Wiskunde: Getallenleer (B-ODISEE-OO3184)

3 studiepuntenNederlands20 urenEerste semesterEerste semester
Hofman Leen (coördinator) |  Hofman Leen
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: doorgroei).

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Het is wenselijk dat je het 4de jaar secundair onderwijs gevolgd hebt in een afdeling met 5 uren wiskunde per week en goed scoorde voor het vak wiskunde. In de derde graad is een vooropleiding met minimaal 4 uur wiskunde wenselijk.

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Wiskunde: Getallenleer (B-ODISEE-OO5184)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht20 urenEerste semesterEerste semester
Hofman Leen
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Reële getallen

  • Invoering van de reële getallen
  • Intervallen
  • Ordening van de reële getallen
  • Rekenen met reële getallen
  • Vergelijkingen en ongelijkheden
  • Problemen uit de getallenleer oplossen met de grafische rekenmachine 
  • Het softwarepakket GeoGebra gebruiken om bepaalde problemen uit getallenleer te ondersteunen en/of op te lossen.
  • Didactische aanpak van de leerstof rond reële getallen in de 2de graad S.O.

Complexe getallen

  • Complexe getallen in de eindtermen en het leerplan
  • Rekenen met complexe getallen
  • Machten en wortels van complexe getallen
  • Complexe veeltermen

Geschiedenis van het getal

Actieve kennis van het  Nederlands.
Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en beeldmateriaal.

Tijdens de contacturen worden kernbegrippen toegelicht en/of leerinhoud aangebracht (onderwijsleergesprek).
De studenten maken individueel of in duo oefeningen (coaching). Bepaalde oefeningen worden thuis voorbereid en tijdens de contacturen gecorrigeerd.
Niet alle oefeningen worden tijdens de les behandeld, het is dan de verantwoordelijkheid van de student om deze verder thuis af te werken en vragen te stellen indien nodig.
De student oefent gedeeltelijk tijdens de contacturen/gedeeltelijk zelfstandig op de computer om de software Geogebra en de grafische rekenmachine zelf vlot te kunnen hanteren en didactisch te kunnen aanwenden.
In de werkvorm college-practicum-opdracht staat "practicum" voor interactieve oefenlessen; "opdracht" verwijst naar zelfstandig werk over de geschiedenis van het getal.

 

Evaluatieactiviteiten

Wiskunde: Getallenleer (B-ODISEE-OO7184)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Rekenmachine

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Alle studenten zijn bij het beginuur gezamenlijk aanwezig.
Het examen duurt 4 uur en verloopt schriftelijk.
Tijdens het examen wordt geëvalueerd of de student de leerstof beheerst en kan toepassen in nieuwe situaties. De gevraagde oefeningen zijn gedeeltelijk analoog aan de oefeningen gemaakt tijdens het jaar en doen gedeeltelijk een beroep op de creatieve inbreng, het analyserend vermogen en het doorzettingsvermogen van de student.

Op alle evaluatiemomenten is het wiskundig basismateriaal toegelaten m.i.v. passer, geodriehoek en rekentoestel, type TI-30XS. Een grafisch rekentoestel is niet toegelaten.  

Verdeling punten (zowel eerste als tweede examenkans):

  • Examen : 90%
  • Opdracht: 10% (opdracht i.v.m. de geschiedenis van het getal)

Op het examen wordt zowel theorie als oefeningen ondervraagd. 

Bij het niet of laattijdig indienen van de opdracht betekent dit een NA voor het opleidingsonderdeel.

Studenten met een examencontract dienen contact op te nemen met de OPO-coördinator.

Alle studenten zijn bij het beginuur gezamenlijk aanwezig.

De tweede examenkans houdt een schriftelijk examen (90 %) in.
Het examen duurt 4u.

Tijdens het examen wordt geëvalueerd of de student de leerstof beheerst en kan toepassen in nieuwe situaties. De oefeningen zijn gedeeltelijk analoog aan de oefeningen gemaakt tijdens het jaar en doen gedeeltelijk een beroep op de creatieve inbreng, het analyserend vermogen en het doorzettingsvermogen van de student.

Op alle evaluatiemomenten is het wiskundig basismateriaal toegelaten m.i.v. passer, geodriehoek en rekentoestel, type TI-30XS. Een grafisch rekentoestel is niet toegelaten.  

De punten voor de opdracht i.v.m. de geschiedenis van het getal blijven behouden tijdens de derde examenperiode, tenzij bij een onvoldoende. In dat geval dient de student een nieuwe opdracht in tijdens de derde examenperiode.