Praktijk: didactische stage 2 (B-ODISEE-OO3128)




Doelstellingen
http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=15238&OPLID=68&taal=N
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
OBL22A : Praktijk: didactische stage 3/1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
12 sp. Praktijk: didactische stage 2 (B-ODISEE-OO5128)




Inhoud
In de tweede opleidingsfase komende volgende stages aan bod, telkens met hun eigen accenten die omschreven worden in de stagehandleiding, te raadplegen op de stagewebsite: https://stage.odisee.be/onderwijs/balobrussel
- Stage brede basiszorg (kijken naar noden van kinderen, werken aan zelfstandigheid, differentiatie en remediëring)
- Maatschappelijke stage (verkenning van het maatschappelijk weefsel in de grootstad)
- Methodestage (verkennen van Freinet, Jenaplan, Montessori, Dalton)
- Stage thema en zorg (uitwerken van een vakoverschrijdend thema vanuit kinderen)
Daarnaast behoren ook de leergroepen tot praktijk, deze gaan door op de hogeschool en zijn eveneens verplichte praktijkactiviteiten.
Studenten in het traject zij-instroom en werkplekleren ontvangen een aangepaste ECTSfiche (inhoud, studiemateriaal, werkvorm, evaluatie) tijdens het eerste lesmoment.
Studiemateriaal
Praktijk: didactische stage 2 omvat geen cursus.
Wel wordt verwacht dat de stagehandleiding grondig bestudeerd wordt, alsook alle documenten die betrekking hebben op de leergroepen. Alle documenten kunnen op de stagewebsite en Toledo geraadpleegd worden.
Om praktijkactiviteiten grondig te kunnen voorbereiden wordt door de student gebruik gemaakt van het cursusmateriaal van alle andere opleidingsonderdelen. De vakdidactiek, inhouden en (ped)agogische inzichten worden in dit opleidingsonderdeel vertaald naar de praktijk.
Toelichting onderwijstaal
Alle stages gaan door in het Nederlandstalig onderwijs.
Toelichting werkvorm
Het verloop van de verschillende praktijkactiviteiten en de bijhorende verwachtingen kan je raadplegen in de stagehandleiding (bijlage bij de ECTS-fiche). Alle handleidingen zijn te raadplegen op de stagewebsite.
Evaluatieactiviteiten
Praktijk: didactische stage 2 (B-ODISEE-OO7128)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Praktijk: didactische stage 2 is een jaarvak. Dit betekent dat enkel het cijfer dat toegekend wordt na afloop van de stagedagen, actieve stages en alle leergroepen, een definitief cijfer is. De kwalitatieve beoordelingen die de student doorheen het academiejaar krijgt, geven aan hoe zijn prestaties in relatie tot de verwachte competenties op dat moment gewaardeerd worden.
De student voltooit alle stages en de stagedagen die daaraan vooraf gaan en neemt deel aan alle leergroepen om voor het opleidingsonderdeel ‘Praktijk: didactische stage 2’ te kunnen slagen. Afwezigheden moeten steeds gewettigd kunnen worden. In geval van een gewettigde afwezigheid wordt in overleg met de stagebegeleiders en het opleidingshoofd/de stagecoördinator bekeken hoe gemiste praktijkmomenten kunnen ingehaald worden.
Om een stageperiode te kunnen starten, moet de stagemap (lesfiches en materialen) in orde zijn. Indien een stage onvoldoende grondig wordt voorbereid, kan dit leiden tot de stopzetting van deze stage. Mentor, stagebegeleiders, stagecoördinator en opleidingshoofd beslissen in onderling overleg.
Stages kunnen slechts ingehaald worden mits een grondige reden waarvoor het nodige bewijsmateriaal wordt voorgelegd. Ze kunnen enkel ingehaald worden voor het einde van een bepaalde examenperiode. Voor dit opleidingsonderdeel wordt geen tweede zittijd georganiseerd.
De twee actieve stages worden niet geëvalueerd tijdens de stageperiodes zelf, maar wel achteraf tijdens een stage-evaluatie waarop de stagebegeleiders, de stagecoördinator en het opleidingshoofd aanwezig zijn.
Na de eerste actieve stage wordt een kwalitatieve beoordeling/advies geformuleerd in het tussentijds syntheserapport dat de student krijgt na afloop van de evaluatie.
Na de tweede actieve stage wordt een eindcijfer bepaald en een advies/conclusie geformuleerd.
Volgende aspecten worden beoordeeld tijdens de evaluatiemomenten:
- het verslag van de mentor (als feedbackinstrument),
- de lesvoorbereidingen,
- de didactische vaardigheden
- de pedagogische vaardigheden/het creëren van een klasklimaat
- attitudes
- taalvaardigheid
- het portfolio (aan het einde van het academiejaar).
Aan het einde van de laatste actieve stage moet de student bewezen hebben dat hij voor de verschillende domeinen de verwachte competenties heeft bereikt.
De verwachte competenties worden opgenomen in de bijlagen van de stagehandleiding, waar ze kunnen geraadpleegd worden.
Studenten in het traject werkplekleren ontvangen een aangepaste ECTSfiche (inhoud, studiemateriaal, werkvorm, evaluatie) tijdens het eerste lesmoment.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.