Wiskunde: leerinhouden en didactiek 2.1. (B-ODISEE-OO3120)

3 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
Wittebolle Veerle (coördinator) |  Wittebolle Veerle
Kernteam Lager Onderwijs (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

  • Elementaire reken- en meettechnieken uit de wiskunde van de lagere school beheersen.
  • Zowel inhoudelijk als didactisch inzicht hebben in de leerlijnen binnen de leerdomeinen meetkunde, meten & metend rekenen, bewerkingen (tafels en cijferen), getallenleer (tabellen, diagrammen en grafieken). Bij voorkeur dus de OPO's wiskunde 1.1 en wiskunde 1.2 (leerinhouden en didactiek) doorlopen hebben.
  • Zelfstandig en planmatig kunnen werken.
     

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Wiskunde: leerinhouden en didactiek 2.1 (B-ODISEE-OO5120)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht24 urenEerste semesterEerste semester
Wittebolle Veerle
Kernteam Lager Onderwijs (BA)

Didactische krachtlijnen

  • betekenisvolle situaties
  • concreet-schematisch-abstract (CSA-model)
  • handelingsniveaus van Galperin
  • inzichtelijke aanpak
  • belang van correct wiskundig verwoorden
  • automatiseren - memoriseren
  • inductief werken
  • gebruik van verhoudingstabellen

Getallenleer

  • functies van getallen
  • talstelsels
  • getalverzamelingen
  • breuken
  • kommagetallen
  • procenten
  • veelvouden en delers

Bewerkingen

  • Basisbegrippen
  • Aanbreng basis bewerkingen
  • Volgorde van bewerkingen
  • Eigenschappen van bewerkingen
  • Hoofdrekenen
  • Cijferen (met kommagetallen)
  • Controlestrategieën
  • Schattend rekenen

Differentiatietechnieken

Voor studenten uit het verkort traject: zie ook aparte ECTS-fiche!

Handboeken:

  • Branselaer, M. et al. (2021). Wiskunde=wijs! (3de editie). Owl Press (ISBN 9789463933995)
  • Van Hijfte, J. (2021). De basis wiskunde voor de lagere school (2de editie). Acco learn (2de editie). (ISBN 9789463448291)

Toledo:

  • Cursusmateriaal bij dit vak

Dit OPO is gericht op het aanbrengen van de didactiek van wiskunde in de lagere school.

Via activerende hoorcolleges gaan studenten aan de slag om zich deze didactiek eigen te maken. 

Naast opdrachten tijdens de les zullen studenten ook thuis verder aan de slag gaan om deze didactische principes verder in te oefenen.

 

Studenten die over te weinig basiskennis beschikken i.v.m. getallenkennis en bewerkingen, om oefeningen foutloos te kunnen oplossen, dienen hier zelfstandig mee aan de slag te gaan.

Er worden voldoende materialen aangereikt ter ondersteuning en extra tips kunnen steeds aangevraagd worden bij de docent.

 

Evaluatieactiviteiten

Wiskunde: leerinhouden en didactiek 2.1. (B-ODISEE-OO7120)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

 

De score voor dit  OLA wordt volledig bepaald door de prestatie op het schriftelijk examen.

De student dient 10/20 te behalen om geslaagd te zijn voor dit OLA.

Het examen zelf bestaat uit twee delen:

  • 4/5 de van de punten kunnen behaald worden op het deel theorie en didactiek (volgens de 50% norm)
  • 1/5 van de punten kunnen behaald worden op het deel oefeningen (gewogen score met norm van 75% : de resultaten worden gewogen volgens de formule: gewogen % = (reëel % - 50 %) x 2) (1/5 van het punt)

Beide delen worden samengeteld en vormen zo het eindresultaat. 

Indien men niet geslaagd is in EP 1 voor het totale examen dienen beide delen (theorie-didactiek en oefeningen) hernomen te worden in EP 3.

 

Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.​

Indien er in EP 3 een tekort is bij één van beide onderdelen (didactief of rekenwerk) dient het volledige OPO hernomen te worden.

Idem voor studenten met een examencontract.