Biologie: Menskunde (B-ODISEE-OPS07B)

6 studiepuntenNederlands34 urenEerste semesterEerste semester
Hempen Bart (coördinator) |  Hempen Bart
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: doorgroei).

 

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Om dit (opleidingsonder)deel in optimale omstandigheden aan te vatten, is het aangewezen dat de student de kennis, vaardigheden en attitudes, aangeleerd in de hieronder vermelde opleidingsonderdelen van de opleiding, actief kan inzetten.
Deelgenomen hebben aan de OPO's Biologie: Levende en niet-levende natuur, Biologie: Plantkunde en Biologie: Ecologie of hiervoor officieel zijn vrijgesteld.

De docent wenst ook de aandacht te vestigen op het belang van de volgende aanvangscompetenties:
Voldoende motivering, een ruime belangstelling en de juiste attitude voor exacte wetenschappen vormen de beste garantie tot slagen. Dit veronderstelt nauwkeurigheid, een goed observatievermogen, een zekere hand- en onderzoeksvaardigheid en een kritische ingesteldheid.

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Biologie: Menskunde (B-ODISEE-OPS07b)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht34 urenEerste semesterEerste semester
Hempen Bart
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Samenhang tussen cel, weefsel, orgaan, stelsel, organisme:
- cellen en weefsels (epitheel-, bind-, spier-, zenuw-, en bloedweefsel)
- weefsels en organen: interactieve en/of microscopische oefeningen

Huidstructuren:
- bouw en functies van de huid bij zoogdieren (typevoorbeeld de mens)

Orgaanstelsels:

Spijsvertering:
- bouw en functies van het spijsverteringskanaal bij de mens
- fysiologie van de vertering
- practicum: herkenningsreacties voedingsstoffen, gebitten
- fysiologie van de vertering
- gezonde voeding (bouwstof, brandstof, beschermstof)

Ademhaling:
- relatie bouw-functie van de ademhalingsstructuren bij de mens
- practica: ademhalingsmodellen, verschillen in- en uitgeademde lucht, dissectie varkenslong
- ademhalingsfysiologie: aerobe en anaerobe afbraak van glucose

Transport:
- hart en bloedvatenstelsel bij de mens (bouw-functie)
- lymfe en lymfevatenstelsel bij de mens (bouw-functie)
- bloed- en lymfe
- fysiologie van het bloed: transport- en verdedigingsfuncties
- practicum: dissectie varkenshart
- samenhang tussen de stelsels

Excretie:
- macroscopische en microscopische bouw van de nier van de mens
- fysiologie: vorming en samenstelling van urine, homeostase en regulatiemechanismen
- practicum: dissectie varkensnier

Voortplanting:
- functionele bouw van de vrouwelijke voortplantingsorganen
- oögenese
- hormonale regeling van de menstruatiecyclus
- functionele bouw van de mannelijke voortplantingsorganen
- spermatogenese
- hormonale regeling van de spermatogenese
- conceptie, embryogenese, foetale periode, geboorte
- regeling van de vruchtbaarheid door anticonceptie

• Werkvormen: doceren, onderwijsleergesprek, zelfstandig werk, groepswerk, onderzoekende en illustratieve practica (observatie op levend materiaal, dissectie, fysiologische experimenten).
• De leerinhoud wordt gedoceerd, geschematiseerd en geïllustreerd met onder meer handboeken, audiovisuele middelen en internet.
• Alle proeven ter visualisatie van de biologische verschijnselen worden zelfstandig uitgevoerd onder begeleiding van de lector en didactisch besproken.

Evaluatieactiviteiten

Biologie: Menskunde (B-ODISEE-O73972)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Mondeling eindexamen met schriftelijke voorbereidingstijd: 3 hoofdvragen verspreid over de gehele cursus (75% eindbeoordeling), een vierde vraag waarin een blinde tekening moet worden beschreven (10% eindbeoordeling) en een vijfde vraag waarin vijf begrippen bondig moeten worden beschreven (15% eindbeoordeling), gekozen uit de cursusdelen die niet aan bod komen bij de hoofdvragen.  

Studenten met een examencontract nemen contact op met de coördinator van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.