Plastische Opvoeding: Kunstgeschiedenis 2 (B-ODISEE-OO3177)

Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: doorgroei).
Begintermen
'De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling'
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Plastische opvoeding) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Plastische opvoeding) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Plastische Opvoeding: Kunstgeschiedenis 2 (B-ODISEE-OO5177)




Inhoud
Twintigste eeuw vanaf impressionisme tot hedendaagse kunst (o.a. fauvisme, expressionisme, kubisme, futurisme, constructivisme, De Stijl, Bauhaus, Modernisme, Dada, Surrealisme,...)
+
Abstract expressionisme
Pop Art
Kinetische kunst
Minimal Art
Conceptuele kunst
Performance
Arte Povera
Land art
...
- De geschiedenis van de westerse kunst (beeldende kunst, beeldhouwkunst en architectuur)
- De belangrijkste kunstbewegingen, kunstperiodes, kunstenaars en hun werken
- Vorm en- stijlkenmerken van kunstwerken en stromingen
- Analyse van kunstwerken
- Inleiding tot de kunstbeschouwing
- (kunst)historische context
- Een correct begrippenkader: vaktermen en begrippen
Studiemateriaal
Cursus en Powerpoint zie Toledo
http://https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=20761
Toelichting werkvorm
De lessen gaan door als hoorcollege en indien mogelijk aangevuld met bezoek aan musea.
- De student is aanwezig op alle onderwijsactiviteiten ( atelier, vakkenstage PO/PKV,museumbezoeken,...) Indien de student niet deelneemt aan alle onderwijsactiviteiten zal dit beschouwd worden als een onwettige afwezigheid en zal dit opleidingonderdeel als onvolledig worden beschouwd.
- De student verwittigt, in geval van afwezigheid, zo snel mogelijk de verantwoordelijke lector.
- De student neemt na een gewettigde afwezigheid zelf het initiatief tijdens de eerstvolgende les om de betrokken lector te contacteren en afspraken te maken om gemiste praktijkactiviteiten in te halen.
- De student informeert zich over de afspraken, contactmomenten en nodig materiaal of documenten.
- De student moet zich tijdens alle praktijkactiviteiten gedragen als een toekomstig leraar.
- Er wordt verwacht dat de studenten zelfstandig initiatief nemen om aangereikte inhouden te verbreden en te verdiepen.
- De student is verplicht tot deelname aan studie-uitstappen die voor dit studieonderdeel worden georganiseerd.
- Studie-uitstappen op zelfstandige basis waaronder filmvoorstellingen, theaterbezoeken, museabezoeken e.a. in binnen- en buitenland worden aangemoedigd en tonen de extra motivatie en inzet van de student.
- Het Toledo platform wordt gebruikt om te communiceren met studenten. Studenten dienen dit platform op geregelde tijdstippen te raadplegen.
Evaluatieactiviteiten
Plastische Opvoeding: Kunstgeschiedenis 2 (B-ODISEE-OO7177)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
A. Permanente evaluatie
- Kunstfiches: elke stroming wordt samengevat in een fiche. (vervolg van kunstgeschiedenis 1) Afgeven per les.
- Opdracht naar aanleiding van een museumbezoek
B. Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding
- Beeldenstorm
- Open vragen
Belangrijke opmerkingen
De aanwezigheid tijdens de contacturen en leeruitstappen is verplicht.
Ongewettigde afwezigheid tijdens de colleges vermindert het eindcijfer van het examen (per afwezigheid) met telkens 5% )
Het niet of te laat indienen van opdrachten leidt automatisch tot een NA (niet afgelegd) voor dit OPO.
De student moet zich tijdens alle praktijkactiviteiten en vakkenstages gedragen als een toekomstig leraar. Een correcte attitude is vereist.
Studenten met een examencontract nemen contact op met de coördinator van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.
Toelichting bij herkansen
Idem aan eerste examentijd
De student neemt zelfstandig contact op met de docent voor een afspraak op de dag van de nabespreking.