Marktonderzoek en -analyse (B-ODISEE-OH4119)

6 studiepuntenNederlands44 urenEerste semesterEerste semester
Broekaert Wouter (coördinator) |  Broekaert Wouter |  De Bruecker Philippe
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Marktonderzoek en -analyse (B-ODISEE-OH6140)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum22 urenEerste semesterEerste semester
Broekaert Wouter
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

Deze cursus behoort tot de leerlijn "marketinganalyse".

Inhoud:

Frequentietabellen: proportionaliteit, statistische verbanden en afhankelijkheid

Frequentietabellen: het vergelijken van eigenschappen van deelpopulaties in verhouding tot de populatie

Generaliseren van het steekproefresultaat naar de populatie

Kruistabellen

Covariantie en correlatie

Regressie

Variantie-analyse en interactie

Statistische testen

 

 

College met vele oefeningen, die een rechtstreekse voorbereiding zijn op het examen.

De lessen kunnen zowel online als on campus plaatsvinden.

3 sp. Marktanalyse praktijk (B-ODISEE-OH6141)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht22 urenEerste semesterEerste semester
De Bruecker Philippe
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

Deze cursus behoort tot de leerlijn "marketinganalyse".

Aan de hand van oefeningen leer je onderzoeksgegevens verzamelen, beheren, ordenen, bewerken en grafisch voor te stellen. Je leert om:

  • het meest aangewezen grafiektype te gebruiken;
  • gegevens te analyseren en te verwerken volgens de aangeleerde statistische methodes;
  • uit een hoeveelheid gegevens die gegevens te selecteren die van belang zijn;
  • zich in te leven en zo klantgericht te denken en handelen;
  • zelfstandig en in overeenstemming met beroepsspecifieke inzichten een kwaliteitsvolle redenering op te bouwen.

topics:
- meetniveaus
- centrummaten en spreidingsmaten
- grafieken en tabellen voor 1 variabele
- kruistabel voor categorische variabelen
- vergelijking gemiddelde of mediaan voor schaalvariabelen
- testen representativiteit
- statistische testen: Chi², t-test, ANOVA, Mann Whitney, Kruskal Wallis, Kolmogorov Schmirnov, regressie
- multiple response analyze

Dit betekent voor deze onderwijsactiviteit dat er wordt gewerkt met analytische software, waaronder het softwarepakket SPSS Statistics. De basis bewerkingen van het programma SPSS worden uitgelegd (definiëren van variabelen, gegevens invoeren, wijzigen en bewaren enz.). 

Aan de hand van oefeningen worden de technieken om gegevens te analyseren uitvoerig behandeld. Hierbij komen o.a. de data-transformaties, de file-transformaties en het werken met multiple-response-variabelen aan bod. Tenslotte leren de studenten de gegevens presenteren in tabellen en grafieken en wordt hen ook gewezen op de interpretatie ervan. Analyses dienen op een correcte manier geïnterpreteerd te worden en op basis hiervan worden kwaliteitsvolle adviezen geformuleerd.

Gezien de continue evoluties mbt COVID19 kan onderstaande informatie nog geactualiseerd worden.

 

De lessen behandelen zowel theorie als oefeningen. Er wordt een actieve medewerking van de studenten gevraagd.

Er kan gevraagd worden om oefeningen thuis of in groep voor te bereiden.

Extra praktijkgerelateerde cases komen in de les aan bod.

Daarnaast voeren de studenten een opdracht uit in groep. Informatie over de opdracht is te vinden in de projectbundel (zie Toledo). 

Evaluatieactiviteiten

Marktonderzoek en -analyse (B-ODISEE-OH8119)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Computer, Formularium, Rekenmachine

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
OH6140 - Marktonderzoek en -analyse1-20/20 puntenschaal
OH6141 - Marktanalyse praktijk1-20/20 puntenschaal

Gezien de continue evoluties mbt COVID19 kan onderstaande informatie nog geactualiseerd worden.

 

Beoordelingsstructuur:

De evaluatie bestaat uit 50% Marktonderzoek en -analyse 3 en 50% Marktanalyse praktijk (totaal van 120 punten): 

  • Marktonderzoek en -analyse 3 (deel Wouter Broekaert): 100% schriftelijk examen (zonder computer)
  • Marktanalyse praktijk (deel Philippe De Bruecker): 50% groepsopdracht (zie de opdrachtenbundel op Toledo) + 50% schriftelijk examen (met computer)

Opgelet! Indien je minder dan 8 op 20 scoort op een onderdeel dan wordt je laagste score als totaalscore genomen!

Voorwaarden om een credit te behalen:
Een credit voor het OPO Marktonderzoek en -analyse wordt bekomen indien minimum 10/20 wordt behaald op het OPO en minstens 8/20 op elk van de OLA's.

 

Informatie over de evaluatie buiten de examenperiode voor Marktanalyse praktijk:
Meer uitleg over de groepsopdracht wordt gegeven in de opdrachtenbundel. Deze opdrachtenbundel zal bij het begin van semester 1 beschikbaar gesteld worden op Toledo. 

ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, geef je dit ook verplicht aan in je bronnen. Wanneer je dit niet doet, krijg je een NA of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. ​
Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie ) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, - dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd.​

Om recht te hebben op een inhaalmoment bij gewettigde afwezigheid dient het afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde VOORAF correct gevolgd te worden. (zie: link  afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be))​
Ben je langdurig gewettigd afwezigheid neem dan contact op met de ombudsdienst om een regeling uit te werken.​

Dit is een BYOD-vak. Je dient bij examens of voor permante evaluatie een werkende, volledig opgeladen laptop mee te hebben om de evaluatie te kunnen afleggen.​

Een vertalend woordenboek is NIET toegestaan. ​

Proctorio: Bij oline examens die (met de eigen laptop) on campus doorgaan, wordt het scherm opgenomen om de betrouwbaarheid te garanderen. ​​

 https://www.odisee.be/onderwijs-en-examenreglement

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • OH6140 - Marktonderzoek en -analyse (binnen en over academiejaar)
  • OH6141 - Marktanalyse praktijk (binnen en over academiejaar)

Indien de student voor het OPO Marktonderzoek- en Analyse geen 10/20 behaalt, worden de punten van de twee onderdelen apart bekeken. Wie niet geslaagd is, maar op een onderdeel 10/20 behaalde, krijgt hiervoor een vrijstelling. 

- Onvoldoende voor het onderdeel Marktonderzoek en -analyse 3: het schriftelijk examen opnieuw afleggen in tweede zittijd. 

- Onvoldoende voor het onderdeel Marktanalyse praktijk: (ook hier kan men een vrijstelling krijgen indien een 10/20 werd behaald) 

  • onvoldoende voor het groepswerk -> groepswerk wordt individueel herwerkt. --> zie opdrachtenbundel op Toledo
  • onvoldoende voor het schriftelijk examen  --> dan moet de student dit opnieuw afleggen onder de vorm van een test in EP3. De student moet de test tegen 21 augustus 2023 afleggen via Xtoledo, maar kiest zelf wanneer.

Totaal aantal punten is 120

Opgelet! Indien je minder dan 8 scoort op een onderdeel dan wordt je laagste score als totaalscore genomen!

 

ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, vermeld je dit ook in je bronnen/inleiding. Wanneer je dit niet doet, krijg je een NA-score of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. ​
Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie ) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, - dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd.​

Om recht te hebben op een inhaalmoment bij gewettigde afwezigheid dient het afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde VOORAF correct gevolgd te worden. (zie: link  afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be))​
Ben je langdurig gewettigd afwezigheid neem dan contact op met de ombudsdienst om een regeling uit te werken.​