Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=17936&OPLID=53
De leerdoelen worden per cluster vermeld in het vademecum en zijn gericht op:
- Het leren kennen van het sociale werkveld en de sociale kaart. Dit omvat een eerste kennismaking met het sociale werkveld, het in staat zijn om via de aangereikte kanalen een relevante doorverwijzing te kunnen voorstellen rond een concrete hulpvraag.
- Het leren kennen van de eigen rol in een groepsproces en het waar nodig verbeteren van de eigen competenties i.v.m. het werken in teamverband. Dit omvat eveneens het op een professionele manier kunnen geven van en het zelf kunnen omgaan met feedback.
- Het ontwikkelen van professionele mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden. Dit omvat zowel het schrijven van een verslag, het respectvol communiceren van de eigen mening en hierover in gesprek gaan met medestudenten met een andere visie als het op een professionele manier contact leggen met hulpverleners.
- Het ontwikkelen van de eigen persoonlijke en professionele reflectievaardigheden. Dit omvat eveneens het kunnen reflecteren over het eigen leerpad, het in kaart brengen van de vaardigheden en competenties die reeds verworven zijn met het oog op de toekomstige rol als gezinswetenschapper en het formuleren van persoonlijke doelstellingen.
- Het schrijven van een wetenschappelijke onderbouwde zakelijke tekst. Dit omvat zowel het zoeken en vinden van betrouwbare, gefundeerde en wetenschappelijke bronnen, het refereren naar deze bronnen volgens de APA normering als het redigeren van een zakelijke tekst met een goede tekststructuur en correcte taal.
- Het leren presenteren van inzichten, ervaringen en kennis voor een groep.
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
OHW12A : Praktijkverdieping II
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
15 sp. Projectwerk en praktijkverdieping I (B-ODISEE-OHW07a)
Inhoud
Dit opleidingsonderdeel omvat vier clusters.
Cluster 1: Kennismaking met elkaar en het werkveld
Cluster 2: Professionele en wetenschappelijke schriftelijke vaardigheden
Cluster 3: Persoonlijk en professioneel reflecteren
Cluster 4: Blikverruiming en talentverkenning
De inhoud van elke cluster wordt beschreven in het vademecum.
Toelichting werkvorm
Casuïstiek - Digitaal leren - Feedback - Interactievormen - Portfolio
Dit OPO bestaat uit vier inhoudelijke clusters die 16 lesmomenten omvatten, zoals beschreven in het vademecum (zie verplicht studiemateriaal). Deze lesmomenten worden in de projectgroep gegeven. Aan dit OPO zijn tevens groepstaken en individuele opdrachten verbonden. Naast de omschreven en gequoteerde opdrachten beschreven in het vademecum, worden tijdens de lesmomenten ook oefeningen aangeboden die niet apart worden gequoteerd. De inzet van de student tijdens deze oefeningen en de lesmomenten wordt meegenomen in de evaluatie (zie verder bij evaluatie).
De aanwezigheid van de student is verplicht op alle lesmomenten. Aan de studenten wordt aangeraden om correct en tijdig te communiceren over afwezigheden en deze te wettigen. Bij twee niet-gewettigde afwezigheden kan de student niet verder deelnemen aan dit opleidingsonderdeel en krijg de student bij de beoordeling een NA (niet afgelegd). Bij meer dan drie gewettigde afwezigheden wordt geëvalueerd of verdere deelname aan het OPO nog mogelijk is. Gezien de aard van de lessen en verwachtingen van dit OPO is het mogelijk dat dit eveneens resulteert in een NA.
Evaluatieactiviteiten
Projectwerk en praktijkverdieping I (B-ODISEE-O71356)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
80% van het puntentotaal voor dit opleidingsonderdeel wordt berekend op basis van de verschillende opdrachten (schrijfopdrachten, presentaties, enz…) die de student in de loop van het academiejaar voltooit en waarvoor de criteria en de deadline is vastgelegd in het vademecum, zie De Ganseman, N. (2024). Vademecum 'Projectwerk en praktijkverdieping I'. Odisee.
De deadlines van elke opdracht zijn duidelijk omschreven in het vademecum en verplicht na te volgen. Laattijdig ingediende opdrachten worden meegenomen in de procesevaluatie en kunnen leiden tot een lagere eindscore.
20% van het puntentotaal is een beoordeling door de begeleider van de inzet, de houding en het groeiproces van de student in de loop van het academiejaar (procesevaluatie).
De student moet geslaagd zijn op zowel het groeiportfolio, de zakelijke tekst en de procesevaluatie. Globaal dient de student geslaagd te zijn voor zowel het onderdeel opdrachten als procesevaluatie. Voor individuele opdrachten is een herkansing mogelijk in de tweede zitperiode.
Indien er een onvoldoende is op één of meerdere verplichte onderdelen, dan krijgt de student een score van 8/20 (ook al kan de student mathematisch slagen) en worden de onderdelen met een onvoldoende in tweede zittijd hernomen. Indien de student één of meerdere verplichte onderdelen niet voltooide, krijgt de student een NA-score (niet afgelegd), ook al kan de student mathematisch slagen.
Toelichting bij herkansen
De student dient ten laatste vier kalenderdagen na de bekendmaking van de resultaten contact op te nemen met de projectbegeleider om zich te informeren over welke taken moeten heropgenomen worden en wat de specifieke verwachtingen zijn.
Herkansing is enkel mogelijk bij individuele taken. Indien de student niet (volledig) heeft deelgenomen aan de groepstaken is een herkansing niet mogelijk, tenzij bij uitzonderlijke situaties die door de projectbegeleider individueel worden bekeken.
Indien het OPO het volgend academiejaar dient hernomen te worden, schrijft de student zich in voor het volledige OPO. Er wordt niet gewerkt met deelvrijstellingen.