Project Kunstvakken: Doorgroeistage (B-ODISEE-OO3183)

6 studiepuntenNederlandsBeide semestersBeide semesters
Pepermans Sofie (coördinator) |  Pepermans Sofie
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Ik evalueer kritisch mijn eigen functioneren en ik stuur zo nodig adequaat mijn handelen bij (niveau: doorgroei).

Ik breng de beginsituatie (breed en specifiek) in kaart (niveau: doorgroei).

Ik ontwerp zelfstandig leer-en ontwikkelingsactiviteiten (van lessen tot leerlijnen tot geïntegreerd aanbod,…) vanuit de beoogde doelen, de beginsituatie van de lerenden op basis van wetenschappelijk onderbouwde onderwijskundige inzichten (niveau: doorgroei).

Ik integreer brede vakinhoudelijke en vakdidactische kennis en vaardigheden in aangeboden leer- en ontwikkelingsactiviteiten (niveau: doorgroei).

Ik integreer actuele en relevante bronnen, kennis en inzichten in aangeboden leer-en ontwikkelingsactiviteiten (niveau: doorgroei).

Ik wend de diversiteit van de groep aan als leer-en ontwikkelingskans (niveau: basis).

Ik realiseer zelfstandig gedurende een aaneengesloten en langere periode leer-en ontwikkelingsactiviteiten vanuit beoogde doelen, de beginsituatie van de lerenden op basis van wetenschappelijk onderbouwde onderwijskundige inzichten (niveau: doorgroei).

Ik geef diversiteitsresponsief les (niveau: basis).

Ik evalueer zelfstandig tijdens en na de aangeboden leer-en ontwikkelingsactiviteiten de leerwinst van alle lerenden t.a.v. de beoogde doelen (niveau: doorgroei).

Ik herken leervragen en -noden en kan er gepast op inspelen (niveau: doorgroei).

Ik toon aan over (ped)agogische expertise te beschikken (niveau: doorgroei).

Ik creëer proactief een positief leef- en leerklimaat, doordat ik in mijn handelen laat zien dat ik gevoelig en receptief ben voor zaken die bevorderend en belemmerend zijn voor leren en ontwikkelen (niveau: doorgroei).

Ik neem leiding over het leer- en leefklimaat door in te spelen op gedragingen en groepsprocessen van de lerenden om het welbevinden en de leerkansen van alle lerenden te vrijwaren. In meer complexe situaties stem ik af met andere actoren (niveau: doorgroei).

Ik herken opvoedingsvragen en -noden en kan er gepast op inspelen (niveau: doorgroei).

Ik organiseer en voer relevante administratieve taken uit (niveau: doorgroei).

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Project Kunstvakken: Doorgroeistage (B-ODISEE-OO5183)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: StageBeide semestersBeide semesters
Pepermans Sofie
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

De student kiest zelfstandig een stageplaats uit binnen een Cultureel Centrum of een Gemeenschapscentrum en loopt 20 dagen stage (7u./dag) of 140u. 

De student zal de brede werking van het Cultureel Centrum of Gemeenschapscentrum actief ondersteunen en gaat vakgerichte stagecompenties verder verbreden en verdiepen. De student krijgt de mogelijkheid om te groeien in het ontwerpen en begeleiden van kunstzinnige activiteiten en maakt breder kennis met de publiekswerking en verschillende doelgroepen. De student wordt tijdens de stage begeleid door een vaste mentor. 

(Zie stagewebsite)

Zie stagewebsite

De student kiest zelfstandig een stageplaats uit binnen een Cultureel Centrum of een Gemeenschapscentrum en loopt 20 dagen stage (7u./dag) of 140u. 

De student zal tijdens de stage voornamelijk zelfstandig aan de slag gaan, begeleid door een vaste mentor. Hierdoor kan de student de werking van de culturele organisatie van binnenuit leren kennen. De student krijgt de mogelijkheid om mits ondersteuning kunstzinnige activiteiten (o.a. aansluitend bij een school- of familievoorstelling) uit te voeren met een doelgroep. Op deze manier leert de student nieuwe doelgroepen kennen en kan de student opgedane kennis verder verbreden, verdiepen en aftoetsen aan de realiteit van het centrum. Vooraf zal de student de werking, missie en visie van het GC of CC onderzoeken en verwerken in een verslag. Tussentijds wordt het stageproces met alle betrokkenen besproken.

(Zie stagewebsite)

Evaluatieactiviteiten

Project Kunstvakken: Doorgroeistage (B-ODISEE-OO7183)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Verslag, Self assessment/Peer assessment, Portfolio, Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De opleiding draagt de eindverantwoordelijkheid m.b.t. de eindevaluatie. De stagementor reikt de nodige elementen aan op basis van de feedback aan de student, maar de PKV stagebegeleiders interpreteren deze rapportering, formuleren conclusies en zetten ze om in een cijfer.

Alle nodige stagedocumenten zijn opgeladen, rekening houdend met de afgesproken deadline. Na de deadline kunnen er geen documenten meer worden opgeladen. Wanneer voorbereidingen ontbreken wordt de stage als ‘niet afgelegd’ beoordeeld. Wanneer het stageportfolio onvolledig is (bv. zelfreflectie, …) of er zijn andere administratieve onnauwkeurigheden, dan kan de stage als ‘niet afgelegd’ worden beoordeeld.  Ook wanneer de stage-overeenkomst ontbreekt, wordt de stage als NA (niet afgelegd) beschouwd.

Wanneer er geen voorbereidingen worden afgegeven tijdens de actieve stages, kan de stage worden stopgezet. Ook bij onvoldoende uitgewerkte voorbereidingen. De voorbereidingen moeten minimum drie werkdagen voorafgaand aan de kunstzinnige activiteit aan de mentor worden bezorgd. De definitieve voorbereidingen worden minstens de laatste dag voor de stagedag opgeladen.

Studenten met een examencontract dienen contact op te nemen met de OPO-coördinator.

Een stage wordt beoordeeld op basis van volgende elementen:

  • De observaties van de vakgerichte stagecompetenties op de stageplaats door de stagebegeleider (tijdens het actief begeleiden van een culturele, kunstzinnige activiteit door de student). De competenties tweede opleidingsfase moeten op voldoende wijze bereikt zijn.
  • De observaties en tussentijdse evaluatie door de mentor op basis van de competenties (via het officieel tussentijds evaluatiedocument).
  • De gegevens uit de evaluatiegesprekken tussen de mentor en stagebegeleider, de evolutie van de talenten en aandachtspunten.
  • De kwaliteit van de schriftelijke voorbereidingen én inhouden.
  • De volledigheid van de administratie.
  • Het ‘DNA verslag’ met SWOT analyse van de culturele organisatie.
  • De kwalitatieve tussentijdse zelfreflectie (via het officieel tussentijds evaluatiedocument).
  • De kwalitatieve eindreflectie van de student (via het officieel eindevaluatiedocument).
  • Het eindreflectie- en fotoverslag.
  • De gegevens uit de evaluatiegesprekken tussen de mentor en stagebegeleider, de evolutie van de talenten en aandachtspunten.
  • De eindbeoordeling en feedback van de stagementor.

 

Afgesproken activiteiten of stagedagen die niet gerealiseerd werden (ook wegens ziekte), moeten worden ingehaald, rekening houdend met de einddatum. Dit moet steeds worden besproken met de mentor, stagebegeleiders en stagecoördinator. 

Er is een tussentijdse formatieve evaluatie waar het team stagebegeleiders feedback geeft over de stagepraktijk (competenties tweede opleidingsfase). Bij een onvoldoende of net voldoende wordt er een gemotiveerd verslag (bij de tussentijdse formatieve evaluatie) geschreven.

In juni is er een summatieve evaluatie van de stagepraktijk. De competenties van de tweede opleidingsfase moeten op voldoende wijze worden bereikt. Wanneer min één of meerdere breekpunten niet worden gehaald, wordt de stage als onvoldoende beoordeeld. Bij een onvoldoende is er een gemotiveerd verslag.

Studenten PKV bekijken eveneens de stagewebsite voor richtlijnen, stageopdrachten en vakdidactische competenties van de Doorgroeistage.

 

Studenten brengen de stagebegeleider tijdig op de hoogte van hun uitvoering van de kunstzinnige activiteiten.

Wanneer de student zonder de mentor en de hogeschool vooraf te verwittigen ongewettigd afwezig is tijdens geplande stagedagen, neemt de mentor contact op met de hogeschool en kan de stage worden stopgezet.

Er is geen tweede examenkans.

De PKV Doorgroeistage is niet herkansbaar.