Bewegingsrecreatie: Specialisatiestage (B-ODISEE-OPS11A)




Doelstellingen
Ik evalueer kritisch mijn eigen functioneren en ik stuur zo nodig adequaat mijn handelen bij (niveau: gevorderd).
Ik breng de beginsituatie (breed en specifiek) in kaart (niveau: gevorderd).
Ik ontwerp zelfstandig leer-en ontwikkelingsactiviteiten (van lessen tot leerlijnen tot geïntegreerd aanbod,…) vanuit de beoogde doelen, de beginsituatie van de lerenden op basis van wetenschappelijk onderbouwde onderwijskundige inzichten (niveau: gevorderd).
Ik integreer brede vakinhoudelijke en vakdidactische kennis en vaardigheden in aangeboden leer- en ontwikkelingsactiviteiten (niveau: gevorderd).
Ik integreer actuele en relevante bronnen, kennis en inzichten in aangeboden leer-en ontwikkelingsactiviteiten (niveau: gevorderd).
Ik wend de diversiteit van de groep aan als leer-en ontwikkelingskans (niveau: doorgroei).
Ik realiseer zelfstandig gedurende een aaneengesloten en langere periode leer-en ontwikkelingsactiviteiten vanuit beoogde doelen, de beginsituatie van de lerenden op basis van wetenschappelijk onderbouwde onderwijskundige inzichten (niveau: gevorderd).
Ik geef diversiteitsresponsief les (niveau: doorgroei).
Ik integreer de meerwaarde van de buurt en de wereld als leerkans (niveau: doorgroei).
Ik evalueer zelfstandig tijdens en na de aangeboden leer-en ontwikkelingsactiviteiten de leerwinst van alle lerenden t.a.v. de beoogde doelen, de beginsituatie van de lerenden op basis van wetenschappelijk onderbouwde onderwijskundige inzichten (niveau: gevorderd).
Ik herken leervragen en -noden en kan er gepast op inspelen (niveau: gevorderd).
Ik toon aan over (ped)agogische expertise te beschikken (niveau: gevorderd).
Ik creëer proactief een positief leef- en leerklimaat, doordat ik in mijn handelen laat zien dat ik gevoelig en receptief ben voor zaken die bevorderend en belemmerend zijn voor leren en ontwikkelen (niveau: gevorderd).
Ik neem leiding over het leer- en leefklimaat door in te spelen op gedragingen en groepsprocessen van de lerenden om het welbevinden en de leerkansen van alle lerenden te vrijwaren. In meer complexe situaties stem ik af met andere actoren (niveau: gevorderd).
Ik herken opvoedingsvragen en -noden en kan er gepast op inspelen (niveau: gevorderd).
Ik organiseer en voer relevante administratieve taken uit (niveau: gevorderd).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
9 sp. Bewegingsrecreatie: Specialisatiestage (B-ODISEE-OPS11a)




Inhoud
Zie stagewebsite: Bewegingsrecreatie: Specialisatiestage: De student kiest voor module fitness, module wedstrijdsport, module natuursporten of module G-sport. De inhouden, competenties en doelstellingen worden steeds in samenspraak met de stagebegeleider vastgelegd.
Module 1: Fitness
1. De stagiair doet minimum 60u stage waarvan
- minimum 20u in het fitness centrum van Campus Dilbeek + persoonlijke begeleiding van één persoon
- minimum 40u in een ander fitness centrum. In deze stage voert de stagiair diverse taken uit: minimum 10u groepslessen geven (minimum 2 verschillende) en 30u meedraaien in de fitness (administratieve taken, individuele begeleiding klanten, schema’s opstellen, …)
2. Actieve stage doelgroepen (min.60u): min. 2 verschillende doelgroepen: senioren, gevangenis, personen met beperking, allochtonen, ...
3. Bijscholingen (min. 40u): kan gespreid worden over 2e en 3e opleidingsfase: min. 20u gelinkt aan fitness
Module 2: Wedstrijdsport
1. De stagiair werkt minimum 60u in een club of organisatie.
In deze clubstage heeft de stagiair keuze uit volgende opties:
- uitwerken van 1 groot project
- uitwerken van 2 kleinere projecten
- uitwerken van 1 klein project + individuele coaching van 1 of meerdere atleten op hoger niveau
Mogelijke projecten zijn: organisatie van een eetfestijn, een tornooi, een show, trainingsstages of kampen etc.
Individuele coaching betekent oa. uitwerking van trainingsschema’s, uitwerken van een jaarplan, coaching en analyse van wedstrijden.
2. Actieve stage doelgroepen (min.60u): min. 2 verschillende doelgroepen: senioren, gevangenis, personen met beperking, allochtonen, …
3. Bijscholingen (min. 40u): kan gespreid worden over 2e en 3e opleidingsfase: min. 20u gelinkt aan wedstrijdsport
Module 3: Natuursport
1. De invulling van deze 60 stage-uren gebeurt binnen 1 organisatie. Mogelijke organisaties: Recreas, The outsider, Moulin Bock… Ook het begeleiden van de trektocht van de 1e jaars is een stagemogelijkheid. De stagiair moet hierbij kunnen optreden als lesgever, organisator, begeleider, opvoeder, coach, bewegingsdeskundige… in een natuurgebonden context.
2. Actieve stage doelgroepen (min.60u): min. 2 verschillende doelgroepen: senioren, gevangenis, personen met beperking, allochtonen, ...
3. Bijscholingen (min. 40u): kan gespreid worden over 2e en 3e opleidingsfase: min. 20u gelinkt aan natuursport
Module 4: G-sport
1. De stagiair werkt minimum 60u binnen een G-sport organisatie.
Binnen de G-sport wordt er een project uitgewerkt. Voorbeelden zijn:
- organisatie van een G-sport evenement
- tornooi binnen de G-sport
De stagiair heeft keuze uit volgende opties:
- uitwerken van 1 groot project binnen de G-sport
- uitwerken van 2 kleinere projecten binnen de G-sport
2. Actieve stage doelgroepen (min.60u): min. 2 verschillende doelgroepen: senioren, gevangenis, personen met beperking, allochtonen, ...
3. Bijscholingen (min. 40u): kan gespreid worden over 2e en 3e opleidingsfase: min. 20u gelinkt aan G-sport
Studiemateriaal
Toelichting werkvorm
Stageopdrachten en supervisiegesprekken. zie stagewebsite Bewegingsrecreatie: Specialisatiestage
Evaluatieactiviteiten
Bewegingsrecreatie: Specialisatiestage (B-ODISEE-O70482)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
EERSTE ZITTIJD:
De stage- en contractuele verplichtingen zijn bepaald in het onderwijs-en examenreglement, de stagewebsite,de stageovereenkomst en de ECTS-fiche. Deze moeten worden nageleefd. Bij het niet naleven kan de stage vroegtijdig worden afgebroken. De eindverantwoordelijkheid voor de stage van de stagiair ligt bij de opleidingsinstelling. Indien de stageplaats of de stagiair de verplichtingen van de overeenkomst niet naleven, zal de andere partij de stagecoördinator hiervan op de hoogte brengen. Noch de opleidingsinstelling, noch de stageplaats, noch de stagiair kan de stage zonder overleg éénzijdig voortijdig afbreken. Bij betwistingen wordt in onderling overleg tot een oplossing gekomen.
De student moet alle opdrachten van het opleidingsonderdeel volledig afleggen om een eindpunt te behalen. De student die geen goedgekeurde stage-overeenkomst heeft kan geen stage doen. Elke student heeft één stagebegeleider. Het stageteam kent de eindscore toe op voorstel van de betrokken stagebegeleider.
De evaluatie van de stages gebeurt volgens het code-evaluatiesysteem (zie stagewebsite), begeleiding- en evaluatiesysteem stage LO en BR en het syntheserapport.
De evaluatie gebeurt op basis van permanente evaluatie:
Evaluatie van de uitgevoerde stage-opdrachten, evaluatie bij stagebezoek, evaluaties van de stagementor(en), het portfolio en andere voor het syntheserapport relevante informatie.
Evaluatie door de stagementor(en): Evaluatieformulier en document beroepshoudingen worden door de stagiair aan de stagementor(en) bezorgd via mail of op papier (volgens afspraak met de mentor). Een onvoldoende voor beroepshoudingen kan corrigerend optreden.
Het schriftelijk syntheserapport wordt door de stagebegeleider na elk supervisiegesprek in het portfolio geplaatst en aangevuld. Tijdens het supervisiegesprek wordt de toekenning van de codes en het punt verder toegelicht door de stagebegeleider.
De volgende verplichte supervisiegesprekken worden aangevraagd door de student en gepland met de stagebegeleider.
- Feedup-gesprek
De stage kan maar aanvatten nadat, samen met de stagebegeleider, de doelen en concrete opdracht zijn vastgelegd in het syntheseverslag.
- Feedback/feedforward gesprek
In het midden van de stage wordt er een tussentijdse evaluatie gedaan. Hier wordt aangegeven wat de stagiair nog extra moet opnemen.
- Afrondend supervisiegesprek
Ter afronding vindt er een reflectiegesprek plaast. Hier toont de stagiair aan dat hij/zij de vooropgestelde doelen heeft behaald.
Zowel de student als de stagebegeleider kunnen een bijkomend supervisiegesprek aanvragen.
Het eindpunt voor 'Bewegingsrecreatie: Specialisatiestage' is samengesteld uit de hierna volgende deelpunten:
1. 60u actieve stage: 40%
2. 60u actieve stage doelgroepen: 40%
3. Bijscholingen 40u: Pass/Fail
4. Stagebezoeken: 20%: elk stagebezoek krijgt een code.
Indien de student op 1 van de actieve stages minder dan 8/20 scoort kan het eindpunt van het OPO het laagste punt zijn (indien de lage score bepaald wordt door het veldwerk, of door een onvoldoende op beroepshoudingen)
Toelichting bij herkansen
Aangepaste evaluatiemodaliteiten: Het stagetraject loopt verder door: de niet afgewerkte stages moeten worden uitgevoerd volgens de evaluatiemodaliteiten eerste zittijd. Reeds afgewerkte stages, waarvoor een punt is bepaald, moeten niet opnieuw worden afgelegd. De student bespreekt met de stagebegeleider tijdens de nabespreking examens welke stages nog moeten worden afgewerkt.
De procedure voor de aanvraag van een stage tijdens de zomervakantieperiode is beschreven op de stagewebsite.