Wereldoriëntatie: leerinhouden en didactiek 2.1. (B-ODISEE-OO3124)

3 studiepuntenNederlands36 urenEerste semesterEerste semester
Wille Isabel (coördinator) |  Wevers Wim |  Wille Isabel
Kernteam Lager Onderwijs (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Kennis, vaardigheden en attitudes verworven in Wereldoriëntatie 1.1. en 1.2.

Beschikken over een gezonde interesse voor je leefomgeving.
Een positieve attitude tov de natuur hebben of verder willen ontwikkelen.
Interesse tonen voor verleden, heden en toekomst.
Een open houding tov culturen hier en elders, vroeger en nu hebben of verder willen ontwikkelen.
Bereid zijn tot het onwikkelen van kennis, vaardigheden en attitudes die nodig zijn bij het begeleiden van kinderen in hun oriëntatie op de wereld.

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Wereldoriëntatie: leerinhouden en didactiek 2.1. (B-ODISEE-OO5124)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht36 urenEerste semesterEerste semester
Wevers Wim |  Wille Isabel
Kernteam Lager Onderwijs (BA)

Uitdiepen van de verschillende domeinen van wereldoriëntatie.
Uitdiepen van de vakdidactiek wereldoriëntatie.

Stelsels van het menselijk lichaam (bouw en functie), achtergrondinformatie en didactische werkvormen.
Seksuele opvoeding in de basisschool (achtergrond en didactiek).

Link leggen tussen verleden en heden, hier en elders.
Capita selecta uit de geschiedenis van de Nieuwe Tijden tot en met Nieuwste Tijden en didactische uitwerking.                                                                                                                                                          Wat is erfgoed en hoe werken met erfgoed in de basisschool? 

Thema "kosmografie" en duurzaamheid worden inhoudelijk en didactisch verkend.

Excursies ter ondersteuning van leerinhoud en didactische werkvormen.

Studenten in het traject werkplekleren ontvangen een aangepaste ECTSfiche (inhoud, studiemateriaal, werkvorm, evaluatie) tijdens het eerste lesmoment.

Tijdens de contacturen worden, afhankelijk van de inhouden, verschillende werkvormen toegepast waarbij aandacht wordt besteed aan interactief, ervaringsgericht en cursorisch leren: leergesprek, toepassing van de leerinhoud in didactische oefeningen, groepswerk, excursies, ....
Daarnaast voeren de studenten een aantal taken zelfstandig individueel of in groep uit.

 

Evaluatieactiviteiten

Wereldoriëntatie: leerinhouden en didactiek 2.1. (B-ODISEE-OO7124)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Schriftelijk examen (drie delen) bestaat uit een aantal weet-, inzichts-, verdiepings- en toepassingsvragen en een aantal vragen over vakdidactiek. Er wordt verder gebouwd op de reeds eerder verworven inzichten, kennis en vaardigheden. Atlas mag gebruikt worden tijdens het examen. De drie delen hebben een gelijke bijdrage in het eindcijfer.

Indien de student een niet tolereerbaar tekort behaalt (7 of minder) op één van de delen van het schriftelijk examen, zal het laagste punt van het deel het eindpunt zijn.

Deelname aan excursies is verplicht en essentieel om de leerstof te kunnen verwerven, de inhoud wordt in het examen verwerkt. Bij niet-deelname wordt van de student(e) verwacht dat deze de excursie inhaalt. Een opdracht en/of een kort verslag en eventueel toegangsbewijs worden aan de lector(en) afgegeven. Dit alles gebeurt in overleg met de WO-lectoren. Als er geen vervangopdracht wordt afgegeven, krijgt de student een nul voor die vraag op het examen.

Studenten met een examencontract nemen contact op met de verantwoordelijke van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.

We verwachten tijdens de excursie een gepaste attitude.

 

Wat de excursies betreft gelden dezelfde afspraken als voor de 1ste examenkans. Neem hiervoor contact op met de lectoren.