M2 Veiligheid op de werf (B-ODISEE-OKW00F)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=17532&OPLID=539
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OKW01F : F2 Veiligheid op de werf
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. M2 Veiligheid op de werf (B-ODISEE-OKW00f)
Inhoud
- In dit opleidingsonderdeel wordt de student wegwijs gemaakt in de omvattende wereld van de reglementering omtrent veiligheid , gezondheid en welzijn op het werk in het algemeen en van de regelgeving op de bouwwerf en op de tijdelijke of mobiele bouwwerf in het bijzonder.
- veiligheidsbegrippen
- reglementering
- organisaties die het welzijn bevorderen in de bouwsector
- veiligheidsbeleid
- EEG-richtlijn mobiele werkplaatsen
- veiligheidsvoorzieningen in de bouw
- veiligheid en gezondheid, veiligheids- en gezondheidscoördinatie
- risicobeheer
- gezondheid van medewerkers
- veiligheids- en gezondheidsignalisatie
- arbeidsmiddelen
- persoonlijke en collectieve beschermingsmiddelen
- veel voorkomende risico’s en preventie
- brandveiligheid in gebouwen
- De student spant zich in dit opleidingsonderdeel bijzonder in voor het ontwikkelen van een opleidingsonderdeeloverschrijdende attitude in verband met de veiligheid, de gezondheid en het welzijn op de werf. Deze attitude bestaat erin, dat hij tijdens het werfgebeuren een niet aflatende, permanente en pro-actieve alertheid aan de dag legt voor de veiligheid, de gezondheid en het welzijn. Ze houdt ook in dat hij medewerkers motiveert om de hiermee verband houdende maatregelen toe te passen en dat hij onregelmatigheden spontaan verhelpt of meldt aan de verantwoordelijke.
- Verder wordt ingegaan op de inrichting van de werf, met inbegrip van de werfafsluiting en -signalisatie, de veiligheids-, energie en watervoorzieningen.
- Ook de beperking van bouwafval, de sortering en de afvoer ervan conform de wettelijke bepalingen en overeenkomstig de principes van duurzaamheid worden behandeld.
Studiemateriaal
https://webapps.odisee.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=25471
- Studiemateriaal op Toledo
- Werkdocumenten: Veiligheid, Gezondheid en Welzijn
- ARAB, AREI, CAO’s, Belgische normen, Welzijnswet, Codex Welzijn op het Werk
- NAVB.be, HaCeCo.be, Constructiv.be
- Handboek VCA voor leidinggevende (VOL-VCA)
Toelichting onderwijstaal
De student zal regelmatig te maken krijgen met anderstalige technische documentatie om producten of specificaties terug te vinden in anderstalige handleidingen en datasheets.
Toelichting werkvorm
Werkplekleren
- De student maakt zich de voorschriften die van toepassing zijn op de werkplek actief eigen en gedraagt zich ernaar.
- De student werkt aan de individuele opdrachten, gekregen op school, in overleg met de werfleiding over de te volgen werkwijze. Hij rapporteert aan de werkplekbegeleider en aan de hogeschool. Dergelijke opdrachten kunnen bijv. zijn:
- het zich eigen maken en toepassen van de veiligheidsvoorschriften op de werf
- het maken van een risico-analyse voor een toekomstige uitvoeringsfase
- het nagaan of de veiligheidsvoorzieningen op de werf wettelijk in orde zijn (keurmerken, keuringsattesten, visuele controle, …)
- De student werkt aan kleine, afgebakende, uitvoerende opdrachten, in opdracht van en overleg met de werfleiding. Hij rapporteert hierover aan de werkplekbegeleider en in het portfolio. Dergelijke opdrachten kunnen bijv. zijn:
- het regelmatig uitvoeren van een veiligheidsinspectie van de werf
- het voorbereiden, documenteren en uitvoeren van een toolboxmeeting rond en op de werf vastgestelde veiligheidsproblematiek
- het organiseren en bijwonen van de periodieke keuring van het hijsmaterieel op de werf
- De student stelt in overleg met zijn werkplekbegeleider een werkschema op waarin deze activiteiten worden ingepland, afgestemd op de kerndoelen en de eigen leeraccenten van de student. Dit werkschema, de activiteiten en de werkpunten die aandacht vragen, evolueren doorheen de module.
Individuele opdrachten
Individuele opdrachten sturen het werkplekleren (observerend leren) van de student en geven de werkplek ondersteuning in de aansturing en begeleiding van de student. Deze opdrachten zijn gericht op de realisatie van specifieke doelstellingen.
Intervisie in groep
- Tijdens intervisiemomenten in groep bespreken de studenten de uitwerking van hun individuele werkplekopdrachten en leren ze uit de ervaringen van studiegenoten op andere bouwprojecten, in andere bedrijven, uit de andere sector.
- Intervisie biedt de begeleiders de mogelijkheid om de input uit de opdrachtresultaten en –rapporten samen te brengen tot of in te passen in een breder kader of model. Zo kunnen uit de praktijk conceptuele of theoretische modellen worden afgeleid, zoals bijv.
- de door de studenten ingerichte toolboxmeetings
- de functie van de veiligheidscoördinator in de praktijk
- belangrijke aspecten van een veilige werfinrichting
- bijzondere veiligheidsaspecten van het werken op hoogte
- Op vraag of volgens noodzaak kan een informatiesessie of een leergesprek worden ingericht die specifieke inhoud verduidelijken.
Leergesprekken.
- Tijdens deze leergesprekken krijgen de studenten op een interactieve manier de noodzakelijke basiskennis aangereikt, evenals een kader waarbinnen de individuele opdrachten en het werkplekleren passen.
- De studenten krijgen tijdens deze momenten de mogelijkheid om de kennis, technieken en begrippen in te oefenen en toe te passen. Tijdens deze sessies worden studenten ook wegwijs gemaakt in het gericht opzoeken en adequaat interpreteren van informatie.
- Tijdens deze leergesprekken zijn er ook voorbereidende en –verwerkingsopdrachten die de student moet helpen om het geleerde te verwerken of toe te passen en/of zijn eigen leerproces te sturen. Deze dienen ter voorbereiding van het zelfstandig uitwerken van de individuele opdrachten.
Supervisie
- De student volgt zijn eigen persoonlijke voortgang op en zorgt ervoor dat deze beschikbaar is voor de praktijkbegeleider en de werkplekbegeleider. Op deze wijze kan op regelmatige basis de beoordeling plaatsvinden van de voortgang en de bereikte resultaten aan de hand van een indicatorenlijst.
- Tijdens de supervisiemomenten bespreekt de praktijkbegeleider deze quotering met de student en worden, indien nodig, werkpunten vastgelegd voor de volgende periode.
Evaluatieactiviteiten
M2 Veiligheid op de werf (B-ODISEE-O71022)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | Geslaagd / Niet geslaagd |
De voortgang van de student op de beoogde kerndoelen wordt formatief geëvalueerd door de student, de bedrijfsmentor en de werkplekbegeleider. Deze formatieve evaluatie maakt duidelijk hoe de student evolueert in zijn/haar (werkplek)leren. Tijdens één- à tweewekelijkse intervisiegesprekken worden de opdrachten in het kader van dit OPO en haar kerndoelen formatief opgevolgd. De feedback in deze gesprekken over de voortgang geeft de student aan hoe zijn/haar leerproces verloopt en/of bijgestuurd moet worden met het oog op het bereiken van de kerndoelen.
De eindevaluatie, gebaseerd op examen VOL-VCA voor leidinggevenden, voortgangsrapportering en ingeleverde opdrachten, wordt weergegeven als een geslaagd/niet-geslaagd score.
Toelichting bij herkansen
Bij herkansing gelden dezelfde modaliteiten.