Biologie: Menskunde (B-ODISEE-OPS07B)

Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: doorgroei).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Om dit (opleidingsonder)deel in optimale omstandigheden aan te vatten, is het aangewezen dat de student de kennis, vaardigheden en attitudes, aangeleerd in de hieronder vermelde opleidingsonderdelen van de opleiding, actief kan inzetten.
Deelgenomen hebben aan de OPO's Biologie: Levende en niet-levende natuur, Biologie: Plantkunde en Biologie: Ecologie of hiervoor officieel zijn vrijgesteld.
De docent wenst ook de aandacht te vestigen op het belang van de volgende aanvangscompetenties:
Voldoende motivering, een ruime belangstelling en de juiste attitude voor exacte wetenschappen vormen de beste garantie tot slagen. Dit veronderstelt nauwkeurigheid, een goed observatievermogen, een zekere hand- en onderzoeksvaardigheid en een kritische ingesteldheid.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Biologie) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Biologie) 180 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Biologie: Menskunde (B-ODISEE-OPS07b)




Inhoud
Samenhang tussen cel, weefsel, orgaan, stelsel, organisme:
- cellen en weefsels (epitheel-, bind-, spier-, zenuw-, en bloedweefsel)
- weefsels en organen: interactieve en/of microscopische oefeningen
Huidstructuren:
- bouw en functies van de huid bij zoogdieren (typevoorbeeld de mens)
Orgaanstelsels:
Spijsvertering:
- bouw en functies van het spijsverteringskanaal bij de mens
- fysiologie van de vertering
- practicum: herkenningsreacties voedingsstoffen, gebitten
- fysiologie van de vertering
- gezonde voeding (bouwstof, brandstof, beschermstof)
Ademhaling:
- relatie bouw-functie van de ademhalingsstructuren bij de mens
- practica: ademhalingsmodellen, verschillen in- en uitgeademde lucht, dissectie varkenslong
- ademhalingsfysiologie: aerobe en anaerobe afbraak van glucose
Transport:
- hart en bloedvatenstelsel bij de mens (bouw-functie)
- lymfe en lymfevatenstelsel bij de mens (bouw-functie)
- bloed- en lymfe
- fysiologie van het bloed: transport- en verdedigingsfuncties
- practicum: dissectie varkenshart
- samenhang tussen de stelsels
Excretie:
- macroscopische en microscopische bouw van de nier van de mens
- fysiologie: vorming en samenstelling van urine, homeostase en regulatiemechanismen
- practicum: dissectie varkensnier
Voortplanting:
- functionele bouw van de vrouwelijke voortplantingsorganen
- oögenese
- hormonale regeling van de menstruatiecyclus
- functionele bouw van de mannelijke voortplantingsorganen
- spermatogenese
- hormonale regeling van de spermatogenese
- conceptie, embryogenese, foetale periode, geboorte
- regeling van de vruchtbaarheid door anticonceptie
Toelichting werkvorm
• Werkvormen: doceren, onderwijsleergesprek, zelfstandig werk, groepswerk, onderzoekende en illustratieve practica (observatie op levend materiaal, dissectie, fysiologische experimenten).
• De leerinhoud wordt gedoceerd, geschematiseerd en geïllustreerd met onder meer handboeken, audiovisuele middelen en internet.
• Alle proeven ter visualisatie van de biologische verschijnselen worden zelfstandig uitgevoerd onder begeleiding van de lector en didactisch besproken.
Evaluatieactiviteiten
Biologie: Menskunde (B-ODISEE-O73972)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Mondeling eindexamen met schriftelijke voorbereidingstijd: 3 hoofdvragen verspreid over de gehele cursus (75% eindbeoordeling), een vierde vraag waarin een blinde tekening moet worden beschreven (10% eindbeoordeling) en een vijfde vraag waarin vijf begrippen bondig moeten worden beschreven (15% eindbeoordeling), gekozen uit de cursusdelen die niet aan bod komen bij de hoofdvragen.
Studenten met een examencontract nemen contact op met de coördinator van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.