Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=18746&OPLID=539
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OKW00A : M1 Introductie in de Werforganisatie
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
10 sp. F1 Introductie in de Werforganisatie (B-ODISEE-OKW00t)
Inhoud
- Dit opleidingsonderdeel biedt de student een eerste kennismaking met diverse aspecten van de uitvoering van bouwwerken. Hij wordt in werf- en bedrijfscontexten geconfronteerd met het bouwgebeuren, terwijl hij parallel binnen de schoolmuren een basis aangereikt krijgt die hem toelaat de observaties en ervaringen uit de praktijk in een samenhangend kader te plaatsen.
- In dit opleidingsonderdeel leert de student bouwmaterialen kennen en herkennen. De student maakt kennis met de belanghebbenden van het werfgebeuren en met de verschillende fasen in het bouwproces. Het belang van veiligheid op de werf wordt duidelijk.
- Verder worden enkele basisrekentechnieken en basisbegrippen uit de statica opgefrist of aangeleerd en ingeoefend. Er wordt een aanvang gemaakt met het leren lezen van plannen en met het aanleren van elementaire schetstechnieken.
Studiemateriaal
https://webapps.odisee.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=28117
- Studiemateriaal op Toledo
- Schriftelijk leermateriaal en e-books: Basiscursus Rekentechnieken, basiscursus Sterkteleer, basiscursus Bouwkundig tekenen, basiscursus Bouwmaterialen en betontechnologie
- Publicaties van het WTCB en Technische voorlichtingen
- Productinformatie en -documentatie
Toelichting onderwijstaal
De student zal regelmatig te maken krijgen met technisch Engels om producten of specificaties terug te vinden in Engelstalige handleidingen en datasheets.
Toelichting werkvorm
Werkplekleren (Observerend leren)
- De student maakt zich de voorschriften die van toepassing zijn op de werkplek actief eigen en gedraagt zich ernaar.
- De student werkt aan de individuele opdrachten, gekregen op school, in overleg met de werfleiding over de te volgen werkwijze. Hij rapporteert aan de werkplekbegeleider en aan de hogeschool. Dergelijke opdrachten kunnen bijv. zijn:
- de lijst maken van 5 op de werf aanwezige en/of gebruikte bouwmaterialen en er de technische voorschriften van verzamelen – het geheel samenbrengen in een presentatie
- de werkgang van een uitvoeringsfase observeren en noteren welke hulpmiddelen worden gebruikt
- De student werkt aan kleine, afgebakende, uitvoerende opdrachten, in opdracht van en overleg met de werfleiding. Hij rapporteert hierover aan de werkplekbegeleider en in het portfolio. Dergelijke opdrachten kunnen bijv. zijn:
- het fysisch controleren van een materiaallevering aan de hand van bestel- en leveringsbon
- het informeren van de omwonenden over een specifieke uitvoeringsfase
Werf- en bedrijfsbezoeken
- Via werf- en bedrijfsbezoeken verwerven studenten een bredere kijk op het bouwgebeuren in het algemeen en op de specifieke aspecten van de sectoren Woningbouw/Gebouwen en Wegenbouw/Infrastructuur in het bijzonder. Dit biedt ondersteuning bij de oriëntatie naar de afstudeerrichting die het beste past bij de eigen ambitie, belangstelling en talenten.
- Via individuele opdrachten, gekoppeld aan deze bezoeken, verwerkt de student deze ervaringen en neemt dit op in zijn portfolio. Dergelijke opdrachten kunnen bijv. zijn:
- het verzamelen van de technische informatie die tijdens de bedrijfsbezoeken wordt verstrekt in een papieren of digitale map en het systematisch aanvullen daarvan doorheen de opleiding.
- het tijdens de bedrijfsbezoeken maken van 5 foto’s van zaken die bijzonder treffend waren tijdens het werf- of bedrijfsbezoek.
Individuele opdrachten op de werkplek
Individuele opdrachten sturen het werkplekleren (observerend leren) van de student en geven de werkplek ondersteuning in de aansturing en begeleiding van de student. Deze opdrachten zijn gericht op de realisatie van specifieke doelstellingen, zoals bijv.
- het zich informeren over en het instuderen van de veiligheidsmaatregelen op de werf, de observatie van de uitvoering ervan en de rapportering erover bij de werfleiding;
- het observeren, bevragen en in lijst brengen van de verschillende partijen die betrokken zijn bij het bouwgebeuren, hun bevoegdheden, de frequentie van hun aanwezigheid op de werf, hun wijze van tussenkomen of interageren, enz..
Intervisie in groep
Tijdens intervisiemomenten in groep bespreken de studenten de uitwerking van hun individuele werkplekopdrachten leren ze uit de ervaringen van studiegenoten op andere bouwprojecten, in andere bedrijven, uit de andere sector.
Ze bieden de begeleiders de mogelijkheid om de input uit de opdrachtresultaten en –rapporten samen te brengen tot of in te passen in een breder kader of model. Zo kunnen uit de praktijk conceptuele of theoretische modellen worden afgeleid, zoals bijv.
- de isolatiematerialen, hun categorieën en karakteristieken;
- de karakteristieken van beton;
- de veiligheidsvoorschriften op de werf.
Op vraag of volgens noodzaak kan een informatiesessie worden ingericht die specifieke inhoud verduidelijkt.
Voorbereidende en verwerkingsopdrachten
Afgestemd op de leergesprekken krijgt de student opdrachten om het geleerde te verwerken en/of zijn eigen leerproces te sturen, bijvoorbeeld:
- inzicht krijgen in de verwachtingen van een module via de studiewijzer
- verwerken van delen van het schriftelijk leermateriaal via opdrachten op het leerplatform
- uitvoeren van online formatieve zelftests, aangeboden op het leerplatform, waarmee de student zijn studievoortgang kan opvolgen en bijsturen
- koppelen van de ervaringen in het werkplekleren en tijdens de werf- en bedrijfsbezoeken aan de verwerkteinhouden
Leergesprekken
Tijdens deze leergesprekken krijgen de studenten op een interactieve manier de noodzakelijke basiskennis aangereikt, evenals een kader waarbinnen de individuele opdrachten en het werkplekleren passen.
Werksessies
De studenten krijgen in de werksessies de mogelijkheid om de basiskennis, -technieken en -begrippen in te oefenen en toe te passen. Tijdens deze sessies worden studenten ook wegwijs gemaakt in het gericht opzoeken en adequaat interpreteren van informatie.
Portfolio en supervisie
- In het portfolio volgt de student zijn persoonlijke voortgang op. Hij documenteert deze en stelt zich objectieven met betrekking tot de in de opleidingsonderdeel nagestreefde competenties. Op gezette tijden beoordelen student, praktijkbegeleider en werkplekbegeleider de voortgang en de bereikte resultaten aan de hand van een indicatorenlijst.
- Tijdens de supervisiemomenten bespreekt de praktijkbegeleider deze quotering met de student en worden, indien nodig, werkpunten vastgelegd voor de volgende periode.
My Talent Compass en coaching (facultatief, deelname en coaching enkel op eigen vraag)
- Via My Talent Compass als digitaal instrument, reflecteert de student regelmatig over de activiteiten die energie geven, de eigen belangstelling en ambities in het werkveld. Dit helpt de student om de groei van zijn professionele identiteit vorm en richting te geven.
- De student heeft een eigen coach, waarop hij beroep kan doen in dit proces. Bevindingen uit deze reflecties en uit de coachingsgesprekken kan hij meenemen in zijn leertraject, evenals in de gesprekken met de praktijkbegeleider op school en/of zijn werkplekbegeleider op de werf.
Evaluatieactiviteiten
F1 Introductie in de Werforganisatie (B-ODISEE-O72095)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | Geslaagd / Niet geslaagd |
De voortgang van de student op de beoogde kerndoelen wordt formatief geëvalueerd door de student, de bedrijfsmentor en de werkplekbegeleider. Deze formatieve evaluatie maakt duidelijk hoe de student evolueert in zijn/haar (werkplek)leren. Tijdens één- à tweewekelijkse intervisiegesprekken worden de opdrachten in het kader van dit OPO en haar kerndoelen formatief opgevolgd. De feedback in deze gesprekken over de voortgang geeft de student aan hoe zijn/haar leerproces verloopt en/of bijgestuurd moet worden met het oog op het bereiken van de kerndoelen.
De eindevaluatie, gebaseerd op de intervisiegesprekken en voortgangsrapportering, wordt weergegeven als een geslaagd/niet-geslaagd score.
Toelichting bij herkansen
Bij herkansing gelden dezelfde modaliteiten.