Onderwijskunde 2.2 (B-ODISEE-OO3119)

Doelstellingen
http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=15226&OPLID=68
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in het onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Onderwijskunde 2.2 (B-ODISEE-OO5119)




Inhoud
In het opleidingsonderdeel onderwijskunde 2.2. behandelen we het kader van thematisch werken in de lagere school.
Naast een theoretische verdieping leren de studenten stap-voor-stap om een eigen gekozen thema uit te werken, toegepast op de doelgroep van de stageklas.
Toelichting werkvorm
Interactieve en actieve werkvormen worden afgewisseld met doceermomenten. De studenten kunnen nieuwe leerinhouden/ werkvormen tijdens de lessen ervaren. We spelen in op de (opdrachten van de) stages: studenten brengen hun eigen werkmateriaal mee naar de les en krijgen ook de kans om hun ervaringen te delen. Er wordt zoveel mogelijk concreet gewerkt. Een eigen inbreng staat in dit vak centraal, discussie en leergesprekken komen vaak terug, alsook het reflecteren over de eigen stagepraktijk (terugkoppeling aan de inhouden). Ook wordt van de studenten verwacht dat ze een stuk aan zelfstudie doen waarna er verdiepend kan worden gewerkt in de klas.
Stage-opdrachten worden binnen dit vak inhoudelijk toegelicht, opgebouwd en geëvalueerd. In de stage werkt de student een thema uit volgens de in dit vak aangereikte methodiek.
Evaluatieactiviteiten
Onderwijskunde 2.2 (B-ODISEE-OO7119)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
- Proefexamen betreffende de materie van levensecht en werkelijkheidsnabij leren. De concrete verwachtingen verschijnen op Toledo.
- Na de stage stellen de studenten hun uitgewerkte 'thema' voor aan de hand van een presentatie met materialen uit de stage (zie verwachtingen Toledo), hierbij worden verdiepende vragen gesteld en toont de student aan de inhoudelijke kaders rond levensecht en werkelijkheidsnabij leren te begrijpen en te kunnen toepassen. Voor het uitwerken van het thema kan de student kiezen om individueel of in duo te werken. Presentatie van het thema gebeurt individueel.
Het totaalpunt wordt op volgende wijze berekend: 100% op themapresentatie.
Studenten met een examencontract nemen contact op met de verantwoordelijke van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.
Wie niet geslaagd is voor het OPO bespreekt op de nabespreking van de evaluaties met de betrokken docent de verwachtingen voor 2e zittijd.
Toelichting bij herkansen
In tweede zittijd wordt het thema herwerkt op basis van feedback die je krijgt op de nabespreking. Het thema wordt aangeboden in de vorm van een digitale map waarin de bewijsstukken zitten die aantonen hoe zij thematisch kunnen werken. De modaliteiten van deze opdracht verschijnen op Toledo. Dit herwerkte thema zal tellen voor 100% van de punten voor EP3.