Gezinnen in migratie (B-ODISEE-OHW42A)

3 studiepuntenNederlands11 urenBeide semestersBeide semesters
Debruyne Pascal (coördinator) |  Debruyne Pascal |  N.
Kernteam Gezinswetenschappen (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Gezinnen in migratie (B-ODISEE-OHW44a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College11 urenBeide semestersBeide semesters
Debruyne Pascal |  N.
Kernteam Gezinswetenschappen (BA)

Aan de hand van drie lessen die we erg concreet en praktijkgericht opbouwen, exploreren we de diversiteit van gezinnen in migratie.

We focussen op volgende drie elementen waarbij we telkens vertrekken vanuit de bescherming van de grondrechten: 

  • De diverse inrijpoorten om naar België te komen: Unieburgers, arbeidsmigratie, studentenvisa, asiel (vluchteling of subsidiaire bescherming), gezinshereniging, niet-begeleide minderjarige vreemdeling,… We bespreken daarbij de impact van de diverse verblijfsstatuten op de gezinscontext.
  • Integratie- en inburgeringstrajecten enerzijds en terugkeer of illegaliteit anderzijds.
  • Kinderen als meest kwetsbare subdoelgroep: niet begeleide minderjarige vreemdelingen (NBM) en Roma-kinderen. We besteden in dit derde dagdeel ook tijd aan het statuut van pleegvoogdij.

Tijdens elke les hanteren we gezinscasussen om de diverse contexten waar gezinswetenschappers terecht kunnen komen erg concreet te maken.

Dit opleidingsonderdeel wordt ex cathedra gedoceerd in interactie met de studenten. Een intense participatie van studenten wordt verwacht.

Tijdens de deze dagdelen worden mogelijks ook gastsprekers uitgenodigd met relevante praktijkervaring, of wordt hiervan beeldmateriaal op Toledo geplaatst.

Evaluatieactiviteiten

Gezinnen in migratie (B-ODISEE-O72324)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

  • De student krijgt een examenopdracht die uitvoerig wordt toegelicht tijdens de colleges en op het elektronisch leerplatform Toledo.
  • De student toont aan dat hij aspecten van het migratiebeleid kan analyseren en creatief tot een ondersteuningsvoorstel kan komen, aan de hand van de tijdens de les verworven inzichten en de verkregen instrumenten.  

Zelfde modaliteiten als in eerste zittijd.