Beweging 1-1 (B-ODISEE-OO3039)

3 studiepuntenNederlands23 urenEerste semesterEerste semester
Vergaert Siska (coördinator) |  Vergaert Siska
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Beweging 1-1 (B-ODISEE-OO5039)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht23 urenEerste semesterEerste semester
Vergaert Siska
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

  • de lesvoorbereiding en eindtermen bewegingsopvoeding
  • leeftijdskenmerken
  • organisatievormen binnen bewegingsopvoeding
  • didactische principes en aandachtspunten binnen bewegingsopvoeding
  • motorische ontwikkeling van het jonge kind
  • bewegen in de klas 
  • spel en zwemmen in de lagere school
     

  • https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=20160
  • digitale versie van het leerplan bewegingsopvoeding KathOndVl of de leerplannen lichamelijke opvoeding OVSG of GO!  (afhankelijk van de specifieke stageschool)
  • ev. digitale handleiding Hop! binnen het softwarepakket Kabas.
  • voor praktijklessen en stage
    • sportieve kledij
    • zwemkledij
    • ev. een scheidsrechterfluitje

ZELFSTANDIG TRAJECT
     * practicum: duiding van enkele vakdidactische basisprincipes 
     * (begeleide) zelfstudie

 

Evaluatieactiviteiten

Beweging 1-1 (B-ODISEE-OO7039)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Ontwerp/Product, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De student neemt het OPO beweging 1.1 op zelfstandige basis door.

Het totaalcijfer voor het OPO BW wordt bepaald door een vaardigheidstest zwemmen en een schriftelijk examen. Dat examen bestaat uit 2 delen: een gesloten digitale toets en een open boek-deel, eveneens digitaal uit te werken.

  • De vaardigheidstest zwemmen bepaalt 10% van het totaal te behalen cijfer en omvat een demonstratie van de Orka-test.
    De student legt deze vaardigheidstest af via filmmateriaal. 
    Indien de student niet conform de afspraken indient wordt de vaardigheidstest als 'niet-afgelegd' (NA) beoordeeld.
    Zie richtlijnen vaardigheidstest zwemmen en evaluatierooster BW1.1 op Toledo.
  • Het schriftelijk examen toetst de theoretische kennis gekoppeld aan de praktijk en bepaalt 90% van het totaal te behalen cijfer.    
    Het examen is een BYOD-examen.
    ​Zie richtlijnen examentaak en het evaluatierooster BW1.1 op Toledo.      

Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde met correctiefactor

  • Indien op de vaardigheidstest minder dan 50% is behaald en op het schriftelijk examen meer dan 50%, wordt het resultaat van het opleidingsonderdeel teruggebracht tot een 9/20.
  • Indien op het schriftelijk examen minder dan 45%  is behaald, wordt het resultaat van het opleidingsonderdeel teruggebracht tot het resultaat van deze deelevaluatie.

Als een student niet deelneemt aan een deelevaluatie, wordt deze deelevaluatie beoordeeld als 'niet-afgelegd' (NA). Een NA voor een deelevaluatie resulteert in een NA voor het OPO.

​Behaalde deelresultaten worden overgenomen naar een volgende examenperiode maar niet naar een volgend academiejaar.

De evaluatie in EP3 is voor beide trajecten gelijk aan de evaluatie van het zelfstandig traject in EP1.

Enkel de onderdelen waarop een onvoldoende werd behaald in EP1 moeten hernomen worden in EP3; behaalde deelresultaten worden overgenomen.

Concrete feedback wordt tijdens het feedbackmoment EP1 gegeven; richtlijnen rond EP3 verschijnen op dat moment op Toledo.