Ondersteuning van volwassenen en ouderen met een handicap (B-ODISEE-OHW25A)

4 studiepuntenNederlands18 urenBeide semestersBeide semesters
Van Puyenbroeck Joris (coördinator) |  Van Puyenbroeck Joris |  N.
Kernteam Gezinswetenschappen (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Ondersteuning van volwassenen en ouderen met een handicap (B-ODISEE-OHW25a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht18 urenBeide semestersBeide semesters
Van Puyenbroeck Joris |  N.
Kernteam Gezinswetenschappen (BA)

1) Hoorcolleges algemeen

  • Evoluties in de zorg en implicaties voor mensen met een beperking in Vlaanderen
  • Veranderende visies op handicap en ondersteuning.
  •  ICF-model
  • Situering doelgroepen verstandelijke, motorische, zintuiglijke beperking, NAH, ASS
  • AAIDD-ondersteuningsmodel: beeldvorming, vraagverduidelijking, ondersteuningsplanning, begeleiding.

2) Hoorcolleges optiespecifiek

  • een inleiding in het kader van vraaggestuurde ondersteuning, en de rol van vraagverduidelijking en trajectbegeleiding met het cliëntsysteem. Enkele concrete methodieken (PTP en ZTB) worden besproken.
  • een overzicht van de uitdagingen die de zorg voor ouder wordende mensen met verstandelijke beperking met zich meebrengt en de benodigde vormen van ondersteuning op micro-, meso- en macroniveau.
  • een bespreking van een multifactorieel copingmodel voor de mantelzorgsituatie, en een verduidelijking rond systematische opvolging van ondersteuningsvragen van mantelzorgers.

3) Een open debat

Er wordt een open debat georganiseerd, waar de studenten uitgenodigd worden tot een confronterende en verrijkende kennismaking en gedachtewisseling met personen met een handicap, verwijzers, uitvoerders en beleidsverantwoordelijken . Deze deskundigen antwoorden op vragen, die opgesteld zijn door de docenten, in samenspraak met de studenten. Indien de studenten er in slagen in concensus tot een gemeenschappelijke vraag te komen, kan deze als take home examenvraag functioneren.  Tijdens het debat  wordt het toekomstige beleidskader PP2020 kritisch besproken en getoetst aan de verhalen van de diverse deskundigen. 

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=26498

Verplicht studiemateriaal:

  • Syllabus en reader van de docent
  • Eigen notities van lessen en het open debat
  • Overig didactisch materiaal wordt ter beschikking gesteld op het digitaal leerplatform.

 

Aanbevolen literatuur:

Warnez, J. , Schepens, N., & Seynaeve, C. (Red.) (2012). Oud, niet out. Over ouderen met beperkingen en inclusie. Antwerpen: Garant.

Kröber, H., & Van Dongen, H. (2011). Sociale inclusie. Succes- en faalfactoren. Amsterdam: Boom Nelissen.

Maes, B. & Petry, K. (2006). Kwaliteit van leven bij personen met een verstandelijke beperking. Gedrag en Gezondheid. 34 (4): 192-201.

Maes, B., Van Hove, G., Van Puyenbroeck, J., Van Der Veken, K., Van Driessche, C., & Boone, M. (2001). Een kader voor de organisatie van vraaggestuurde ondersteuning voor mensen met een handicap en hun omgeving. Onderzoeksrapport in opdracht van het Vlaams Fonds voor Sociale integratie van Personen met een Handicap. Leuven/Gent : Vakgroepen Orthopedagogiek. (1999-2001).

Schalock, R.L., Gardner, J.F. & Bradley, V.J. (2007). Quality of life for people with intellectual and other development disabilities: applications across individuals, organization, communities and systems. Washington DC: American Association on Intellectual and Development Disabilities.

Van Gennep, A. (2007). Waardig leven met beperkingen. Over veranderingen in de hulpverlening aan mensen met beperkingen in hun verstandelijke mogelijkheden. Antwerpen – Apeldoorn: Garant.

Wuyts, B. (2005). Over narren, kreupelen, doven en blinden. Leven met een handicap, van de Oudheid tot nu. Leuven: Davidsfonds.

Na de laatste les wordt een take-home examenopdracht gegeven waarin gevraagd wordt een ondersteuningsplan voor een persoon met handicap en omgeving op te stellen.

Er wordt les gegeven via een hoorcollege met ondersteuning van presentaties en lesdia's, waarbij de inbreng van de studenten gewaardeerd wordt. Eigen studentennotities's en zelfstudie blijven belangrijk.

Evaluatieactiviteiten

Ondersteuning van volwassenen en ouderen met een handicap (B-ODISEE-O71394)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Examenopdracht (8/20)

De student krijgt een examenopdracht , c.q. het opmaken van een ondersteuningsplan, (circa 4 A4-pagina's) die via Toledo ingeleverd wordt ten laatste op de examendag. 

Examen (12/20)

Een schriftelijk open boek examen waar de persoonlijke verwerking, kritische reflectie over en integratie van de leerstof getoetst wordt.

Zelfde modaliteit als in eerste zittijd