Voedingsbeheer (B-ODISEE-OI3054)
Doelstellingen
De doelstellingen (= kerndoelen) van dit opleidingsonderdeel kan je hier terugvinden.
Begintermen
A. Volgtijdelijkheid
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in het Onderwijs- en Examenreglement.
B. Competenties
De student(e) kan, wat competenties betreft, functioneren op secundair onderwijsniveau.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de agro- en biotechnologie - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Afstudeerrichting voedingstechnologie) 180 sp.
- Bachelor in de agro- en biotechnologie - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Afstudeerrichting voedingstechnologie) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Voedingsbeheer (B-ODISEE-OI5069)
Inhoud
Dit opleidingsonderdeel behoort tot de specifieke leerlijn van de afstudeerrichting Voedingstechnologie.
De cursus is opgebouwd uit 3 hoofdstukken, onderverdeeld in (sub)thema's.
- Hoofdstuk 1. Reiniging en desinfectie bij verwerking van voedsel
- Hoofdstuk 2. Voedselallergie en -intolerantie
- Hoofdstuk 3. Verpakken van levensmiddelen
Studiemateriaal
Het cursusmateriaal voor dit opleidingsonderdeel kan je hier raadplegen.
Op Toledo worden de presentaties, extra informatie en opdrachten ter beschikking gesteld, als hulp bij het instuderen van de leerstof.
Aanvullend studiemateriaal :
- vakliteratuur vanuit de bibliotheek
- literatuur van wetenschappelijke websites
Toelichting onderwijstaal
Het OPO wordt in het Nederlands gedoceerd.
Een gastdocent kan zijn/haar toelichting in het Engels of het Frans geven.
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Digitaal leren
De werkvorm voor dit OPO is een gemengde werkvorm, bestaande uit:
- Deel begeleide zelfstudie @home
- deel college (fysiek on-campus of digitaal) of alternatieve werkvorm, voor reflectie, aanvulling en verdieping van de leerstof na zelfstudie
- deel toegepaste opdrachten, verplicht uit te voeren voor cam- als HAO-student
Meer details : zie aanvulling ECTS-fiche (op Toledo)
Opdrachten : volgens de modaliteiten beschreven in de opdrachten, beschikbaar op Toledo
Een semesterkalender is beschikbaar op Toledo, vóór de start van het semester, waarin het OPO wordt gegeven.
HAO-studenten :
Dezelfde werkvormen zijn van toepassing. Voor een "live" hoorcollege is geen verplichte aanwezigheid vereist. Tijdens de geplande monitoraten kunnen vragen gesteld worden over de leerstof. De opdrachten verlopen zoals hierboven beschreven.
Evaluatieactiviteiten
Voedingsbeheer (B-ODISEE-OI7054)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het eindpunt van dit OPO is de som van de behaalde scores, bij de verschillende onderdelen en evaluaties. De puntenverdeling is als volgt, voor:
- het examen : 12 punten
- is mondeling
- gebeurt digitaal van thuis uit, via MSTeams (of een ander systeem) of on-campus
- is een gesloten boek examen
- de 2 opdrachten : 8 punten
- Opm. Indien niet alle onderdelen zijn afgelegd, kan geen eindpunt berekend worden en is het eindpunt van dit OPO = NA
Uitzonderingen op de eindpunt berekening, indien :
- het examen van de 1° examenkans = onvoldoende (< 5/10)
- wordt het eindpunt van dit OPO = het deelpunt van het examen
HAO-studenten:
HAO-studenten kunnen het examen in de vooravond inplannen, in overleg met de docent. De uitvoering & eindpuntberekening gebeurt volgens dezelfde modaliteiten als de cam-student.
Toelichting bij herkansen
Het examen gebeurt op dezelfde manier als bij de 1° zittijd.
Opdrachten zijn in de regel:
- niet herkansbaar
- de bekomen punten van de 1° examenkans worden integraal overgedragen naar de 2° examenkans
- uitzondering op de regel: bij een score van minder dan extreem onvoldoende (<3.5/10) op de opdrachten, kan deze in het geheel of een deel ervan toegestaan worden om te herwerken, na individuele afspraak met de docent
Het eindpunt van dit OPO bij de 2° examenkans is de som van de behaalde scores, bij de verschillende onderdelen en evaluaties, met uitzondering van een score lager dan extreem onvoldoende (< 3.5/10) op het examen van de 2° examenkans. Dan wordt het eindpunt van dit OPO het deelpunt van het examen van de 2° examenkans.
Hetzelfde evaluatieprincipe geldt voor de HAO-studenten.