Wiskunde: Rijen, grafen en probleemoplossend denken (B-ODISEE-OO3185)

Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: doorgroei).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Het is wenselijk dat je het 4de jaar secundair onderwijs gevolgd hebt in een afdeling met 5 uren wiskunde per week en goed scoorde voor het vak wiskunde. In de derde graad is een vooropleiding met minimaal 4 uur wiskunde wenselijk.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Wiskunde) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Wiskunde) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Wiskunde: Rijen, grafen en probleemoplossend denken (B-ODISEE-OO5185)




Inhoud
Rijen
- Definities
- Rekenkundige en meetkundige rijen: eigenschappen
- Toepassingen van rijen (rijen met de TI83/84), driehoek van Sierpinski, Koch-kromme, rij van Fibonacci
- Limiet van een rij (convergente en divergente rij, eindige en oneindige limieten, standaardlimieten, rekenregels)
- Didactische aanpak van de leerinhoud rijen in het S.O.
Grafen
- Begrippen en eigenschappen
- Problemen oplossen m.b.v. grafen
- Het algoritme van Dijkstra
Probleemoplossend denken
- Fasen in een oplossingsproces
- Vereiste kennis en vaardigheden
- Heuristieken
- Rol van de leraar
Toelichting onderwijstaal
Actieve kennis van het Nederlands.
Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en beeldmateriaal.
Toelichting werkvorm
De contacturen bestaan uit hoorcolleges en werkcolleges/oefenzittingen. Er wordt zo weinig mogelijk gedoceerd, er wordt vooral gewerkt met het onderwijsleergesprek.
Er wordt gevraagd om bepaalde oefeningen en problemen vooraf of nadien thuis door te nemen en op te lossen. Tijdens de les lossen de studenten in duo of alleen oefeningen op.
Niet alle oefeningen worden tijdens de les behandeld, het is dan de verantwoordelijkheid van de student om deze verder thuis af te werken en vragen te stellen indien nodig.
Er wordt van de studenten verwacht dat ze bepaalde oplossingen van problemen voor de klas, aan de medestudenten, kunnen uitleggen.
De studenten moeten ook Toledo raadplegen om bijkomende opdrachten of werkbladen te raadplegen of af te werken.
Evaluatieactiviteiten
Wiskunde: Rijen, grafen en probleemoplossend denken (B-ODISEE-OO7185)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Bij de eerste examenkans wordt het eindcijfer bepaald door het gewogen rekenkundig gemiddelde van volgende deelscores:
- toets rijen (40%)
- toets grafen (30%)
- toets probleemoplossend denken (30%)
Tijdens de toets mag de student gebruik maken van een passer, geodriehoek en een rekentoestel, type TI-30XS. Een grafisch rekentoestel is niet toegelaten.
De evaluatiemomenten worden in samenspraak met de studenten bepaald. De laatste toets valt automatisch gelijk met het laatste lesmoment. Ongewettigde afwezigheid op één van de evaluatiemomenten leidt tot een NA op het volledige opleidingsonderdeel. Bij gewettigde afwezigheid wordt op initiatief van de student en in rechtstreeks overleg met de docent een inhaalmoment voorzien of een andere regeling getroffen. De student bezorgt hiervoor de documenten ter wettiging van zijn afwezigheid aan de docent.
Tijdens de evaluatiemomenten wordt geëvalueerd of de student de leerstof beheerst en kan toepassen in nieuwe situaties. De oefeningen zijn gedeeltelijk analoog aan de oefeningen gemaakt tijdens het jaar en doen gedeeltelijk een beroep op de creatieve inbreng, het analyserend vermogen en het doorzettingsvermogen van de student.
Studenten met een examencontract dienen contact op te nemen met de OPO-coördinator.
Toelichting bij herkansen
Alle studenten zijn bij het beginuur gezamenlijk aanwezig.
De tweede examenkans houdt een schriftelijk examen (100%) in.
Het examen duurt 4u.
Tijdens het examen wordt geëvalueerd of de student de leerstof beheerst en kan toepassen in nieuwe situaties. De oefeningen zijn gedeeltelijk analoog aan de oefeningen gemaakt tijdens het jaar en doen gedeeltelijk een beroep op de creatieve inbreng, het analyserend vermogen en het doorzettingsvermogen van de student.
Op alle evaluatiemomenten is het wiskundig basismateriaal toegelaten m.i.v. passer, geodriehoek en rekentoestel, type TI-30XS. Een grafisch rekentoestel is niet toegelaten.
Punten van de delen waarvoor de student geslaagd was, mogen behouden worden.
Studenten met een examencontract dienen contact op te nemen met de OPO-coördinator.