Recht en maatschappij (B-ODISEE-OHW28A)

Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=18407&OPLID=54
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Recht en maatschappij (B-ODISEE-OHW29a)




Inhoud
De lessen geven een introductie in het recht en de Belgische politiek. Dit omvat onder meer:
- De bronnen van het recht en een punctueel overzicht van de diverse rechtstakken en een eerste introductie met het verbintenissenrecht, huurrecht, aansprakelijkheidsrecht, …
- De toegang tot de rechter: preventie (ingebrekestelling, bemiddeling en verzoening), juridische eerste lijnshulp en tweede lijnsbijstand, de rechterlijke organisatie (middels digitaal leerpad en bezoek), de actoren binnen een gerechtelijke procedure en het verloop van de gerechtelijke procedures (klemtoon op burgerlijke procedure) (middels digitaal leerpad en bezoek)
- Het spanningsveld justitie en welzijn (jeugdhulp, justitieel welzijnswerk, sociale dienst politie, slachtofferbejegening, werking justitiehuizen)
- De grondrechten: burgerlijke, politieke, socio-economische mensenrechten, zowel algemeen (UVRM, EVRM en de Belgische Grondwet) als voor specifieke doelgroepen (kinderen, mensen met een beperking, vluchtelingen), met aandacht voor onderbescherming.
- Middels een digitiaal leerpad: inzicht in de Belgische staatsstructuur, de zes staatshervormingen en de politieke controle-organen; met aandacht voor begrippen als: democratie, federale staat, rechtstaat en scheiding der machten
- De wijze van politieke besluitvorming op de diverse bestuursniveaus (lokaal, regionaal, federaal en Europees) en de diverse actoren enerzijds en de totstandkoming van de wetgeving en beleid anderzijds; met aandacht voor begrippen als: particratie en participatie, signaalfunctie en politiserend werken.
Toelichting werkvorm
Digitaal leren
Dit opleidingsonderdeel wordt ex cathedra gedoceerd in interactie met de studenten. Daarnaast zal een deel van de inhoud worden gedoceerd aan de hand van zelf te verwerken digitale colleges, waarna een vraag- en antwoordsessie op de campus wordt georganiseerd.
De aanwezigheid tijdens gastcolleges is net als tijdens andere lessen niet verplicht. Wel moet de student zich er van bewust zijn dat de informatie en het leergesprek van tijdens gastcolleges niet in de cursustekst zijn opgenomen. In die zin is aanwezigheid dus absoluut aangeraden.
De studenten zullen de opdrachten in het kader van de permanente evaluatie thuis voorbereiden en finaliseren: het schrijven van een ingebrekestelling, recht & maatschappij @home, een socio-juridisch gesprek,... Deze worden uitgebreid op Toledo toegelicht.
De studenten worden gevraagd om actief te participeren tijdens de eventuele bespreking van hun opdrachten en tijdens de mondeling examenopdracht. Voor die lessen is er een verplichte aanwezigheid.
Indien in het kader van dit opleidingsonderdeel een excursie (bezoek) aan een (Brusselse) rechtbank en/of socio-juridische organisatie, en het Vlaams/Brussels/federaal parlement, georganiseerd wordt, is deelname hieraan verplicht. Verdere communicatie volgt steeds via Toledo.
Evaluatieactiviteiten
Recht en maatschappij (B-ODISEE-O71796)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Drie tussentijdse examenopdrachten toetsen de actieve verwerking van de leerstof.
- examenopdracht (3/20): individuele opdracht Recht & Maatschappij @Home
- examenopdracht (2.5/20): schrijven van een ingebrekestelling (in duo's)
- examenopdracht (2.5/20): voeren van een socio-juridisch gesprek (in duo's)
- De inhoud van de opdrachten wordt toegelicht tijdens de lessen en op het elektronisch leerplatform Toledo. Voor de lesmomenten waarop een bespreking van de opdracht of het uitvoeren van de opdracht geagendeerd staat, is er een verplichte aanwezigheid. De verplichte aanwezigheid geldt ook voor de excursie (zie toelichting werkvormen). Afwezigheid kan leiden tot een alternatieve taak of een onvoldoende.
Het examen tijdens de examenperiode wordt beoordeeld op 12 punten. Dit examen kan schriftelijk of mondeling worden afgelegd. De keuze wordt voorafgaandelijk doorgegeven volgens de modaliteiten gebruikelijk op de campus.
Een voorbeeldexamen wordt beschikbaar gesteld op het elektronisch leerplatform Toledo en wordt besproken tijdens de laatste les.
De student slaagt voor dit opleidingsonderdeel indien men aanwezig was tijdens de excursie en de drie examenopdrachten (op 8) én het examen (op 12 punten) heeft afgelegd, minstens slaagt voor het examen-onderdeel (nl. minstens 6/12) en de som van het resultaat voor de examenopdrachten en het examen afdoende is om te slagen voor het opleidingsonderdeel (10/20).
Toelichting bij herkansen
Indien het gecumuleerd resultaat van de permanente evaluatie (op 8 punten) of van het examen (op 12 punten) tijdens de examenperiode minstens 65% bedraagt, wordt men vrijgesteld voor dat onderdeel bij de herkansing van het opleidingsonderdeel. Uitzonderlijk kan hiervan op gemotiveerde wijze worden afgeweken. Indien de student een examenopdracht moet herkansen dat eerder als duo werd ingediend, kan dit individueel worden ingediend indien er geen examenpartner voorhanden is. De student is vrij om elke examenopdracht te hermaken in functie van een beter resultaat bij het herkansen.