Bewegingsrecreatie: Doorgroeistage (B-ODISEE-OPS06B)




Doelstellingen
Ik evalueer kritisch mijn eigen functioneren en ik stuur zo nodig adequaat mijn handelen bij (niveau: doorgroei).
Ik breng de beginsituatie (breed en specifiek ) in kaart (niveau: doorgroei).
Ik ontwerp zelfstandig leer- en ontwikkelingsactiviteiten (van lessen tot leerlijnen tot geïntegreerd aanbod,…) vanuit de beoogde doelen, de beginsituatie van de lerenden op basis van wetenschappelijk onderbouwde onderwijskundige inzichten (niveau: doorgroei).
Ik integreer brede vakinhoudelijke en vakdidactische kennis en vaardigheden in aangeboden leer- en ontwikkelingsactiviteiten (niveau: doorgroei).
Ik integreer actuele en relevante bronnen, kennis en inzichten in aangeboden leer- en ontwikkelingsactiviteiten (niveau: doorgroei).
Ik wend de diversiteit van de groep aan als leer- en ontwikkelkans (niveau: basis).
Ik realiseer zelfstandig gedurende een aaneengesloten en langere periode leer- en ontwikkelingsactiviteiten vanuit de beoogde doelen, de beginsituatie van de lerenden op basis van wetenschappelijk onderbouwde onderwijskundige inzichten (niveau: doorgroei).
Ik geef diversiteitresponsief les (niveau: basis).
Ik evalueer zelfstandig tijdens en na de aangeboden leer- en ontwikkelingsactiviteiten de leerwinst van alle lerenden t.a.v. de beoogde leerdoelen en de kwaliteit van het onderwijsleerproces (niveau: doorgroei).
Ik herken leervragen en -noden en kan er gepast op inspelen (niveau: doorgroei).
Ik toon aan over (ped)agogische expertise te beschikken (niveau: doorgroei).
Ik creëer proactief een positief leef- en leerklimaat, doordat ik in mijn handelen laat zien dat ik gevoelig en receptief ben voor zaken die bevorderend en belemmerend zijn voor leren en ontwikkelen (niveau: doorgroei).
Ik neem leiding over het leer- en leefklimaat door in te spelen op gedragingen en groepsprocessen van de lerenden om het welbevinden en de leerkansen van alle lerenden te vrijwaren. In meer complexe situaties stem ik af met andere actoren (niveau: doorgroei).
Ik herken opvoedingsvragen en -noden en kan er gepast op inspelen (niveau: doorgroei).
Ik organiseer en voer relevante administratieve taken uit (niveau: doorgroei).
Begintermen
Deze staan beschreven op de stagewebsite.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Bewegingsrecreatie) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Bewegingsrecreatie) 180 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Bewegingsrecreatie: Doorgroeistage (B-ODISEE-OPS06b)




Inhoud
Stageonderdelen:
Sportkamp (25 units over minimum 4 dagen)
Clubstage (45 units)
Project (10 units)
Vorming. (20 units)
Voor de praktische uitwerking van elke stageonderdeel verwijzen we naar de gedetailleerde omschrijving op de stagewebsite.
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=36339
Toelichting werkvorm
Optreden als zelfstandig lesgever.
Actieve participatie in het clubgebeuren en op een sportkamp.
Het organiseren van een sportevenement van één dag.
Nauwe samenwerking met stagementor.
Inhoud van de stage verwerken in dossier- en reflectieverslag.
Het maken van een videodraaiboek over het sportevenement van één dag.
Attitude van levenslang leren ontwikkelen.
Evaluatieactiviteiten
Bewegingsrecreatie: Doorgroeistage (B-ODISEE-O73971)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Berekening eindpunt:
De berekening van het eindpunt voor het OPO Bewegingsrecreatie: Doorgroeistage gebeurt als volgt:
Sportkamp ( /20), clubstage ( /40), project ( /20): ( /80): het eindpunt wordt samengesteld uit evaluatie veldwerk en evaluatie portfolio
Indien de student niet aanwezig is tijdens het stagebezoek van de stagebezoeker volgt automatische een NA.
Specialisatie of Bijscholingen: wordt toegekend bij het indienen van het verslag Bewegingsrecreatie: Specialisatiestage
Indienen portfolio:
Bij het laattijdig indienen van het verslag, dus na de periode van 14 dagen na het beëindigen van de stage, wordt de code van de verslaggeving met één code naar beneden gebracht.
Indien de student stage loopt zonder een Stageovereenkomst of een Opdrachtenoverzicht kunnen de gepresteerde uren niet gelden en moeten deze uren volledig hernomen worden.
Toelichting bij herkansen
De student neemt hiervoor individueel contact op met de coördinator van het OPO.