Communiceren als hulpverlener II (B-ODISEE-OHW10A)

Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=17945&OPLID=53
Opleidingsspecifieke leerresultaten
1. De PBAGW werkt aan het bevorderen van duurzame en kwaliteitsvolle gezinsrelaties en dit op verschillende niveaus.
2. De PBAGW werkt met en voor gezinnen vanuit een krachtgerichte basishouding en holistische mensvisie.
4. De PBAGW hanteert doelgericht communicatie en interactie in zijn handelen.
5. De PBAGW werkt een ondersteuningsaanbod uit waarbij het optimaliseren van kwaliteit van leven van gezinnen centraal staan.
11. De PBAGW reflecteert open en kritisch over het eigen professioneel functioneren.
Kerndoelen
1.3 Bevordert de zorg voor gezinsrelaties vanuit de aandachtspunten: aandacht, zorg, eerlijkheid, rechtvaardigheid, gelijkwaardigheid en respect voor autonomie. (2.0 Doorgroei)
2.1 Vertrekt in zijn handelen vanuit empathie, authenticiteit en onvoorwaardelijke waardering. (2.0 Doorgroei)
2.2 Onderzoekt vanuit presentie, wat hij in de relatie tot de andere(n) kan betekenen. (2.0 Doorgroei)
2.4 Werkt vanuit een krachtgerichte en participatieve houding. (2.0 Doorgroei)
2.5 Erkent het perspectief van de ander vanuit meerzijdige partijdigheid. (2.0 Doorgroei)
2.6 Benadert betrokkenen vanuit het geheel van lichamelijke, psychologische, sociale, materiële en zingevingsaspecten. Het geheel is steeds meer dan de som van de aspecten. (2.0 Doorgroei)
2.7 Coacht de betrokkenen om een actieve deelnemer te kunnen zijn in het ondersteuningsproces. (2.0 Doorgroei)
4.1 Zet, met het oog op de relatie, constructief communicatie- en interactievormen in. (2.0 Doorgroei)
4.3 Voert verschillende soorten professionele gesprekken, op maat van individuen, groepen, organisaties en overheid. (2.0 Doorgroei)
4.4 Geeft adequate informatie. (2.0 Doorgroei)
4.5 Past zijn taalregister, gesprekstechnieken en de gespreksvorm aan naargelang de context en gesprekspartners. (2.0 Doorgroei)
4.6 Genereert een strategie om met menings- houdings-, en communicatieverschillen of conflicten om te gaan en past dit toe. (2.0 Doorgroei)
5.1 Verkent, vanuit een gevarieerd palet aan invalshoeken en strategieën, wat echt belangrijk is voor de betrokkenen. (2.0 Doorgroei)
5.2 Onderzoekt samen met de betrokkenen de (levens-)doelen, de noden, de kwetsbaarheden en krachten. (2.0 Doorgroei)
11.2 Denkt kritisch na over hoe hij als professional in een specifieke ondersteuningsrelatie staat. (2.0 Doorgroei)
11.4 Reflecteert over het eigen professioneel handelen in relatie tot relevante maatschappelijke, deontologische en ethische vragen. (2.0 Doorgroei)
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Communiceren als hulpverlener II (B-ODISEE-OHW10a)




Inhoud
In dit OPO wordt verder gebouwd op de basishouding en vaardigheden van de toekomstige gezinswetenschapper. De basis van bewustwording van de eigen waarnemingsfilter en open houding voor het referentiekader van de andere wordt verder verdiept in gesprekken in een professioneel kader met oog voor opbouw van een hulpverleningstraject en gesprek. Dit wordt uitgewerkt aan de hand van verschillende theoretische modellen en concrete toepassingen, waaronder specifieke gespreksvormen zoals informatie- en adviesgesprek, slecht nieuwsgesprek of gesprekken met meer dan één, zoals in het werken met gezinnen, met partners en kinderen en jongeren.
Studiemateriaal
Het in de opleiding ontwikkelde handboek geldt als leidraad voor alle OPO's in de leerlijn 'Communiceren als hulpverlener':
http://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=26420
Tijdens de les wordt gespecifieerd welke onderdelen voor deze opleidingsfase verplichte inhoud zijn.
Toelichting werkvorm
Voor dit vak worden de studenten opgedeeld in klasgroepen. De meeste tijd wordt besteed aan actieve oefenmomenten: studenten oefenen gespreksvaardigheden, observeren en geven elkaar feedback, gaan in dialoog met elkaar omtrent een casus of doen rollenspel omtrent een casus. De ervaringen in de subgroepen worden door de docent gesuperviseerd. Van de studenten wordt verwacht dat ze ter voorbereiding van elke les de betreffende onderdelen in het handboek doornemen. Tijdens de les wordt het verder theoretisch gesitueerd en is er mogelijkheid tot vragen stellen.
Studenten houden hun eigen groeipad bij door na elke bijeenkomst een reflectie te maken over wat ze geleerd hebben en welke leervragen ze hebben. Bijkomend krijgen studenten tussen de zesde en zevende bijeenkomst de opdracht om in groepjes van drie, drie gesprekken te hebben, waarbij elke student afwisselend de rol van hulpverlener-hulpvrager-obervator opneemt. Ook hierover wordt een reflectie gemaakt.
Actieve aanwezigheid tijdens de lessen is een belangrijk onderdeel van dit OPO.
Evaluatieactiviteiten
Communiceren als hulpverlener II (B-ODISEE-O71365)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het examen is een mondeling examen waarbij de kennis van het OPO praktisch dient toegepast te worden op een nieuwe casus die niet in de lessen werd behandeld. De student krijgt de tijd om de casus door te nemen en kort schriftelijk voor te bereiden. Tijdens het examen toont de student via een rollenspel aan dat die een gesprek hierover kan voeren en zelf kan reflecteren over diens gespreksvaardigheden. De theoretische onderbouwing, praktische toepassing alsook reflectie van de gespreksvaardigheden zijn hierbij een belangrijke component.
Voorwaarden om te kunnen deelnemen aan het examen:
- Deelname aan de lesmomenten. De student communiceert tijdig en correct over afwezigheden, indien mogelijk met wettiging. De student is zelf verantwoordelijk voor het doornemen van de gemiste leerstof en de verwerking in het groeipad.
Indien de student meer dan twee lesmomenten afwezig is, resulteert dit in een NA. - Tijdig indienen van de voorbereidende opdracht rond het groeipad, met reflecties over de lesmomenten en de tussentijdse oefengesprekken. De verwachtingen en deadline van deze opdracht wordt meegedeeld via Toledo. Dit groeipad is strikt persoonlijk. Indien de student het groeipad niet tijdig heeft ingediend, resulteert dit in een NA.
Toelichting bij herkansen
De student kan onder dezelfde modaliteiten het examen in tweede zittijd afleggen.
Dezelfde voorwaarden tot deelname als in EP1 blijven van toepassing, namelijk
- Voldoende aanwezigheden.Indien de student meer dan twee maal afwezig was voor de lessen, behaalt die een NA.
- Tijdig indienen van het groeipad, met eventuele verdere reflectie na het examen in eerste zittijd. Tijdens de nabespreking van EP1 kan de student informatie bekomen bij de docent over op welke manier die het groeipad dient te herwerken. Dit groeipad is strikt persoonlijk. Indien de student dit groeipad niet tijdig heeft ingediend, resulteert dit in een NA.