Communiceren als hulpverlener III (B-ODISEE-OHW27A)

Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=17979&OPLID=53
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de gezinswetenschappen - Traject voor volwassen studenten (Schaarbeek) (Oriëntatie volwassenen en ouderen) 180 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Communiceren als hulpverlener III - Persoonsgerichte intervisie (B-ODISEE-OHW27a)




Inhoud
Tijdens deze cursus wordt Interpersonal Process Recall (IPR) ingezet als specifieke vorm van persoonsgerichte intervsie. Dit is een effectieve methode om te reflecteren over wat er zich (emotioneel en cognitief) afgespeeld heeft tijdens een interpersoonlijk contact tussen cliënt en hulpverlener. Hierbij wordt gebruik gemaakt van video-feedback om samen met collega-professionals stil te staan bij, te leren uit en te reflecteren over casussen uit de dagelijkse beroepspraktijk. De student wordt zo aangeleerd om de eigen praktijk en bijgevolg de kwaliteit van de gespreksvoering, te verbeteren.
Studiemateriaal
Het in de opleiding ontwikkelde handboek geldt als leidraad voor alle OPO's in de leerlijn 'Communiceren als hulpverlener':
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=26500
Tijdens de les wordt gespecifieerd welke onderdelen voor deze opleidingsfase verplichte inhoud zijn.
Toelichting werkvorm
Interactievormen - Oefeningen/opdrachten - Reflectie
- De methodiek 'IPR' wordt aangebracht in groep tijdens een tweedaagse vorming. De nadruk ligt op het ervaringsgericht werken. Er wordt vertrokken van videomateriaal en van concrete cases, waarbij de studenten worden aangespoord tot zelfreflectie over de eigen rol in een hulpverleningsgesprek. De studenten fungeren hierbij zowel als intervisor als intervisant. De intervisierol wordt ingeoefend aan de hand van de responssoorten en specifieke vragen die de zelfreflectie sturen en gericht zijn op diepere verheldering. Hierbij wordt de specifieke IPR-methodiek met de vuurtorenvragen ingeoefend.
- Aanwezigheid op de tweedaagse is verplicht. Het behalen van de doelen van dit opleidingsonderdeel veronderstelt dat de student de vaardigheden die tijdens de tweedaagse aangebracht worden, verder inoefent, waar mogelijk toepast in de eigen praktijk en erover reflecteert.
Deze tweedaagse maakt integraal deel uit van het lesrooster maar wordt buiten de lesdag georganiseerd. Bij de start van het academiejaar worden de betreffende dagen gecommuniceerd aan de studenten, zodat zij zich hiervoor kunnen vrijmaken. De inlichtingenbrief die de praktische modaliteiten van de tweedaagse toelicht, wordt enkele weken voor de tweedaagse ter beschikking gesteld via het digitaal leerplatform Toledo. Deze toelichting maakt integraal deel uit van deze ECTS-fiche.
3 sp. Communiceren als hulpverlener III - specifieke thema's (B-ODISEE-OHW28a)




Inhoud
We gaan verder in op de basishoudingen en de basisvaardigheden in meer complexe situaties en naar specifieke doelgroep en/of specifieke gespreksvorm. Hierbij kiest de student één specifiek thema om zich verder in te verdiepen.
De leerinhouden uit het opleidingsonderdeel 'Communiceren als hulpverlener I en II' vormen de basis.
Studiemateriaal
Het in de opleiding ontwikkelde handboek 'In Gesprek Geraakt' geldt als leidraad voor alle OPO's in de leerlijn 'Communiceren als hulpverlener':
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=26501
Tijdens de les wordt gespecifieerd welke onderdelen voor deze opleidingsfase verplichte inhoud zijn.
Toelichting werkvorm
Interactievormen - Oefeningen/opdrachten - Reflectie - Simulatie
De begeleiders stellen ter voorbereiding van het OLA in een nota het thema voor dat kan behandeld worden. De studenten maken een keuze uit deze thema’s. Dat kan bijvoorbeeld partnergesprekken, coaching van kinderen en hun gezin, verbindend werken met diverse gezinnen, ... De student kiest een thema binnen de gekozen oriëntatie in de opleiding 'kinderen en jongeren' of 'volwassenen en ouderen'.
De docent is vanuit het werkveld vertrouwd met het werken met de betreffende doelgroep en voorziet een korte theoretische introductie. Daarna wordt overgegaan tot praktijkgerichte methodieken waarbij de student actief oefent. De docent superviseert, geeft feedback en stuurt bij.
Studenten maken tijdens de lessenreeks een groeipad op, waarbij ze verder bouwen op dit van de voorgaande jaren. De verwachtingen en deadline hierover worden gecommuniceerd via Toledo. Dit groeipad is strikt persoonlijk.
Actieve aanwezigheid tijdens de lessen is een belangrijk onderdeel van dit OPO.
Evaluatieactiviteiten
Communiceren als hulpverlener III (B-ODISEE-O71396)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
OHW27a - Communiceren als hulpverlener III - Persoonsgerichte intervisie | 1-20/20 puntenschaal |
OHW28a - Communiceren als hulpverlener III - specifieke thema's | 1-20/20 puntenschaal |
Deel 'Persoonsgerichte intervisie'
De studenten maakt na afloop van de tweedaagse een uitgebreide thuisopdracht. Deze bestaat uit
- Opname van een helpend gesprek
- Opname van een IPR-gesprek
- Schriftelijke examenopdracht, met uitgebreide reflectie
Indien de student dit niet tijdig en correct indient via Toledo, behaalt die een NA. De concrete opdracht alsook verdere communicatie gebeurt via Toledo. Van de studenten wordt dan ook verwacht dat die Toledo grondig opvolgt.
De student kan enkel deelnemen aan het examen indien die aanwezig was op de tweedaagse. Indien de student niet aanwezig was, resulteert dit in een NA.
Deel 'Specifieke thema's'
Het examen is een mondeling examen waarbij de kennis van het OPO praktisch dient toegepast te worden op een nieuwe casus die niet in de lessen werd behandeld. De student krijgt de tijd om de casus door te nemen en kort schriftelijk voor te bereiden. Tijdens het examen toont de student via een rollenspel aan dat die een gesprek hierover kan voeren en zelf kan reflecteren over diens gespreksvaardigheden. De theoretische onderbouwing, praktische toepassing alsook reflectie van de gespreksvaardigheden zijn hierbij een belangrijke component.
Voorwaarden om te kunnen deelnemen aan het examen:
Deelname aan de lesmomenten. De student communiceert tijdig en correct over afwezigheid, indien mogelijk met wettiging. De student is zelf verantwoordelijk voor het doornemen van de gemiste leerstof en de verwerking in het groeipad. Indien de student meer dan een lesmoment afwezig is, resulteert dit in een NA.
Tijdig indienen van de voorbereidende opdracht rond het groeipad, met reflecties over de lesmomenten. Dit groeipad is strikt persoonlijk. De verwachtingen en deadline van deze opdracht wordt meegedeeld via Toledo. Van de studenten wordt dan ook verwacht dat ze Toledo grondig opvolgen. Indien de student dit niet tijdig indient, resulteert het in een NA.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- OHW27a - Communiceren als hulpverlener III - Persoonsgerichte intervisie (binnen en over academiejaar)
- OHW28a - Communiceren als hulpverlener III - specifieke thema's (binnen en over academiejaar)
Voor het onderdeel 'Persoonsgerichte intervisie'
Indien de student deelnam aan de tweedaagse, kan hij deelnemen aan het examen in tweede zittijd. De student dient opnieuw tijdig diens thuisopdracht in zoals geformuleerd voor eerste zittijd.
Indien de student niet deelnam aan de tweedaagse, dient die dit zo snel mogelijk en ten laatste binnen de 2 kalenderdagen na de bekendmaking van de resultaten van eerste zittijd zich aan te melden bij het opleidingshoofd. Afhankelijk van de specifieke situatie met onder meer studievoortgang en studie-efficiëntie wordt bekeken of en zo ja, op welke manier dit kan worden ingehaald.
Voor het onderdeel 'Helpende gesprekken'
Indien de student voldoende aanwezig was tijdens de lessen, wordt er een tweede examenkans georganiseerd volgens dezelfde modaliteiten en voorwaarden als in eerste zittijd. Dit impliceert het tijdig indienen van de voorbereidende opdracht rond het groeipad, met eventuele verdere reflectie na het examen in eerste zittijd. De verwachtingen en deadline van deze opdracht wordt meegedeeld via Toledo. Dit groeipad is strikt persoonlijk.
Indien de student niet voldoende aanwezig was tijdens de lessen dient die dit zo snel mogelijk en ten laatste binnen de 2 kalenderdagen na de bekendmaking van de resultaten van eerste zittijd zich aan te melden bij het opleidingshoofd..Afhankelijk van de specifieke situatie met onder meer studievoortgang en studie-efficiëntie wordt bekeken of en zo ja, op welke manier dit kan worden ingehaald.