Projectwerk en werkplekleren I (B-ODISEE-OHW29A)






Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=18408&OPLID=54
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
OHW32A : Werkplekleren II
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
8 sp. Projectwerk I (B-ODISEE-OHW30a)




Inhoud
Dit OLA ‘Projectwerk I’ is geënt op vier thematische clusters (Onthaal & Hoger onderwijs, Ik, Groep & Gemeenschap en Werkveld) en focust op professionele en onderzoeks- schriftelijke en mondelinge vaardigheden.
Het OLA omvat een 20-tal verplichte lesmomenten. De lesmomenten kunnen bestaan uit zowel collectieve onderdelen (lesmomenten in groep) als sessies in de leergroep/projectgroep zowel op de campus als extern, of een combinatie van beide.
Dit OLA omvat:
- Schriftelijke vaardigheden: o.a. manifest (creatief schrijven rond diverssensitiviteit), paper (op basis van literatuurstudie gekoppeld aan een gezinswetenschappelijk-relevante onderzoeksvraag) (inclusief kritische reflectietekst, samenvatting), peerreview en werkverslagen
- Mondelinge vaardigheid: presenteren (creatieve presentatievorm tijdens een marktplaats)
Studiemateriaal
Vademecum Projectwerk & Werkplekleren I: Het vademecum is digitaal ter beschikking op het leerplatform Toledo en maakt integraal deel uit van deze ECTS-fiche).
Handboek: De Ganseman, N. et. al., In gesprek geraakt - Handboek voor hulpverleners: van basis tot verdieping (9789463939515) - dit handboek is ook verplicht studiemateriaal voor het OPO Communiceren als hulpverlener
Toelichting werkvorm
Feedback - Interactievormen - Oefeningen/opdrachten - Reflectie- Samenwerkend leren/Collaboratief leren
Aan dit OLA zijn groepstaken en individuele opdrachten verbonden. Naast de omschreven en gequoteerde opdrachten beschreven in het vademecum, worden tijdens de lesmomenten ook oefeningen aangeboden die niet apart worden gequoteerd.
De inzet van de student tijdens deze oefeningen en de lesmomenten wordt meegenomen in de evaluatie (zie verder bij evaluatie).
Volgende methodieken/oefeningen komen onder meer aan bod:
- het formuleren van eigen mening (manifest)
- het opzoeken van literatuur over gezinswetenschappelijke thema’s
- het oriënterend, globaal, grondig en kritisch lezen van teksten
- het redigeren van teksten (taalgebruik, zinsbouw, tekstopbouw)
- het samenvatten van teksten
- het verwerken van verschillende teksten tot één geheel (wetenschappelijke paper)
- het formuleren van commentaar bij een tekst (kritische reflectietekst)
- het evalueren van elkaar (peerreview & peerassessment)
- het presenteren van de bevindingen
- het efficiënt vergaderen en
- het opstellen van een werkverslag.
De omschrijving van de verschillende opdrachten en de voorziene begeleiding is terug te vinden in het vademecum en/of op Toledo.
Bepaalde opdrachten worden gebundeld in een projectbundel, dit wordt toegelicht in het vademecum.
7 sp. Werkplekleren I (B-ODISEE-OHW31a)




Inhoud
Dit OLA ‘Werkplekleren I’ is geënt op vier thematische clusters (Onthaal & Hoger onderwijs, Ik, Groep & Gemeenschap en Werkveld) en focust op de persoonlijke ontwikkeling van de student en de kennismaking met het werkveld. De student wordt voorbereid op het uitgebreid pakket van werkplekleren in de volgende opleidingsfasen. Tijdens 120u werkplekleren wordt de opgedane theoretische kennis aan concrete ervaringen in een bepaald werkveld gekoppeld en stapsgewijs geleerd om zelfstandig te handelen en regie te voeren op het niveau van een beginnende beroepsbeoefenaar. Het doel is doorheen de lesmomenten en het werkplekleren actief en reflectief kennis te maken met verschillende werkvelden, organisaties en doelgroepen.
Het OLA omvat een 20-tal verplichte lesmomenten. De lesmomenten kunnen bestaan uit zowel collectieve onderdelen (lesmomenten in groep) als sessies in de leergroep/projectgroep of een combinatie van beide.
Dit OLA omvat:
- werkveldverkenning door werkplekleren (als een vorm van vrijwilligerswerk) op een werkplek (120 uur), werkplekbezoeken, relevante workshops/lezingen/webinars
- verkennen van de sociale kaart
- verbindende opdrachten rond werkveldrelevante thema’s
- zelfreflectie rond competentieontwikkeling en talent
- een externe tweedaagse met overnachting
De (rapportering van de) verschillende onderdelen wordt in het groeiportfolio gebundeld.
Studiemateriaal
Vademecum Projectwerk & Werkplekleren I
Het vademecum is digitaal ter beschikking op het leerplatform Toledo en maakt integraal deel uit van deze ECTS-fiche.
Handboek:
Ganseman, N. et. al., In gesprek geraakt - Handboek voor hulpverleners: van basis tot verdieping (9789463939515). (Dit handboek is ook verplicht lesmateriaal voor het OPO Communiceren als hulpverlener)
Toelichting werkvorm
Werkplekleren
Aan dit OLA zijn groepstaken en individuele opdrachten verbonden. Naast de omschreven en gequoteerde opdrachten beschreven in het vademecum en/of op Toledo, worden tijdens de lesmomenten ook oefeningen aangeboden die niet apart worden gequoteerd, maar worden meegenomen in de procesevaluatie.
De inzet van de student tijdens deze oefeningen en de lesmomenten wordt meegenomen in de evaluatie (zie verder bij evaluatie).
Volgende methodieken/oefeningen komen aan bod:
- het uitoefenen van werkplekleren op een werkplek (als een vorm van vrijwilligerswerk)
- het oriënterend en kritisch lezen van teksten
- het observeren, verwerken van informatie en rapporteren
- het presenteren van de bevindingen
- het efficiënt en inclusief samenwerken (o.a. in leergroepen)
- het deelnemen aan verbindende en thematisch activiteiten (inclusief tweedaagse)
- het deelnemen aan vormingen en educatieve activiteiten (extern en/of in opleidings-verband)
- het deelnemen aan inter- en supervisie en feedbackgesprekken
- het reflecteren over situaties en eigen handelen (schriftelijk en mondeling - individueel en in groep)
- het gebruik van (sociale)media
- het werken met en opvolgen van een groeimatrix en groeiportfolio
De omschrijving van de verschillende opdrachten en de voorziene begeleiding is terug te vinden in het vademecum en op Toledo.
Bepaalde opdrachten worden gebundeld in het groeiportfolio.
Evaluatieactiviteiten
Projectwerk en werkplekleren I (B-ODISEE-O71797)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
OHW30a - Projectwerk I | 1-20/20 puntenschaal |
OHW31a - Werkplekleren I | 1-20/20 puntenschaal |
Globale beoordeling:
- 80% van het puntentotaal voor dit opleidingsonderdeel wordt berekend op basis van de verschillende opdrachten (schrijfopdrachten, presentaties, enz…) die de student in de loop van het academiejaar voltooit en waarvoor de criteria zijn vastgelegd in het vademecum.
- 20% van het puntentotaal is een beoordeling door de project/praktijkbegeleider van de inzet, de houding en het groeiproces van de student in de loop van het academiejaar. Dit betreft onder meer: de basishouding van een gezinswetenschapper-in-opleiding, aanwezigheid en stiptheid (zowel op de werkplek als tijdens leeractiviteiten), participatie tijdens lesactiviteiten, groepswerk, communicatie (medestudenten en docenten), opvolgen deadlines, opvolgen feedback, ...).
- Aanwezigheid tijdens de les- en feedbackmomenten is vereist. Afwezigheid moet voorafgaand steeds gecommuniceerd worden via mail aan de praktijk/projectbegeleider. Vier afwezigheden kunnen leiden tot een onvoldoende voor het ganse opleidingsonderdeel, conform een teambeslissing en in functie van de mogelijkheid om de competenties en kerndoelen te verwerven. Zowel de aanwezigheid als het tijdig passend communiceren worden ook opgenomen in de procesevaluatie.
- De deadlines van elke opdracht zijn duidelijk omschreven en verplicht na te volgen.
- De student kan slagen voor het OPO indien hij slaagt voor zowel Project I als Werkplekleren I, door: a) alle opdrachten in te dienen, b) te slagen voor de ingediende opdrachten en c) te slagen voor de proces-beoordeling.
- Naast een individueel cijfer voor Projectwerk I en Werkplekleren I, ontvangt de student een globale score. Indien de student slaagt voor beide onderdelen, ontvangt hij voor dit totale OPO Projectwerk en Werkplekleren I, het gemiddelde cijfer van beide onderdelen. Indien een student echter niet slaagt voor Projectwerk I, of Werkplekleren I krijgt hij het correcte cijfer voor beide onderdelen, maar het laagste cijfer als beoordeling voor het totaal OPO Projectwerk en Werkplekleren I. Bij de herkansing dient enkel het onderdeel te worden hernomen waarvoor men niet slaagde (hetzij Projectwerk I, hetzij Werkplekleren I, hetzij beiden). Indien een student niet alle opdrachten indient in de finale bundel (resp. projectbundel en groeiportfolio), ontvangt de student een NA voor dat onderdeel: dus voor Projectwerk I of Werkplekleren I, en tevens een NA voor het totaal OPO Projectwerk en Werkplekleren I.
- Het vademecum Projectwerk & Werkplekleren I maakt integraal deel uit van de ECTS-fiche.
- De finale beoordeling wordt toegeliicht tijdens een individueel feedbackgesprek.
Projectwerk:
- De student wordt zowel op zijn individueel als op zijn groepswerk gequoteerd aan de hand van uitgewerkte evaluatiecriteria. Deze staan hieronder exemplarisch opgelijst en exhaustief in het vademecum dat terug te vinden is op het digitaal leerplatform en integraal deel uitmaakt van deze ECTS-fiche.
- Projectwerk I wordt holistisch beoordeeld in functie van onderstaande deel-opdrachten:
- manifest
- paper en samenvatting (met focus op inhoudelijke relevantie in functie van onderzoeksvraag, werken met bronnen, structuur, taalvaardigheid)
- kritische reflectie (incl. taalvaardigheid en kritische en diepgaande reflectie)
- peerreview en -assessment
- werkverslagen
- groepspresentatie en concept
- individuele presentatie
- Proces (o.a. aanwezigheid en stiptheid, participatie tijdens lesactiviteiten, groepswerk, communicatie (medestudenten en docenten), opvolgen deadlines, opvolgen feedback, ...)
- Alle onderdelen van Project I zijn verplicht af te leggen en de projectbundel moet alle opdrachten bevatten. Het niet afleggen van één of meerdere onderdelen leidt tot een score NA (niet afgelegd).
Werkplekleren:
- De student wordt zowel op zijn individueel als op zijn groepswerk gequoteerd aan de hand van uitgewerkte evaluatiecriteria. Deze staan hieronder exemplarisch opgelijst in het vademecum dat terug te vinden is op het digitaal leerplatform en integraal deel uitmaakt van deze ECTS-fiche.
- Werkplekleren I wordt holistisch beoordeeld in functie van onderstaande deel-opdrachten:
- vrijwilligerswerk als een vorm van werkplekleren
- professionalisering
- reflectieopdrachten
- participatie tijdens supervisie en evaluatiemomenten, leergroepen, met de werkplekl en/of de docent
- Proces (o.a. aanwezigheid en stiptheid, participatie tijdens lesactiviteiten, groepswerk, leergroep, communicatie (medestudenten en docenten), opvolgen deadlines, opvolgen feedback, ...)
- Alle onderdelen van Werkplekleren I zijn verplicht af te leggen en het groeiportfolio/bundel moet alle opdrachten bevatten. Het niet afleggen van één of meerdere onderdelen leidt tot een score NA (niet afgelegd).
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- OHW30a - Projectwerk I (binnen en over academiejaar)
- OHW31a - Werkplekleren I (binnen en over academiejaar)
Herkansing gebeurt middels een alternatieve opdracht die tijdens de eindbeoordeling wordt bekendgemaakt.
Herkansing in een tweede zittijd is enkel mogelijk bij individuele taken. Indien de student niet (volledig) heeft deelgenomen aan de groepstaken is een herkansing niet mogelijk, tenzij bij uitzonderlijke situaties die door het docententeam individueel worden bekeken.