Praktijkonderzoek 1 (B-ODISEE-OPS01B)

Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: doorgroei)
Ik toon aan (ver)nieuwe(nde) tendensen kritisch te benaderen (niveau: doorgroei)
Ik los autonoom een pedagogisch/(vak)didactisch/-inhoudelijk vraagstuk in de beroepspraktijk op, met aandacht voor de borging van validiteit en betrouwbaarheid en onderzoeks-ethische aspecten en aan de hand van een cyclus voor praktijkonderzoek (niveau: basis)
Ik ontwerp en test uit. (innovatiecyclus) (niveau: basis)
Ik deel de uitkomsten van praktijkonderzoek op een manier die begrijpelijk is voor andere onderwijsprofessionals (niveau: basis)
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Praktijkonderzoek 1 (B-ODISEE-OPS01b)




Inhoud
Het centrale onderzoeksmodel is het model met de kernactiviteiten van praktijkonderzoek (Van der Donk en Van Lanen, 2012). Hierin wordt een praktijkonderzoekscyclus opgebouwd in volgende stappen: oriënteren, richten, plannen, verzamelen, ontwerpen, analyseren en concluderen, rapporteren en presenteren. De focus in Praktijkonderzoek 1 ligt hierbij op het plannen, verzamelen, ontwerpen, analyseren en concluderen, rapporteren en presenteren.
- Wat is onderzoek?
- Onderzoekende houding
- Eisen aan onderzoek
- Soorten onderzoek
- Basisbegrippen
- Onderzoekscyclus
- Kernactiviteiten
Studenten zullen doorheen dit vak ook een eerste uitwerking maken van hun onderwerp voor hun bachelorproef.
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=36334
Materiaal (teksten, presentaties, opdrachten, ...) wordt gepubliceerd op Toledo.
Uitgangspunt zijn de handboeken:
“Onderzoeksvaardigheden voor onderwijs, zorg en welzijn”. Neckebroeck, C., Vanderstraeten, I. & Verhaeghe, M. (2015). Uitgeverij De Boeck.
"Dit is onderzoek! Handleiding voor kwantitatief en kwalitatief onderzoek". Baarda, B. (2014). Noordhoff Uitgevers.
"Praktijkonderzoek in de school". Van der Donk, C. & Van Lanen, B. (2016). Uitgeverij Coutinho.
"Onderzoekend leren". Van Lanen, B. & Van der Donk, C. (2015). Uitgeverij Van der Donk & Van Lanen.
Toelichting werkvorm
Er wordt gebruik gemaakt van verschillende werkvormen: doceren, zelfstandige zoekopdrachten en groepsopdrachten.
De aanwezigheid in de les is essentieel. We verwachten een actief constructieve bijdrage bij het lesgebeuren.
Evaluatieactiviteiten
Praktijkonderzoek 1 (B-ODISEE-O73966)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Opdrachten
- De beoordeling is mede gebaseerd op de actieve betrokkenheid bij het lesgebeuren.
- Aanwezigheid tijdens de lessen is essentiëel in functie van het uitvoeren van de opdrachten tijdens de lessen.
- Alle opdrachten moeten uitgevoerd worden en dienen op een vooraf vastgelegde datum klaar te zijn.
- Het totaal van de opdrachten overheen de lessen zal staan op 8 van de 20 punten
- Bij gewettigde afwezigheid krijgt de student(e) een vervangopdracht.
Geîntegreerde eindopdracht
- De laatste les zal er een geïntegreerde eindopdracht plaatsvinden. Deze staat op 12 van de 20 punten.
Het totaalpunt voor Praktijkonderzoek 1 bestaat dus uit:
- (Verschillende) opdrachten overheen de lessen: 8 punten
- Geîntegreerde eindopdracht: 12 punten
Toelichting bij herkansen
Bij een tekort wordt de geïntegreerde eindopdracht opnieuw afgelegd tijdens de tweede examenkans. Indien nodig worden ook opdrachten herwerkt.