Biologie: Levende en niet-levende natuur 2 (B-ODISEE-OPS08B)

Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: doorgroei).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Om dit (opleidingsonder)deel in optimale omstandigheden aan te vatten, is het aangewezen dat de student de kennis, vaardigheden en attitudes, aangeleerd in de hieronder vermelde opleidingsonderdelen van de opleiding, actief kan inzetten.
Deelgenomen hebben aan de OPO's Biologie: Levende en niet-levende natuur, Biologie: Plantkunde en Biologie: Ecologie of hiervoor officieel zijn vrijgesteld.
De docent wenst ook de aandacht te vestigen op het belang van de volgende aanvangscompetenties:
Voldoende motivering, een ruime belangstelling en de juiste attitude voor exacte wetenschappen vormen de beste garantie tot slagen. Dit veronderstelt nauwkeurigheid, een goed observatievermogen, een zekere hand- en onderzoeksvaardigheid en een kritische ingesteldheid.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Biologie) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Biologie) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Biologie: Levende en niet-levende natuur 2 (B-ODISEE-OPS08b)




Inhoud
Zuivere stoffen en mengsels (homogene mengsels, heterogene mengsels, colloïden):
- scheidingstechnieken
- aggregatietoestanden: verbinden met deeltjesmodel
Deeltjesmodellen: atomen en moleculen:
- samenstelling van het atoom
- atoomnummer en massagetal
- evolutie van het atoommodel
- deeltjes bekijken met AR
- chemische formule van een stof
- enkelvoudige en samengestelde stoffen
Hoeveelheid stof: mol en molaire massa:
- concentratie van oplossingen
Periodiek systeem van de elementen:
- element, chemisch symbool
- elektronenconfiguratie en chemische binding
- metalen, niet-metalen, edelgassen
- covalente binding, ion-binding, metaalbinding
- het oxidatiegetal
De chemische reactie:
- herschikking van atomen
- wet van massabehoud
- hoe schrijven we een correcte reactievergelijking
- stoechiometrische berekeningen met behulp van reactievergelijkingen
Stofklassen van minerale verbindingen:
- oxiden, zuren, hydroxiden, zouten
- naamvorming samengestelde stoffen
Stofklassen van koolstofverbindingen:
- covalente verbinding tussen meerdere C-atomen
- alkanen, alkenen, alkanolen, alkaanzuren
- formules en naamgeving
Chemische reacties: zuur-base reacties
- zure, neutrale en basische oplossingen
- wat maakt een oplossing zuur?
- enkele zuren
- sterke en zwakke zuren
- wat kan een oplossing ontzuren?
- pH: de zuurgraad
- pH berekening
Chemische reacties: redoxreacties
- verandering van oxidatiegetal
- oxidator, reductor
- redoxreacties
- toepassingen: de batterij
Toelichting werkvorm
• Werkvormen: doceren, onderwijsleergesprek, zelfstandig werk, groepswerk, onderzoekende en illustratieve practica.
• De leerinhoud wordt gedoceerd, geschematiseerd en geïllustreerd met onder meer handboeken, audiovisuele middelen en internet.
• Alle proeven ter visualisatie van de biologische verschijnselen worden zelfstandig uitgevoerd onder begeleiding van de lector en didactisch besproken.
Evaluatieactiviteiten
Biologie: Levende en niet-levende natuur 2 (B-ODISEE-O73973)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Schriftelijk examen: kennis en inzicht worden getest.
Studenten met een examencontract nemen contact op met de coördinator van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.