Verkenning werkveld 2 (B-ODISEE-OH4121)

6 studiepuntenNederlands82 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
Van Schil Jort (coördinator) |  Marien Sanne |  Van Schil Jort
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Als je deze cursus opneemt, is volgende voorkennis essentieel:

- vakinhoud OPO Bedrijfsorganisatie

- vakinhoud OPO Supply Chain Management

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

2 sp. Topics uit het werkveld (B-ODISEE-OH6144)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht40 urenBeide semestersBeide semesters
Van Schil Jort
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

Topics uit het werkveld belicht actuele onderwerpen uit de logistieke en transport sector.
Door bedrijfsbezoeken en het uitnodigen van gastsprekers uit de sector, verdiept de student zich in specifieke onderwerpen.
Daarnaast maakt de student kennis met actuele problematieken in de sector a.d.h.v. een te voeren mini-onderzoek en/of business game (groepswerk).

Enkele thema's die aan bod komen:
- Havenlogistiek (met excursie in de Haven van Antwerpen)
- Distributielogistiek (met bezoek aan een distributiecentrum)
- Digitalisering in de logistiek (big data, blockchain,...)

Voor bedrijfsbezoeken en excursies worden mogelijk kosten afgerekend (gids, busvervoer e.d.). Afspraken worden gemaakt tijdens de colleges.
Bedrijfsbezoeken, excursies en gastsprekers zijn steeds in functie van de beschikbaarheid en de mogelijkheden van de betreffende partners.

De sessies Topics uit het werkveld bestaan uit:

  • Bedrijfsbezoeken
  • Havenexcursie Antwerpen
  • Gastsprekers
  • Groepsopdracht (business game)
  • Individuele of duo-opdracht (paper + presentatie)

Voor de opdrachten worden studenten uitgenodigd zelfstandig bedrijven te contacteren en te bezoeken en interviews af te nemen van stakeholders.

Het is verplicht alle sessies Topics uit het Werkveld bij te wonen. 

Tijdens de lesmomenten worden er PE opdrachten uitgevoerd. Je brengt daarom altijd een goed opgeladen laptop mee naar de les (BYOD)

4 sp. Bedrijfsproject/Coaching (B-ODISEE-OH6145)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht42 urenBeide semestersBeide semesters
Marien Sanne |  Van Schil Jort
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

1. Internationaal Logistics Project, in samenwerking met University of Economics Katowice (Polen) (2 SP):
Gebaseerd op het DMAIC-concept van Six Sigma analyseren studenten een casus over een fictieve logistieke dienstverlener. Hierbij zijn inzicht in de logistieke afhandeling van zeevrachtzendingen en een goede kennis van excel-toepassingen onontbeerlijk. De uitwerking van de casus gebeurt in teams samengesteld uit studenten van Odisee en studenten van de deelnemede partnerinstelling(en). De voertaal bij de uitwerking is Engels.

Naast de casus wordt tevens tijd voorzien voor socioculturele activiteiten. 

Voor dit onderdeel zijn mogelijk bijkomende kosten van toepassing (o.a. reis- en verblijfskosten).
 

2. Coaching (1 SP):

Het gaat hier om tweewekelijkse sessies die in het uurrooster zijn ingepland, zowel in het eerste als het tweede semester.

Bij de beoordeling wordt rekening gehouden met :

  • verplichte aanwezigheid tijdens de sessies
  • actieve medewerking tijdens de lessen
  • voorbereiding van de lessen en contactmomenten
  • tussentijds rapport in december
  • eindproduct (af te leveren tegen eind mei, gedetailleerde uitleg en instructies worden via Toledo gecommuniceerd). Om tot een degelijk en waardevol eindproduct te komen is het sterk aangeraden dat je van bij het begin een logboek bijhoudt. In dit logboek noteer je ervaringen, bedenkingen en bevindingen, stop je (on)afgewerkte producten van opdrachten enz. Je verzamelt materiaal dat je zal helpen om een boeiende tocht  kernachtig en doelgericht samen te vatten.

De communicatie gebeurt via Toledo voor alle groepen binnen dezelfde studierichting.

Wat mag je van deze sessie verwachten?

Er wordt verder gewerkt aan de verworvenheden uit het eerste jaar: talenten, competenties, feedback geven en ontvangen. Daarnaast wordt er meer gefocust op het werkveld zodat de student tot een gefundeerde stagekeuze komt.
 

ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, geef je dit ook verplicht aan in je bronnen. Wanneer je dit niet doet, krijg je een NA-score of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. ​Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie ) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, - dan wordt dit als fraude beschouwd.​

Tijdens de lesmomenten worden er PE opdrachten uitgevoerd. Je brengt daarom altijd een goed opgeladen laptop mee naar de les (BYOD)

3) Projectweek  (1 SP)

Tijdens de projectweek worden de studenten ingedeeld in multidisciplinaire groepen die de opdracht krijgen om een bepaald project uit te werken rond de filosofie van een bepaald marketingthema, die zeer actueel is en die nauw aansluit bij hun persoonlijke leefwereld ("duurzaamheid", marketing of things, data, ...). Zij zullen onderzoeken welke mogelijke problemen hierrond kunnen bestaan en hoe deze problemen aan te pakken op logistiek, financieel en commercieel vlak. De studenten worden gestimuleerd om in hun oplossingen terug te grijpen naar de cursussen uit hun richting (SCM, FV, AF, Mktg, BBM) of uit eigen ervaringen. Daarnaast wordt de groepsdynamiek ontwikkeld door de studenten uit diverse richtingen samen te brengen. Alvorens deze elementen in detail uit te werken, zijn er diverse gastsprekers en workshops om hen te begeleiden in de materie.  

Op de laatste dag bereiden de studenten een eindpresentatie voor en beantwoorden de vragen van de aanwezige juryleden.

Tijdens de lesmomenten worden er PE opdrachten uitgevoerd. Je brengt daarom altijd een goed opgeladen laptop mee naar de les (BYOD)

Toledo: alle bijkomende materiaal wordt op Toledo geplaatst

De kostprijs voor de projectweek (week voor de paasvakantie) bedraagt 40 EUR. U ontvangt hiervoor een aparte factuur.

Het Internationaal Logistiek Project gaat door in het Engels.
Excursies, bedrijfsbezoeken en/of gastsprekers kunnen in het Nederlands, het Frans of het Engels doorgaan, afhankelijk van de taal van de spreker.

Internationaal Project:
Zeer praktijkgerichte casus, waarbij studenten zelfstandig tot resultaten komen.
Mogelijkheid dat studenten hun resultaten voorstellen d.m.v. een presentatie.
100% aanwezigheid verplicht.

Coaching 

  • groepslessen: groepswerk wordt afgewisseld met individuele reflectie en onderwijsleergesprek
  • individuele begeleiding van de docent
  • feedbackgesprekken
  • 100% aanwezigheid verplicht

Projectweek 

De studenten krijgen tijdens hun opleiding zeer praktijkgericht onderwijs. Tijdens de projectweek wordt er  aandacht besteed aan een zeer actueel thema, bvb "sustainability" of "internet of things", ... . Via het SAVE model (Solution - Access - Value - Education) wordt er elke dag een bepaald aspect van deze "duurzaamheids"filosofie uit de doeken gedaan, maw
a) Solution : via marktonderzoek en via groepsdiscussies proberen de groepen de mogelijke problemen rond een bepaald thema in kaart te brengen en mogelijke oplossing(en) die hiermee gepaard gaan
b) Access: hierbij wordt onderzocht welke "kanalen" cruciaal zijn in het oplossingsproces​​
c) Value: nu gaat men de gekozen oplossing proberen te "valoriseren" ahv diverse business canvas modellen. Deze canvas modellen bekijken de oplossing vanuit verschillende perspectieven (financieel, logistiek, commercieel), waardoor elke richting aanbod komt.
d) Education: tot slot gaan de studenten creatief uit de hoek moeten komen om de gekozen oplossing te vertalen in een attractieve campagne naar de juiste doelgroep.

Ter ondersteuning zullen er gastsprekers uitgenodigd worden en/of zullen er workshops georganiseerd worden.

Op interactieve wijze krijgen studenten inzicht in de complexiteit van de actuele problematiek en de verschillende keuzes die men heeft.

Gezien het multidisciplinaire karakter van deze projectweek, nl studenten uit alle mogelijke richtingen (AF, FV, Mktg, SCM en BBM), wordt er geprobeerd om het probleem en mogelijke oplossingen vanuit zoveel mogelijk facetten te belichten, wat leidt tot een "rijkere" ervaring voor alle studenten.

Met deze projectweek:

  • maken studenten kennis met marktonderzoek
  • leren de studenten welke impact bepaalde oplossingen kunnen hebben op juist gebruik van kanalen
  • leren studenten omgaan bepaalde oplossingen naar waarde in te schatten 
  • gaan creatief om in groep om de juiste communicatiedoelstellingen uit te werken in concrete campagnes
  • Op de laatste dag bereiden de studenten een eindpresentatie voor en beantwoorden de vragen van de aanwezige juryleden

De kostprijs voor de projectweek (week voor de paasvakantie) bedraagt 40 EUR. U ontvangt hiervoor een aparte factuur.

Evaluatieactiviteiten

Verkenning werkveld 2 (B-ODISEE-OH8121)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Verslag, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Rekenmachine, Computer, Naslagwerk, Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
OH6144 - Topics uit het werkveld1-20/20 puntenschaal
OH6145 - Bedrijfsproject/Coaching1-20/20 puntenschaal

1. Topics uit het werkveld (2 studiepunten):

De evaluatie gebeurt a.d.h.v.

  • Opdrachten en/of paper (50%)
  • Schriftelijke test (50%)
  • Verplichte aanwezigheid op elke sessie. Een ongewettigde aanwezigheid geeft aanleiding tot puntenaftrek (1 punt per sessie) van het behaald resultaat.
  • Een gewettigde afwezigheid geeft aanleiding tot een vervangopdracht. Indien de student(e) het nalaat een kwalitatieve opdracht in te sturen, dan geeft dit aanleiding tot puntenaftrek (1 punt per opdracht) van het behaald resultaat.

ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, geef je dit ook verplicht aan in je bronnen. Wanneer je dit niet doet, krijg je een NA of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan.​

2. Bedrijfsproject

2.1. Bedrijfsproject - internationaal project (2 studiepunten):

  • Aanwezigheid is verplicht. 
  • Evaluatie gebeurt op basis:
    • medewerking en attitude
    • het eindproduct dat wordt afgeleverd en de eventuele mondelinge toelichting

2.2. Bedrijfsprojecten - coaching  (1 studiepunt):

  • Coaching: permanente evaluatie zonder examen tijdens examenperiode
  • Evalutievorm: paper/werkstuk
  • Evalutie gebeurt op basis van:
    • verplichte aanwezigheid tijdens de sessies
    • actieve medewerking tijdens de lessen
    • voorbereiding van de lessen en contactmomenten
    • tussentijds rapport in december
    • eindproduct in mei

ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, geef je dit ook verplicht aan in je bronnen. Wanneer je dit niet doet, krijg je een NA of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan.​

2.3  Bedrijfsprojecten - Projectweek   (1 studiepunt): 20 punten (Schriftelijk: 12 punten / Mondeling: 8 punten) (enkel 2e semester)

Soort evaluatie:

  • De aanwezigheid, samenwerking en de output wordt dagelijks en per student geëvalueerd. 

Afwezigheden en inhaalopdrachten

Soort evaluatie:

  • De aanwezigheid, samenwerking en de output wordt dagelijks en per student geëvalueerd. 

Afwezigheden en inhaalopdrachten

De deelname van de studenten aan de projectweek is verplicht. Dagelijks wordt door de hoofdcoach tweemaal de aanwezigheid gecontroleerd op basis van een aanwezigheidslijst. De lijsten worden dagelijks bezorgd aan de coördinator van de projectweek die de oorzaak van de afwezigheid nagaat en eventuele acties bespreekt met de inhoudelijk verantwoordelijke en de coaches.

Een ongewettigde afwezigheid kan leiden tot een "0" voor het (deel van het) opleidingsonderdeel of tot uitsluiting uit de groep. De beslissing wordt genomen door de directeur van het studiegebied op advies van de coaches, de inhoudelijk verantwoordelijke en de coördinator van de projectweek.

Een gewettigde afwezigheid kan leiden tot een "inhaalopdracht die equivalent is aan de gemiste projectopdracht". Deze opdracht wordt geformuleerd door de inhoudelijk verantwoordelijke en de hoofdcoach, in samenspraak met de coördinator van de projectweek.

De punten van de coaching en de projectweek worden samengeteld op 40 en nadien herleid tot 20.

 

2.4. Bedrijfsproject - Berekening punten

De punten van de coaching (cfr. 2.2) en de projectweek (cfr. 2.3) worden samengeteld op 40 en nadien herleid tot 20. Dit punt wordt samengeteld met het punt van het Internationaal Project (cfr. 2.1), dat op 40 punten staat.
Nadien wordt het geheel herleid tot één punt op 20.

3. Afwezigheidsbeleid Verkenning Werkveld:

Wat moet je doen bij afwezigheid?

  • Op een evaluatiemoment (test of geplande presentatie): Om recht te hebben op een inhaalmoment bij gewettigde afwezigheid dient het afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde correct gevolgd te worden. De procedure is te raadplegen op het studentenportaal van de cluster bedrijfskunde (inloggen op Odisee.be). Ben je langdurig gewettigd afwezigheid neem dan contact op met de ombudsdienst om een regeling uit te werken.​

  • Op een verplichte sessie: stuur voor aanvang van de sessie een email aan de begeleidende docent met een verantwoordingsdocument (bijv. attest van je geneesheer).

Dit is een BYOD-vak. Je dient bij examens of voor permante evaluatie een werkende, volledig opgeladen laptop mee te hebben om de evaluatie te kunnen afleggen.​

Er is geen tweede examenkans.
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • OH6144 - Topics uit het werkveld (over academiejaar)
  • OH6145 - Bedrijfsproject/Coaching (over academiejaar)