M1 Communiceren met plannen (B-ODISEE-OKW00D)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=17529&OPLID=539
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OKW00W : F1 Communiceren met plannen
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. M1 Communiceren met plannen (B-ODISEE-OKW00d)
Inhoud
In dit opleidingsonderdeel wordt ingegaan op een typische vorm van communiceren in de bouwsector, nl. deze met plannen. Het opleidingsonderdeel legt de basis voor het lezen en begrijpen van plannen, evenals voor het zelf tekenen van plannen, manueel en digitaal. De principes van het projectietekenen worden aangeleerd, evenals de conventies van het bouwkundig tekenen in de sectoren Gebouwen/woningbouw en Infrastructuur/ wegenbouw. Verder wordt toegelicht welke types plannen er voorkomen, wat het verschil is tussen ontwerp-, uitvoerings- en as built plannen, welke de status is van de plannen in het aanbestedingsdossier, hoe soms meerdere plannen nodig zijn om de oplossing voor een bouwkundig probleem helder uit te werken en door te geven.
- Basisvaardigheden:
- Beginselen van plantekenen en planlezen.
- Tekenopdrachten op het verwerven van ruimtelijk inzicht, teken- en planleesvaardigheden.
- Inleiding tot de tekenconventies, tekenen op schaal, projectietekenen, uitwerken van deeltekeningen (horizontale en verticale snedes, aanzichten, ...).
- Planlezen, specifiek m.b.t. infrastructuurwerken
- Digitaal tekenen
- Algemeen overzicht van tekensoftware
- Elementaire teken-en editeerinstructies
- Gebruik van tekst, arcering en maatvoering in de tekening
- Beheer en opbouw van digitale tekenbestanden (layers, stijlen,...)
- Elementaire plotvoorbereiding
Studiemateriaal
- Studiemateriaal op Toledo
- Werkdocumenten: Planlezen, Bouwkundig tekenen, Digitaal tekenen.
- Tekensoftware BricsCAD
Toelichting onderwijstaal
De student zal regelmatig te maken krijgen met anderstalige technische documentatie om producten of specificaties terug te vinden in anderstalige handleidingen en datasheets.
Toelichting werkvorm
Werkplekleren
- De student maakt zich de voorschriften die van toepassing zijn op de werkplek actief eigen en gedraagt zich ernaar.
- De student werkt aan de individuele opdrachten, gekregen op school, in overleg met de werfleiding over de te volgen werkwijze. Hij rapporteert aan de werkplekbegeleider en aan de hogeschool. Dergelijke opdrachten kunnen bijv. zijn:
- het doornemen, leren lezen en begrijpen van plannen van gerealiseerde of aan de gang zijnde werken
- het opzoeken van de bouwkundige realiteit van plandelen en deze onderling vergelijken
- het afleiden van de bouwkundige realiteit uit plannen van toekomstige uitvoeringsfasen
- De student werkt aan kleine, afgebakende, uitvoerende opdrachten, in opdracht van en overleg met de werfleiding. Hij rapporteert hierover aan de werkplekbegeleider en in het portfolio. Dergelijke opdrachten kunnen bijv. zijn:
- het zoeken naar eenvoudige, maar relevante problematieken waarvoor een uitvoeringstechnische oplossing grafisch moet worden uitgewerkt
- het deels manueel, deels digitaal uitwerken van zo’n oplossing
- De student stelt in overleg met zijn werkplekbegeleider een werkschema op waarin deze activiteiten worden ingepland, afgestemd op de kerndoelen en de eigen leeraccenten van de student. Dit werkschema, de activiteiten en de werkpunten die aandacht vragen, evolueren doorheen de module.
Individuele opdrachten op de werkplek
- Individuele opdrachten sturen het werkplekleren (observerend leren) van de student en geven de werkplek ondersteuning in de aansturing en begeleiding van de student. Deze opdrachten zijn gericht op de realisatie van specifieke doelstellingen, zoals bijv.
- Formatieve planleesopdrachten laten de student toe de eigen planleesvaardigheden te toetsen en bij te sturen.
- Tekenopdrachten bieden de student de mogelijkheid om de aangeleerde vaardigheden toe te passen en in te oefenen.
Intervisie in groep
- Tijdens intervisiemomenten in groep bespreken de studenten de uitwerking van hun individuele werkplekopdrachten en leren ze uit de ervaringen van studiegenoten op andere bouwprojecten, in andere bedrijven, uit de andere sector.
- Intervisie biedt de begeleiders de mogelijkheid om de input uit de opdrachtresultaten en –rapporten samen te brengen tot of in te passen in een breder kader of model. Zo kunnen uit de praktijk conceptuele of theoretische modellen worden afgeleid, zoals bijv.
- de kenmerken, de opbouw, de tekenconventies enz. van plannen in verschillende bouwprojecten op basis van meegebrachte planuittreksels uit werfdossiers
- Op vraag of volgens noodzaak kan een informatiesessie of een leergesprek worden ingericht die specifieke inhoud verduidelijken.
Leergesprekken.
- Tijdens deze leergesprekken krijgen de studenten op een interactieve manier de noodzakelijke basiskennis aangereikt, evenals een kader waarbinnen de individuele opdrachten en het werkplekleren passen.
- De studenten krijgen tijdens deze momenten de mogelijkheid om de kennis, technieken en begrippen in te oefenen en toe te passen. Tijdens deze sessies worden studenten ook wegwijs gemaakt in het gericht opzoeken en adequaat interpreteren van informatie.
- Tijdens deze leergesprekken zijn er ook voorbereidende en –verwerkingsopdrachten die de student moet helpen om het geleerde te verwerken of toe te passen en/of zijn eigen leerproces te sturen. Deze dienen ter voorbereiding van het zelfstandig uitwerken van de individuele opdrachten.
Supervisie
- De student volgt zijn eigen persoonlijke voortgang op en zorgt ervoor dat deze beschikbaar is voor de praktijkbegeleider en de werkplekbegeleider. Op deze wijze kan op regelmatige basis de beoordeling plaatsvinden van de voortgang en de bereikte resultaten aan de hand van een indicatorenlijst.
- Tijdens de supervisiemomenten bespreekt de praktijkbegeleider deze quotering met de student en worden, indien nodig, werkpunten vastgelegd voor de volgende periode.
Evaluatieactiviteiten
M1 Communiceren met plannen (B-ODISEE-O71019)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | Geslaagd / Niet geslaagd |
De voortgang van de student op de beoogde kerndoelen wordt formatief geëvalueerd door de student, de bedrijfsmentor en de werkplekbegeleider. Deze formatieve evaluatie maakt duidelijk hoe de student evolueert in zijn/haar (werkplek)leren. Tijdens één- à tweewekelijkse intervisiegesprekken worden de opdrachten in het kader van dit OPO en haar kerndoelen formatief opgevolgd. De feedback in deze gesprekken over de voortgang geeft de student aan hoe zijn/haar leerproces verloopt en/of bijgestuurd moet worden met het oog op het bereiken van de kerndoelen.
De eindevaluatie, gebaseerd op de intervisiegesprekken, voortgangsrapportering en ingeleverde opdrachten, wordt weergegeven als een geslaagd/niet-geslaagd score.
Toelichting bij herkansen
Bij herkansing gelden dezelfde modaliteiten.