Onderwijskunde 4 (B-ODISEE-OPS03B)

3 studiepuntenNederlands30 urenTweede semesterTweede semester
Kelchtermans Koen (coördinator) |  De Vos Liesbet |  Jans Lysbeth |  Kelchtermans Koen |  Termont Sandra
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: doorgroei).

Ik toon aan over onderwijskundige expertise te beschikken (niveau: gevorderd).

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs - en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Onderwijskunde 4 (B-ODISEE-OPS03b)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht30 urenTweede semesterTweede semester
De Vos Liesbet |  Jans Lysbeth |  Kelchtermans Koen |  Termont Sandra
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

  • Integratie van Taal-ontwikkelend leren (TOL)
  • Differentiatie
  • Evaluatie
  • Verdiepende uitwerking didactische componenten:
    • B6 Zoek manieren om te achterhalen of de hele klas het begrepen heeft
    • B7 Ondersteun bij moeilijke opdrachten
    • B9 Zorg voor afwisseling in oefentypes (eventueel naar O3??)
    • B10 Gebruik toetsing als leer- en oefenstrategie
    • B11 Geef feedback die leerlingen aan het denken zet
    • B12 Leer je leerlingen effectief leren
  • Coöperatief leren en zelfstandig leren

Handboek Standaert, R., Troch, F., Peeters, I. & I. Stroobants. (2018). Leren en onderwijzen. Inleiding tot de algemene didactiek. Leuven: Acco

Handboek (kan gratis digitaal): Surma, T., Vanhoyweghen, K., Sluijsmans, D., Camp, G., Muijs, D. & P.A. Kirschner (2023). Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek. Zwolle: Ten Brink-Meppel. 

Inspiratieboek: Struyven, K., Gheyssens E., Coubergs, C., de Doncker, H. & D. de Neve (2019). Binnenklasdifferentiatie in de praktijk. Ieders leer-kracht realiseren. Leuven: Acco

Ondersteunend leermateriaal via Toledo 

Vaste leergroepen à binnen de bestaande klasgroepen

  • Teams als leer- en communicatieplatform
  • Wekelijkse sessies rond een of meerdere topics uit de cursus:
    • Verhoogde zelfstandigheid van student:
      • samenwerkend leren
      • begeleid-zelfstandig leren
    • Opdrachten per sessie:
      • Uitwerking + indienen:
        • Gemeenschappelijk leerresultaat
        • Individueel leerresultaat –
      • Feedback, enkel  indien de opgegeven deadline 1 wordt gerespecteerd
      • Herwerking + definitief indienen definitieve deadline

Evaluatieactiviteiten

Onderwijskunde 4 (B-ODISEE-O73968)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatie voor het OPO bestaan uit permanente evaluatiemomenten:

- Tijdens verschillende lesblokken werken de studenten aan leersessies. Deze sessies bevatten zowel individuele als groepsopdrachten die de studenten bij het bestuderen van de verschillende sessies dienen uit te werken, zowel tijdens als buiten de contacturen. De deadlines voor het indienen van de uitgewerkte opdrachten worden via Toledo aan de student kenbaar gemaakt. 

- Vanuit dit OPO kunnen er voor de stageperiodes individueel uit te werken opdrachten worden gegeven.

- Tijdens de laatste lesblokken zal er een gesloten boek ‘overall-kennistoets’ worden afgenomen.

Om een punt te behalen moet de student deelnemen aan alle evaluatiemomenten (kennistoets + alle opdrachten dienen te worden uitgewerkt).

Het eindcijfer voor dit OPO wordt als volgt bepaald:

  • Gesloten boek ‘overall-toets 60%
  • Opdrachten: 40%

Wanneer de student op de overall-toets 8 of minder op 20 haalt, dan wordt dit cijfer het eindcijfer van het OPO.

Van de studenten wordt een actief-constructieve houding verwacht tijdens de lesblokken. Enkel in overleg met de docent, voorafgaand aan een lesblok, kan de student voorstellen om niet aanwezig te zijn. De aangekondigde deadlines voor het indienen van de verschillende opdrachten, blijven echter voor alle studenten van toepassing.

Dezelfde evaluatiemodaliteiten zijn van toepassing bij herkansing. Tijdens het nabesprekingsmoment worden mogelijke aanpassingen met de student besproken.