M3 Uitvoeringstechnieken Infrastructuur 2 - WPL (B-ODISEE-OKW00R)

15 studiepuntenNederlands90 urenEerste semesterEerste semesterUitgesloten voor examencontract
Geeroms Reinout (coördinator) |  Geeroms Reinout |  Peters David
Kernteam Werforganisatie GRAD Aalst

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OKW01Q : F3 Uitvoeringstechnieken Infrastructuur 2 - WPL

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

15 sp. M3 Uitvoeringstechnieken Infrastructuur 2 (B-ODISEE-OKW00r)

15 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Stage90 urenEerste semesterEerste semester
Geeroms Reinout |  Peters David
Kernteam Werforganisatie GRAD Aalst

  • In dit opleidingsonderdeel analyseert de student de uitvoering van wegenbouw- en rioleringsprojecten:
    • Stabiliteit van de ondergrond in kader van de wegenbouw
    • Verschillende soorten verhardingen
    • Het dwarsprofiel: grondtransportafstanden
    • Wegenbouwmachines
  • In dit semester analyseert de student de bouw van kunstwerken m.b.t. rioleringswerken zoals verbindings- en toegangsputten in gewapend beton, overstorten en bekkens voor waterzuivering. De aansluitingen en het inwerken van elektromechanische elementen( pompen, ruimers, schroeven ea), de lozing op waterlopen wordt toegelicht.
  • In het kader van wegeniswerken analyseert de student de aanleg van  tunnels, bruggen en sleufloze technieken.
  • De relatie met de basisbeginselen van duurzaam bouwen zijn geïntegreerd en worden toegepast. De student past de goed bouwpraktijk toe onder gedeeltelijke sturing van de bouwplaatsmentor in het kader van de werkplek
  • De student past in dit opleidingsonderdeel de uitvoeringstechnische en organisatorische aspecten van het bouwproject toe, ook dit onder gedeeltelijke sturing van de bouwplaatsmentor: werfinrichting, gebruikte uitvoeringstechnieken, relatie materiaal/ uitvoeringswijze, de nodige hulpmiddelen en de uitvoeringstijden.
  • Tenslotte zal de student de stabiliteitsbeginselen van (tijdelijke) constructies, zoals bijv. sleuven en keringen toelichten

 

Studiemateriaal op Toledo

Werkdocumenten:Infrastructuur, Duurzaam Bouwen,  Uitvoeringspraktijk, Meetpraktijk

Publicaties van het OCW

Publicaties van Constructiv, Building your Learning en het NAVB

Standaardbestekken 230 en 250

Productinformatie en -documentatie

 

De student zal regelmatig te maken krijgen met anderstalige technische documentatie om producten of specificaties terug te vinden in anderstalige handleidingen en datasheets.

Werkplekleren

  • De student maakt zich de voorschriften die van toepassing zijn op de werkplek actief eigen en gedraagt zich ernaar.
  • De student werkt aan de individuele opdrachten, gekregen op school, in overleg met de werfleiding over de te volgen werkwijze. Hij rapporteert aan de werkplekbegeleider en aan de hogeschool. In deze opdrachten zal hij een aantal uitvoeringsprocedures uitschrijven die volgende zaken bevatten.
    • Het doel en de omschrijving van de werken
    • De betrokken bij de werken
    • De ploegsamenstelling
    • Materiaal/materieel
    • Veiligheid
    • Kwaliteit
    • Werkvoorbereiding
    • Stappenplan van uitvoering (incl. tijdelijke constructies)
    • Varianten
    • Bronnen
    • Bijlagen
  • Voor de uitwerking ervan kan gebruikt worden gemaakt van:
    • Foto’s
    • Grafische ondersteuning dmv plannen of eigen schetsen/tekeningen
    • De aangeleverde leerstof en bronnen
    • Informatie aangeleverd vanuit de werkplek
  • De student werkt aan kleine, afgebakende, uitvoerende opdrachten, in opdracht van en in overleg met de werfleiding. Hij rapporteert hierover aan de werkplekbegeleider en mentor. Dergelijke opdrachten kunnen bijv. zijn:
    • het voorbereiden en berekenen van de materiaalbestellingen bekisting, beton,..
    • het uitwerken van de werkgang van een bepaalde uitvoeringsfase;
    • het analyseren van de uitvoeringstechnische informatie van een voorgeschreven bouwmateriaal, of materieel
  • De student stelt in overleg met zijn werkplekbegeleider een werkschema op waarin deze activiteiten worden ingepland, afgestemd op de kerndoelen en de eigen leeraccenten van de student. Dit werkschema, de activiteiten en de werkpunten die aandacht vragen, evolueren doorheen de module.

 

Individuele opdrachten

Individuele opdrachten sturen het werkplekleren (observerend leren) van de student en geven de werkplek ondersteuning in de aansturing en begeleiding van de student. Deze opdrachten zijn gericht op de realisatie van specifieke doelstellingen.

Intervisie in groep (open atelier)

  • Tijdens intervisiemomenten in groep bespreken de studenten de uitwerking van hun individuele werkplekopdrachten en leren ze uit de ervaringen van studiegenoten op andere bouwprojecten, in andere bedrijven, uit de andere sector.
  • Intervisie biedt de begeleiders de mogelijkheid om de input uit de opdrachtresultaten en –rapporten samen te brengen tot of in te passen in een breder kader of model. Zo kunnen uit de praktijk conceptuele of theoretische modellen worden afgeleid.

Op vraag of volgens noodzaak kan een informatiesessie of een leergesprek worden ingericht die specifieke inhoud verduidelijken.

Leergesprekken.

Tijdens deze leergesprekken krijgen de studenten op een interactieve manier de noodzakelijke basiskennis aangereikt, evenals een kader waarbinnen de individuele opdrachten en het werkplekleren passen.

De studenten krijgen tijdens deze momenten de mogelijkheid om de kennis, technieken en begrippen in te oefenen en toe te passen. Tijdens deze sessies worden studenten ook wegwijs gemaakt in het gericht opzoeken en adequaat interpreteren van informatie.

Tijdens deze leergesprekken zijn er ook voorbereidende en –verwerkingsopdrachten die de student moet helpen om het geleerde te verwerken of toe te passen en/of zijn eigen leerproces te sturen. Deze dienen ter voorbereiding van het zelfstandig uitwerken van de individuele opdrachten.

Supervisie

De student volgt zijn eigen persoonlijke voortgang op en zorgt ervoor dat deze beschikbaar is voor de praktijkbegeleider en de werkplekbegeleider. Op deze wijze kan op regelmatige basis de beoordeling plaatsvinden van de voortgang en de bereikte resultaten aan de hand van een indicatorenlijst.

Tijdens de supervisiemomenten bespreekt de praktijkbegeleider deze quotering met de student en worden, indien nodig, werkpunten vastgelegd voor de volgende periode.

 

Evaluatieactiviteiten

M3 Uitvoeringstechnieken Infrastructuur 2 - WPL (B-ODISEE-O71038)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Verslag, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Formularium, Rekenmachine, Computer, Naslagwerk, Wetboek/codex

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAALGeslaagd / Niet geslaagd

De voortgang van de student op de beoogde kerndoelen wordt formatief geëvalueerd door de student, de bedrijfsmentor en de werkplekbegeleider. Deze formatieve evaluatie maakt duidelijk hoe de student evolueert in zijn/haar (werkplek)leren. Tijdens één- à tweewekelijkse intervisiegesprekken worden de opdrachten in het kader van dit OPO en haar kerndoelen formatief opgevolgd. De feedback in deze gesprekken over de voortgang geeft de student aan hoe zijn/haar leerproces verloopt en/of bijgestuurd moet worden met het oog op het bereiken van de kerndoelen.

De eindevaluatie, gebaseerd op de intervisiegesprekken, voortgangsrapportering en ingeleverde opdrachten, wordt weergegeven als een geslaagd/niet-geslaagd score.

Bij herkansing gelden dezelfde modaliteiten.