Communiceren als hulpverlener I (B-ODISEE-OHW08A)

Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=17940&OPLID=53
Opleidingsspecifieke leerresultaten
2. De PBAGW werkt met en voor gezinnen vanuit een krachtgerichte basishouding en holistische mensvisie.
4. De PBAGW hanteert doelgericht communicatie en interactie in zijn handelen.
11. De PBAGW reflecteert open en kritisch over het eigen professioneel functioneren.
Kerndoelen
2.1 Vertrekt in zijn handelen vanuit empathie, authenticiteit en onvoorwaardelijke waardering. (1.0 Basis)
4.1 Zet, met het oog op de relatie, constructief communicatie- en interactievormen in. (1.0 Basis)
11.1 Denkt kritisch na over de waarden en normen van waaruit hij ondersteuning biedt en beleid vormgeeft. (1.0 Basis)
11.5 Maakt een sterkte-zwakteanalyse van het eigen professioneel functioneren (met inbegrip van zelfzorg), genereert een groeiplan vanuit eigen talenten en voert dit uit. (1.0 Basis)
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Communiceren als hulpverlener I (B-ODISEE-OHW08a)




Inhoud
In dit OPO wordt het belang van 'luisteren' als basisvaardigheid voor de (toekomstige) hulpverlener duidelijk gemaakt. De nadruk ligt op het bewust worden van de eigen waarnemingsfilter en zich open te stellen voor het referentiekader van de andere. Hiervoor worden verschillende theoretische modellen en concrete toepassingen behandeld, die uitgebreid staan omschreven in het handbek. Dit behelst onder meer
- Axioma's van Watzlawick.
- Luisteren op vier niveaus (Schultz van Thun): Inhoudelijk aspect - Relationeel aspect - Appellerend aspect - Expressief aspect.
- Grondhoudingen van Rogers
- Niet (goed) luisteren of communicatiestops (Gordon)
- Basisgespreksvaardigheden zoals actief luisteren, verbale en non-verbale gespreksvaardigheden, vragen stellen, ...
- Responssoorten, met focus op luisterende en affectieve respons
Aansluitend kunnen ook andere inhouden aan bod komen.
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=26413
Tijdens de les wordt gespecifieerd welke onderdelen voor deze opleidingsfase verplichte inhoud zijn.
Toelichting werkvorm
Feedback - Interactievormen - Reflectie - Simulatie
De gespreksmethodiek 'luisteren' wordt aangebracht en ingeoefend in kleine groepen, tijdens een tweedaagse en een bijkomend oefenmoment. De nadruk ligt op het ervaringsgericht werken: ervaren van de aangeboden leerstof, werken met de inbreng van de studenten zelf en inoefenen van de geziene leerstof via oefeningen en rollenspel. Hierover kunnen reflecteren is een cruciaal aspect, waar ook voldoende tijd aan wordt besteed.
Deze tweedaagse maakt integraal deel uit van het lesrooster, maar wordt om organisatorische redenen buiten de lesdag georganiseerd. Het oefenmoment wordt georganiseerd op de lesdag. Zowel voor de tweedaagse als voor het extra dagdeel is aanwezigheid verplicht. Bij de start van het academiejaar worden de betreffende dagen gecommuniceerd aan de studenten, zodat zij zich hiervoor kunnen vrijmaken. De inlichtingenbrief die de praktische modaliteiten van de tweedaagse toelicht, wordt enkele weken voor de tweedaagse ter beschikking gesteld via het digitaal leerplatform Toledo. Deze toelichting maakt integraal deel uit van deze ECTS-fiche.
Evaluatieactiviteiten
Communiceren als hulpverlener I (B-ODISEE-O71360)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | Geslaagd / Niet geslaagd |
Schriftelijke thuisopdracht en mondeling examen:
- Op het mondeling examen voeren studenten in duo een gesprek tussen een hulpverlener en een hulpvrager, waarbij ze om beurten beide rollen opnemen.
- De studenten brengen als thuisopdracht het groeiproces op het vlak van luisteren in kaart. Ze gaan voor de geleerde kernbegrippen na hoe de evolutie is sinds de tweedaagse en maken daarbij gebruik van de reflecties / leermomenten gedurende de training. Om deze opdracht goed uit te voeren is het nodig dat ze ook na de tweedaagse en het bijkomend lesmoment geregeld stil staan bij de wijze waarop ze in concrete situaties geluisterd hebben. Ze gebruiken hiertoe de voorziene vragen en onderbouwen/verantwoorden met de theorie uit het handboek. Dit groeipad brengen ze mee naar het mondelinge examen, waar ze een korte uiteenzetting van het groeiproces geven. Indien de student dit groeipad niet mee heeft op het examen, behaalt die een NG.
De concrete opdracht alsook verdere communicatie gebeurt via Toledo. Van de studenten wordt dan ook verwacht dat ze Toledo grondig opvolgen.
De student kan enkel deelnemen aan het examen indien die aanwezig was op de tweedaagse en het oefenmoment.
Toelichting bij herkansen
De student kan onder dezelfde modaliteiten het examen in tweede zittijd afleggen.
Dezelfde voorwaarden tot deelname als in EP1 blijven van toepassing, namelijk deelname aan de tweedaagse en het extra oefenmoment. Indien de student niet aanwezig was, behaalt die een NA.
De student brengt het groeipad mee naar het examen. Tijdens de nabespreking van EP1 kan de student informatie bekomen bij de docent over op welke manier die het groeipad dient te herwerken. Indien de student het (herwerkte) groeipad niet mee brengt, behaalt die een NG.