Biologie: Vakdidactiek 3 (B-ODISEE-OPS10B)

3 studiepuntenNederlands10 urenTweede semesterTweede semester
Hempen Bart (coördinator) |  Hempen Bart
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Ik toon aan over vakdidactische expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (gevorderd).

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Om dit (opleidingsonder)deel in optimale omstandigheden aan te vatten, is het aangewezen dat de student de kennis en vaardigheden aangeleerd in de volgende opleidingsonderdelen actief kan inzetten:
Biologie: Vakdidactiek 1 én Biologie: Vakdidactiek 2.

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Biologie: Vakdidactiek 3 (B-ODISEE-OPS10b)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht10 urenTweede semesterTweede semester
Hempen Bart
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Opvolging en verfijning van leerinhoud Biologie: Vakdidactiek 2.

Vakdidactische praktica en vakdidactische aandachtspunten bij lesvoorbereidingen en lesrealisaties biologie en natuurwetenschappen staan centraal, waarbij volgende thema's aan bod komen (afgestemd op een welbepaald aspect van het beroepsprofiel):

De biologieleraar in opleiding als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
De biologieleraar in opleiding als organisator

Methode:
1.  Z/Hij integreert practicum vaardigheden in de les. (toepassen)
2.  Z/Hij gebruikt afhankelijk van het lesonderwerp de OIVTR structuur of de structuur van de natuurwetenschappelijke methode bij het opbouwen van de les. (toepassen)

De biologieleraar in opleiding als inhoudelijk expert

Feiten/Begrippen:
3.  Z/Hij Stimuleert het wetenschappelijk denken van leerlingen bij het verwerven van natuurwetenschappelijke kennis uit het dagelijks leven.(toepassen)
4.  Z/Hij Hanteert in de lessen wetenschappelijke terminologie, symbolen, eenheden en data correct en nauwkeurig. (toepassen)

Methodes:
5. Z/Hij past de natuurwetenschappelijke methode toe tijdens een practicum. (toepassen)
6. Een natuurwetenschap/biologie toets opstellen en afnemen. (toepassen)

Relaties/Structuren:
7. Z/Hij documenteert zich over de veiligheidsmaatregelen bij practica en de eigen rechtspositie en die van de leerlingen en past deze toe.(toepassen)
8. Z/Hij plaatst de leerstof natuurwetenschappen in een historisch perspectief. (toepassen)

• De leerinhoud wordt gedoceerd, geschematiseerd en geïllustreerd met onder meer handboeken, audiovisueel materiaal en internet.
• Alle proeven ter visualisatie van de natuurwetenschappelijke verschijnselen worden zelfstandig uitgevoerd onder begeleiding van de lector en didactisch besproken.
• De te behandelen thema's (2 kiezen) worden in de stage verwerkt in de te geven lessen.

Evaluatieactiviteiten

Biologie: Vakdidactiek 3 (B-ODISEE-O73975)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Verslag
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het opleidingsonderdeel biologie didactiek 3 wordt beoordeeld op basis van:

Permanente evaluatie van 3 verslagen van de vakdidactische practica (60% eindcijfer)

Permanente evaluatie van lesvoorbereidingen van minstens 2 kerndoelen didactiek 3 BaSO (40% eindcijfer)

Studenten met een examencontract nemen contact op met de coördinator van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.

De student levert herwerkte lesvoorbereidingen en/of verslagen van vakdidactische practica in.