Wiskunde: leerinhouden en didactiek 2.2. (B-ODISEE-OO3121)

3 studiepuntenNederlands24 urenTweede semesterTweede semester
Wittebolle Veerle (coördinator) |  Wittebolle Veerle
Kernteam Lager Onderwijs (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

  • Elementaire reken- en meettechnieken uit de wiskunde van de lagere school beheersen.
  • Zowel inhoudelijk als didactisch inzicht hebben in de leerlijnen binnen de leerdomeinen meetkunde, meten & metend rekenen, bewerkingen en getallenleer.                                                                  Bij voorkeur dus de OPO's wiskunde 1.1 ; wiskunde 1.2 en wiskunde 2.1 (leerinhouden en didactiek) doorlopen hebben.
  • Zelfstandig en planmatig kunnen werken.
     

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Wiskunde: leerinhouden en didactiek 2.2. (B-ODISEE-OO5121)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht24 urenTweede semesterTweede semester
Wittebolle Veerle
Kernteam Lager Onderwijs (BA)

1) Didactiek en theorie:

Geïntegreerde oefeningen

  • Computationeel en probleemoplossend denken
  • Tabellen en grafieken
  • Patronen
  • Ongelijke verdelingen en mengsels
  • Telproblemen
  • Kansrekenen
  • Vraagstukken
  • Strookmodel
  • Thematisch werken

STEM

2) Oefeningen

uit alle domeinen van de wiskunde (zie wiskunde 1.1, wiskunde 1.2, wiskunde 2.1, wiskunde 2.2)

Handboeken:

  • Branselaer, M. et al. (2021). Wiskunde=wijs! (3de editie). Owl Press (ISBN 9789463933995)
  • Van Hijfte, J. (2021). De basis wiskunde voor de lagere school (2de editie). Acco learn (2de editie). (ISBN 9789463448291)

Toledo:

  • Cursusmateriaal bij dit vak

Dit OPO is gericht op het aanbrengen van de didactiek van wiskunde in de lagere school.

Via activerende hoorcolleges gaan studenten aan de slag om zich deze didactiek eigen te maken. 

Naast opdrachten tijdens de les zullen studenten ook een STEM opdracht uitwerken bij voorkeur in het thema van hun stage.

 

Studenten die over te weinig basiskennis beschikken om oefeningen uit alle domeinen van de wiskunde foutloos te kunnen oplossen, dienen hier zelfstandig mee aan de slag te gaan.

Er worden voldoende materialen aangereikt ter ondersteuning en extra tips kunnen steeds aangevraagd worden bij de docent.

 

Evaluatieactiviteiten

Wiskunde leerinhouden en didactiek 2.2. (B-ODISEE-OO7121)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De score voor dit OPO wordt als volgt bepaald:

  • 1/5 van de punten kunnen worden behaald d.m.v.  de STEM opdracht 
  • 1/5 van de punten kunnen worden behaald op het correct oplossen van oefeningen (volgens de 75% norm) - via het schriftelijke examen
  • 3/5 van de punten kunnen worden behaald op didactiek en theorie (volgens de 50% norm) - via het schriftelijke examen

Alle onderdelen worden samengeteld. De student dient  in totaal 10/20 te behalen om geslaagd te zijn voor dit OPO.

Indien men niet geslaagd is in EP 2 kan een vrijstelling aangevraagd worden voor de STEMopdracht in EP 3 indien men hier minstens 50% voor haalde.

Indien men niet geslaagd is in EP 2 kan een vrijstelling aangevraagd worden voor het schriftelijke examen in EP 3 indien men hier minstens 70% voor haalde.

Indien men niet geslaagd is in EP 3 dienen alle delen hernomen te worden.

examencontract : neem contact op met de docent

 

 

Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.

Indien de student niet slaagt in EP3 dienen alle onderdelen hernomen te worden in het volgende academiejaar.


Idem voor studenten met een examencontract.