Stagemobiliteit buiten Europa (B-ODISEE-OO3017)






Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=15114&OPLID=248
De doelstellingen, inhoud en vorm van de stage in het Zuiden worden in onderling overleg tussen de student, de opleiding en de gastorganisatie (eventueel ook de bemiddelende instantie) vastgelegd, en wel voor het vertrek van de student. De opleiding ziet erop toe dat de gastorganisatie vertrouwd is met de manier waarop Odisee stages organiseert en zich daar bij de organisatie en begeleiding zo veel mogelijk naar richt.
De student zal zijn taalvaardigheid, interculturele competentie, internationale vakkennis en global engagement ontwikkelen.
Afhankelijk van de plaatselijke omstandigheden kan de student voor zichzelf leerpunten selecteren/formuleren en concretiseren in actiepunten en reflecteren op zijn/haar groeiproces.
Kennis van vreemde talen verfijnen.
Begintermen
Om aan dit OPO te kunnen deelnemen moet voor de stage van de tweede opleidingsfase de credit behaald zijn.
Om dit OPO in optimale omstandigheden aan te vatten, is het aangewezen dat de student de kennis, vaardigheden en attitudes, aangeleerd in de volgende (delen van) opleidingsonderdelen actief in kan zetten: de algemene en didactische kennis, inzichten en vaardigheden uit het eerste en het tweede opleidingsjaar zijn verworven. De student is geslaagd voor didactische stage in het tweede jaar, in overeenstemming met de minimale beoordeling die geldt voor de opleiding. De student beheerst in ruime mate de kennis en vaardigheden die in de verschillende opleidingsonderdelen van het eerste en tweede jaar werden onderwezen.
De student beschikt bovendien over een observerende en zelfkritische houding, is zelfredzaam en heeft een open houding t.a.v. multi- en interculturaliteit.
Daarnaast gelden de algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zoals deze zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling. Concreet gaat het om:
- ingeschreven zijn met een diplomacontract.
Vertrek in het 2e semester van de derde opleidingsfase voor mobiliteitsoptie 1, 2 en 3:
- 108 studiepunten credits, toleranties en/of vrijstellingen hebben behaald t.e.m. de eerstvolgende examenperiode na de deadline voor het indienen van de intentieverklaring.
- de vereiste volgtijdelijkheid respecteren
- aanvraag en selectie zijn overeenkomstig de procedure in het voorafgaand academiejaar.
Studeren en leven in het buitenland stelt bovendien bijkomende eisen aan de student.
Daarom moet de vertrekkende student aangetoond hebben dat hij/zij de werk- en studeertaal van de buitenlandse instelling voldoende beheerst en dat hij/zij voldoende gemotiveerd en matuur is om de opdracht in het buitenland tot een goed einde te brengen.
Wie een stage buiten Europa wil doen, en vooral wie daarbij in aanmerking wil komen voor een VLIR-UOS-beurs, moet ook aan kunnen tonen dat hij inzicht heeft in de problematiek van het gastland en de gastorganisatie en dat hij de relevantie van zijn/haar eigen opdracht in het licht van die problematiek uit kan leggen.
Voor zowel de lange als de korte variant van deze stage wordt een stagecontract opgemaakt (Training agreement).
Wie dit OPO volgt moet ook het OPO "Buiten Europa: voorbereid op stage" volgen.
Voor de beide varianten kan de student via DIRO een VLIR-UOS reisbeurs aanvragen.
Dit opleidingsonderdeel kan niet gevolgd worden met een examencontract.
Verplichte deelname aan het OPO 'Bevos' (Buiten Europa Voorbereid op Stage).
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
18 sp. Stagemobiliteit buiten Europa (B-ODISEE-OO5017)




Inhoud
De doelstellingen, inhoud en vorm van de stage in het Zuiden worden in onderling overleg tussen de student, de opleiding en de gastorganisatie (eventueel ook de bemiddelende instantie) vastgelegd, en wel voor het vertrek van de student. Latere wijzigingen zijn mogelijk op voorwaarde van formele goedkeuring door alle betrokken partijen. Het project moet de student minstens toelaten om de aan Odisee verworven kennis en vaardigheden te integreren en toe te passen.
Vademecum 'buitenlandse stage' algemene voorbereiding
- Inhoudelijke voorbereiding
- Taalkundige voorbereiding
- Administratieve voorbereiding
- Onderwijsgerelateerde voorbereiding
- Andere
De student selecteert, naast de lesopdracht en in overleg met de coördinator van het project waarin geparticipeerd zal worden, een aantal projecten, die gedurende een periode van drie maanden zullen worden uitgevoerd in het gastland. Dit kan bijvoorbeeld gaan om muzisch werken, het ontwikkelen van leermaterialen, vanuit observatie een leerlingvolgsysteem opzetten.
Multimediale blog opbouwen en onderhouden.
Verwerking en reflecties.
Studiemateriaal
https://webapps.odisee.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=20091
A. Verplichte leermiddelen
Draaiboek vademecum 'stagemobiliteit buiten Europa' (Toledo)
B. Aanbevolen leermiddelen
Bijkomende nuttige informatie (o.a. algemene informatie over gastland, informatie over onderwijssysteem gastland...) op te zoeken langs diverse kanalen.
Toelichting onderwijstaal
De werktaal wordt bepaald door de stage-instelling en de bestemming van de mobiele student.
Toelichting werkvorm
- Voorbereiding aan de hand van draaiboek vademecum 'stagemobiliteit buiten Europa'.
- Verplichte deelname aan het OPO 'Bevos' (Buiten Europa Voorbereid op Stage).
- Vertrekkersdag Odisee, voorbereidingsdagen georganiseerd door de organisatie waarmee de student naar het buitenland gaat.
- Observeren en in kaart brengen van de (onderwijskundige) beginsituatie van het gastland.
- België voorstellen op een muzische manier op het niveau van de lagere school.
- Selecteren, opstarten, uitvoeren en evalueren van projecten.
De werkvorm voor dit OLA kan in de loop van het semester omwille van wijzigende omstandigheden n. a. v. de coronacrisis worden gewijzigd, met groter accent op digitale werkvormen en aanbod.
Evaluatieactiviteiten
Stagemobiliteit buiten Europa (B-ODISEE-OO7017)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Voor de stagemodaliteiten wordt verwezen naar het stagevademecum.
De evaluatie van de stage gevolgd aan de buitenlandse instelling gebeurt door Odisee, volgens de evaluatiemodaliteiten, de regels en de voorschriften die zijn opgenomen in het stagevademecum.
- De student houdt een portfolio bij waarin hij de voorbereidingen (administratief, taalkundig, inhoudelijk, onderwijsgerelateerd ...), verslagen, reflecties... verzamelt.
- De student schrijft een afsluitende reflectie waarin vanuit een zelfevaluatie wordt gereflecteerd op de afgelegde weg, groeimogelijkheden en opgedane indrukken.
- De student houdt een multimediale blog bij waarin hij/zij op regelmatige basis rapporteert over zijn/haar belevenissen in het buitenland.
- Evaluatie door coördinator project ter plaatse (competentieverslagen + verslag attitudes).
- Stagemap (agenda, lesvoorbereidingen, observatieverslagen, lesevaluaties, verslagen per project).
De attitudevorming neemt hier een centrale plaats in.
De evaluatie gebeurt op basis van het portfolio 'stagemobiliteit buiten Europa'. Dit logboek moet een week na terugkeer uit het buitenland ter beschikking zijn van de ankerpersoon Internationalisering.
Voor dit OPO kan geen tolerantie worden ingebracht.
Het opleidingsonderdeel is niet herkansbaar en niet tolereerbaar.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.
Het opleidingsonderdeel is niet herkansbaar en niet tolereerbaar.