quantifiers, prepositions, adjectives, adverbs, tenses
- Cultuur: Cultuureducatie: Het referentiekader voor geïntegreerde cultuureducatie Cultuur in de Spiegel biedt ons antwoorden op de vragen wat is cultuur en wat is het belang ervan voor het onderwijs. We bespreken hoe het kader ons helpt ons cultureel bewustzijn te ontwikkelen en hoe we dit kunnen vertalen in cultuureducatie activiteiten. Een keuze uit volgende onderwerpen komt aan bod:
- literatuuronderwijs: een manier om verschillen te overbruggen?
- storytelling
- kunst in de taalklas
- Shakespeare in de klas
- Projectweek: in het academiejaar 2024-2025 vindt er een studiereis naar Londen plaats. Tijdens deze studiereis bezoeken we theaters en musea. Studenten bereiden deze studiereis grondig voor en werken opdrachten af. Deelname aan deze reis is verplicht.
- Verder lezen we twee romans uit de Engelstalige canon die onze discussies verdiepen.
- Vaardigheden: verschillende spreek-, schrijf-, luister- en leesactiviteiten over onderwerpen gerelateerd aan de Britse of breder internationale actualiteit.
- Woordenschat: English Vocabulary in Use: Upper-Intermediate (chapters 1-50)
Toelichting onderwijstaal
Het opleidingsonderdeel Engels: Taalkennis en vaardigheden wordt volledig in het Engels gegeven. De woordenschattoetsen bevatten enkele vertaaloefeningen Nederlands-Engels.
Toelichting werkvorm
Digitaal leren - Oefeningen/opdrachten - Samenwerkend leren/Collaboratief leren
Grammaticale items worden kort geïntroduceerd door middel van een korte spelactiviteit die demonstreert hoe je dergelijke grammaticale items kan inoefenen met de eigen leerlingen. De items worden ingeoefend via oefensessies. De studenten bekijken voor de eigenlijke les grammar videos en maken aan de hand van een self-assessment remediërende oefeningen. Actuele (gesproken of geschreven) bronnen leveren stof tot verkennende en verdiepende debatten. De lessen verlopen altijd interactief. Van de student wordt gedurende alle lessen een actieve en betrokken deelname verwacht:
- Studenten brengen presentaties over onderwerpen, gerelateerd aan Groot-Brittannië.
- Studenten werken projectmatig, werken oefeningen af, en bereiden activiteiten voor, zoals aangegeven op het digitale leerplatform en/of aangekondigd in de les.
- Studenten studeren de woordenschat zelfstandig in.
Evaluatieactiviteiten
Engels: Taal en cultuur 1 (B-ODISEE-O73978)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het schriftelijke examen in januari evalueert grammatica- en woordenschatkennis via gesloten en meerkeuzevragen,en lees- en schrijfvaardigheid via open vragen. Leesvaardigheid wordt geëvalueerd aan de hand van een ongeziene tekst (ca. 1000 woorden, non-fictie, actualiteitsgericht, verband houdende met de besproken thema's) en een schrijfopdracht (een essay van ca. 400 woorden) over een vraag die verband houdt met de besproken thema's.
Woordenschatkennis wordt getest door middel van drie tussentijdse testen. Deelname aan deze toetsen is verplicht. De student(e) krijgt score nul voor de toetsen waaraan hij niet heeft deelgenomen. De testen kunnen enkel worden ingehaald bij gewettigde afwezigheid. Vanaf een gemiddelde score van 60% worden studenten vrijgesteld van het woordenschatdeel van het schriftelijke examen.
Schrijfvaardigheid wordt -naast het schriftelijke examen- geëvalueerd door middel van een essay. (Permanente evaluatie, met aandacht voor proces en product, en peer-evaluatie)
Spreekvaardigheid (deelnemen aan een gesprek) wordt geëvalueerd tijdens debatopdrachten via peerevaluatie en zelfevaluatie. Spreken voor een publiek wordt geëvalueerd door middel van een presentatie, hetzij over de romand die we samen hebben gelezen, hetzij over een thema gelinkt aan Britse identiteit. Het cijfer wordt bepaald door peer-, zelf- en leraarevaluatie. De opdracht voor de Londenreis toetst de vaardigheden geïntegreerd.
De puntenverdeling is als volgt:
- grammaticakennis (schriftelijke examen): 30%
- woordenschatkennis (tussentijdse toetsen en/of examen): 20%
- Leesvaardigheid (schriftelijke examen): 10%
- Schrijfvaardigheid (schriftelijk examen): 7,5%
- Schrijfvaardigheid (permanente evaluatie): 7,5 %
- presentatie: 10%
- Spreekactiviteiten (debatten): 5%
- Opdrachten Londen: 10%
Belangrijke opmerking!
Er wordt automatisch een zware onvoldoende (7 of minder) toegekend voor het geheel van dit opleidingsonderdeel in de volgende gevallen: de student(e) haalt een nul voor één van de genoemde onderdelen (essay, presentatie, woordenschat, grammaticaexamen, lees-en schrijfexamen) OF de student(e) haalt een zware onvoldoende (7 of minder) voor twee van deze genoemde onderdelen OF de student(e) haalt een onvoldoende (8 of 9) voor drie van deze genoemde onderdelen.
Toelichting bij herkansen
Enkel deelscores voor geslaagde onderdelen worden overgenomen naar de tweede examenkans en verrekend in het nieuwe eindcijfer van het opleidingsonderdeel.
Het schriftelijke examen bestaat onder meer uit een grammaticaexamen, een woordenschatexamen, een leesexamen en een schrijfexamen. Hier gelden dezelfde modaliteiten als in de eerste zittijd.
In de tweede examenperiode is er een mondeling gedeelte waarvoor de student vooraf een presentatie (20') voorbereidt over de Britse identiteit of over de gelezen roman. Die keuze wordt in overleg met de docent vastgelegd. Indien de student slaagde voor dit onderdeel in de eerste zittijd, wordt het cijfer overgenomen naar de tweede zittijd en verrekend in het nieuwe eindcijfer van het opleidingsonderdeel.
De student dient ook een essay in (1000 woorden) met minsten twee bronvermeldingen en een outline, met vermelding van de "thesis statement." Ook hier geldt dat het cijfer van de eerste zittijd wordt overgenomen indien de student slaagde voor dit onderdeel.
Er wordt automatisch een zware onvoldoende (7 of minder) toegekend voor het geheel van het opleidingsonderdeel "Engels: Taalkennis en vaardigheden, deel I" in de volgende gevallen: de student(e) haalt een nul voor één van de genoemde onderdelen (essay, presentatie, woordenschat, grammaticaexamen, lees-en schrijfexamen) OF de student(e) haalt een zware onvoldoende (7 of minder) voor twee van deze genoemde onderdelen OF de student(e) haalt een onvoldoende (8 of 9) voor drie van deze genoemde onderdelen.