Verkenning werkveld 2 (B-ODISEE-OH4112)

6 studiepuntenNederlands80 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
Bouchaert Kristien (coördinator) |  Bouchaert Kristien |  Collin Niels |  Van Vreckem Birgit
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Volgtijdelijkheid: als je deze cursus opneemt is volgende voorkennis essentieel:

-  Vakinhoud OPO Bedrijfsorganisatie

-  Vakinhoud OPO Algemeen boekhouden 1

- Vakinhoud OPO Algemeen boekhouden 2

-  Vakinhoud OPO Inleiding tot de fiscaliteit en personenbelasting 1

 

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

2 sp. Topics uit het werkveld (B-ODISEE-OH6125)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht40 urenBeide semestersBeide semesters
Bouchaert Kristien |  Collin Niels
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

Dit opleidingsonderdeel situeert zich in de leerlijn "Werkveld en ondernemen".

Tijdens de seminaries maken de studenten kennis met en kunnen ze contacten leggen met het professionele werkterrein, alsook met de beroepsassociaties. Dit gebeurt d.m.v.bedrijfsbezoeken, bijwonen van een congres, praktijkoefeningen, en het volgen van seminaries gebracht door professionele sprekers uit het beroepsveld. Op deze manier krijgen ze een beter inzicht in de werking en de ontwikkeling van de wereld waarin ze binnen een jaar actief zullen zijn.

De onderwerpen zijn divers en pikken in op actuale ontwikkelingen in de ruime zin. Daarnaast zijn er ook verdiepende seminaries met gespecialiseerde onderwerpen binnen het vakgebied.

Een overzicht van de verschillende seminaries met praktische afspraken, data, opdrachten en eventuele wijzigingen vinden de studenten terug op Toledo.

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=21144

 

Sommige seminaries kunnen in het Engels of het Frans worden gegeven.

Gezien de continue evoluties mbt COVID19 kan onderstaande informatie nog geactualiseerd worden.

Per semester worden 6 tot 7  seminaries georganiseerd, normaal op vrijdagnamiddag.

Het vak wordt permanent geëvalueerd; daarom is de aanwezigheid van de studenten tijdens de seminaries verplicht.

De seminaries worden ingeleid door de docent.  Alle studenten notuleren tijdens de uiteenzettingen van de gastsprekers.  Voor sommige seminaries maken de studenten een opdracht, voor andere seminaries maken ze een online  test op het einde van het semester.

De taken worden ingeleverd op het door de docent vastgestelde tijdstip en volgens de voorafgaand meegedeelde modaliteiten. Dit wordt telkens gecommuniceerd via Toledo. Indien de inleveringstermijn en modaliteiten niet gerespecteerd worden, dan wordt dit beschouwd als niet-ingeleverd.

Sommige behandelde onderwerpen binnen een seminarie maken inherent deel uit van de leerstof van vakspecifieke opleidingsonderdelen. De docenten kunnen hierover ook vragen stellen tijdens de evaluatie van dit opleidingsonderdeel. Indien dit het geval is wordt hierover duidelijk gecommuniceerd via Toledo.

Om recht te hebben op een inhaalmoment bij gewettigde afwezigheid dient het afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde VOORAF correct gevolgd te worden. (zie: link  afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be))​
Ben je langdurig gewettigd afwezigheid neem dan contact op met de ombudsdienst om een regeling uit te werken.​

4 sp. Bedrijfsprojecten/Coaching (B-ODISEE-OH6126)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht40 urenBeide semestersBeide semesters
Bouchaert Kristien |  Collin Niels |  Van Vreckem Birgit
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

Dit opleidingsonderdeel valt binnen de leerlijn "Werkveld en ondernemen".

1) Het integratieproject (2 SP)

In het integratieproject Accountancy-Fiscaliteit moeten de studenten samenwerken in team.

De cases zijn geïntegreerde oefeningen gebaseerd op een fictieve onderneming waarin de leerstof boekhouden-fiscaliteit van het 1ste en het 2de jaar aan bod komt. In dit opleidingsonderdeel is het de bedoeling dat de studenten aan de hand van echte documenten de boekhouding van een volledig boekjaar bijwerken, zowel aankoop- en verkoopverrichtingen, bankuittreksels, kas en diverse boekingen. Ook de btw-aspecten komen aan bod. De eerste case wordt klassikaal opgelost. De tweede case wordt in groepsverband opgelost.

2) Coaching (1 SP)

Er wordt verder gewerkt aan de verworvenheden uit het eerste jaar: talenten, competenties en groepswerk. Daarnaast wordt er meer gefocust op de relatie tussen talenten en competenties met het werkveld. Zelfreflectie neemt een centrale plaats in, maar ook en vooral leren van en met elkaar zijn belangrijk. Het doel van de coaching is om tot een positieve stagekeuze te komen op basis van de talenten, competenties, waarden en normen van de student.

Het gaat hier om de tweewekelijkse sessies die in het uurrooster zijn ingepland, zowel in het eerste als het tweede semester.

Bij de beoordeling wordt rekening gehouden met :

  • actieve medewerking tijdens de lessen
  • voorbereiding van de lessen en contactmomenten
  • tussentijds rapport in december
  • eindproduct (af te leveren tegen midden mei) 

Gedetailleerde uitleg en instructies worden via Toledo gecommuniceerd. De communicatie  gebeurt via Toledo voor alle groepen binnen dezelfde studierichting.

3) Projectweek (1 SP)

Tijdens de projectweek worden de studenten ingedeeld in multidisciplinaire groepen die de opdracht krijgen om een bepaald project uit te werken rond de filosofie van een bepaald marketingthema, die zeer actueel is en die nauw aansluit bij hun persoonlijke leefwereld ("duurzaamheid", marketing of things, data, ...). Zij zullen onderzoeken welke mogelijke problemen hierrond kunnen bestaan en hoe deze problemen aan te pakken op logistiek, financieel en commercieel vlak. De studenten worden gestimuleerd om in hun oplossingen terug te grijpen naar de cursussen uit hun richting (SCM, FV, AF, Mktg, BBM) of uit eigen ervaringen. Daarnaast wordt de groepsdynamiek ontwikkeld door de studenten uit diverse richtingen samen te brengen. Alvorens deze elementen in detail uit te werken, zijn er diverse gastsprekers en workshops om hen te begeleiden in de materie.  

Op de laatste dag bereiden de studenten een eindpresentatie voor en beantwoorden de vragen van de aanwezige juryleden.

De kostprijs voor de projectweek (week voor de paasvakantie) bedraagt 50 EUR. U ontvangt hiervoor een aparte factuur.

 

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=21145

De kostprijs voor de projectweek (week voor de paasvakantie) bedraagt 50 EUR. U ontvangt hiervoor een aparte factuur.

 

De projectweek verloopt in het Engels.

Gezien de continue evoluties mbt COVID19 kan onderstaande informatie nog geactualiseerd worden.

1) Integratieproject

De studenten worden opgedeeld in groepen. 

Er wordt een introductiesessie georganiseerd waarbij de praktische afspraken worden gemaakt. Daarnaast zijn er een zestal groepslessen met individuele begeleiding door de docent en mogelijkheid voor feedback over afgewerkte onderdelen.

Het gaat hier om verplichte lessen waarbij actieve medewerking wordt verwacht en waarbij er vanuit gegaan wordt dat de groepen de opdrachten regelmatig uitwerken volgens de afgesproken timing. 

2) Coaching 

In het eerste semester heeft de student de keuze tussen verschillende trajecten. Afhankelijk van het aantal lessen dat de student volgt, schrijft hij een aangepast verslag. De student volgt minstens twee groepslessen in het eerste semester.

Het tweede semster bestaat uit een individueel gesprek, een interview met een stagestudent, een presentatie en nog één of twee groepslessen. Op het einde van het tweede semester dient de student een reflectieverslag in.

Algemene info over de groepslessen:

- groepslessen: groepswerk wordt afgewisseld met individuele reflectie en onderwijsleergesprek

- individuele begeleiding van de docent

- feedbackgesprekken

3) Projectweek 

projectweek wordt er  aandacht besteed aan een zeer actueel thema, bvb "sustainability" of "internet of things", ... . Via het SAVE model (Solution - Access - Value - Education) wordt er elke dag een bepaald aspect van deze "duurzaamheids"filosofie uit de doeken gedaan, maw
a) Solution : via marktonderzoek en via groepsdiscussies proberen de groepen de mogelijke problemen rond een bepaald thema in kaart te brengen en mogelijke oplossing(en) die hiermee gepaard gaan
b) Access: hierbij wordt onderzocht welke "kanalen" cruciaal zijn in het oplossingsproces​​
c) Value: nu gaat men de gekozen oplossing proberen te "valoriseren" ahv diverse business canvas modellen. Deze canvas modellen bekijken de oplossing vanuit verschillende perspectieven (financieel, logistiek, commercieel), waardoor elke richting aanbod komt.
d) Education: tot slot gaan de studenten creatief uit de hoek moeten komen om de gekozen oplossing te vertalen in een attractieve campagne naar de juiste doelgroep.

Ter ondersteuning zullen er gastsprekers uitgenodigd worden en/of zullen er workshops georganiseerd worden.

Op interactieve wijze krijgen studenten inzicht in de complexiteit van de actuele problematiek en de verschillende keuzes die men heeft.

Gezien het multidisciplinaire karakter van deze projectweek, nl studenten uit alle mogelijke richtingen (AF, FV, Mktg, SCM en BBM), wordt er geprobeerd om het probleem en mogelijke oplossingen vanuit zoveel mogelijk facetten te belichten, wat leidt tot een "rijkere" ervaring voor alle studenten.

Met deze projectweek:

- maken studenten kennis met marktonderzoek
- leren de studenten welke impact bepaalde oplossingen kunnen hebben op juist gebruik van kanalen
- leren studenten omgaan bepaalde oplossingen naar waarde in te schatten 
- gaan creatief om in groep om de juiste communicatiedoelstellingen uit te werken in concrete campagnes

Op de laatste dag bereiden de studenten een eindpresentatie voor en beantwoorden de vragen van de aanwezige juryleden.

De kostprijs voor de projectweek (week voor de paasvakantie) bedraagt 50 EUR. U ontvangt hiervoor een aparte factuur.

Afwezigheidsbeleid.

Om recht te hebben op een inhaalmoment bij gewettigde afwezigheid dient het afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde VOORAF correct gevolgd te worden. (zie: link  afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be))
Ben je langdurig gewettigd afwezigheid neem dan contact op met de ombudsdienst om een regeling uit te werken.​

Evaluatieactiviteiten

Verkenning werkveld 2 (B-ODISEE-OH8112)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Procesevaluatie, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Rekenmachine, Computer, Naslagwerk, Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
OH6125 - Topics uit het werkveld1-20/20 puntenschaal
OH6126 - Bedrijfsprojecten/Coaching1-20/20 puntenschaal

Gezien de continue evoluties mbt COVID19 kan onderstaande informatie nog geactualiseerd worden.

Topics uit het werkveld (2 studiepunten)

Alle studenten notuleren tijdens de uiteenzettingen van de gastsprekers.  Voor sommige seminaries maken de studenten een opdracht, voor andere seminaries maken ze een test op het einde van het semester.

Indien de inleveringstermijn of andere modaliteiten (zoals in de opdrachten gespecifieerd werd) niet gerespecteerd worden, dan wordt dit beschouwd als niet-ingeleverd.

Elke evaluatie wordt gequoteerd op 20 punten, tenzij anders meegedeeld in de opdracht. In totaal worden minstens 10 quotaties in de evaluatie opgenomen.

De studenten worden geëvalueerd op basis van hun aanwezigheid/medewerking tijdens het seminarie en op basis van de opdrachte en/of de test..

Een gebrek aan medewerking tijdens het seminarie telt mee voor één vierde van de punten.

Bij de evaluatie zal eveneens rekening gehouden worden met correct taalgebruik en schrijfwijze, alsook met de toepassing van de juiste layoutregels en huisstijl. Tekortkomingen op dit vlak worden in rekening gebracht voor maximum de helft van de te verdienen punten.

Bij gewettigde afwezigheid wordt één inhaalmoment per semester (1e semester: beging februari, 2e semester: eind mei) georganiseerd. De student bereidt een door de docent opgelegd topic voor en geeft hierover een presentatie.  De student neemt persoonlijk contact op met de docent en de afspraken hieromtrent worden individueel met de student in kwestie gemaakt en door de student via mail bevestigd.  

Binnen één academiejaar kan je hoogstens 2 keer een gewettigde afwezigheid wegens korte duur melden.  Een derde afwezigheid geldt als een ongewettigde afwezigheid.

Ongewettigde afwezigheid bij een seminarie leidt altijd tot een 0/20 voor dit seminarie. Een tweede ongewettigde afwezigheid leidt tot NA voor topics.

Ook het niet indienen van een opdracht of het niet deelnemen aan de test,  leidt tot een 0/20, ook al was de student aanwezig op het seminarie.

Wie niet aanwezig is op een seminarie kan geen punten verdienen met het indienen van de opdracht  of de test.

Wanneer voor jou een inhaalmoment werd georganiseerd en je neemt er niet aan deel of haalt een extreem lage score (minder dan 5/20) dan kan je binnen hetzelfde academiejaar geen aanspraak meer maken op een inhaalopdracht.

Er wordt nooit een inhaalmoment voor een inhaalmoment georganiseerd (ook niet als je opnieuw of nog ziek bent)

Indien extra informatie wordt gegeven i.v.m. de seminaries en de opdrachten vind je deze ook terug op Toledo.

Dit is een BYOD-vak. Je dient telkens een volledig opgeladen laptop mee te hebben om de evaluatie te kunnen afleggen.​ De testen zijn oline op campus met gebruik van Proctorio waarbij het scherm opgenomen wordt om de betrouwbaarheid te garanderen

Een vertalend woordenboek  NIET toegestaan.

Bedrijfsprojecten/coaching

1) Bedrijfsprojecten -  Integratieproject (2 studiepunten)

Studenten leveren het schriftelijk dossier af en worden hierop gequoteerd. 

In principe worden punten toegekend per groep en krijgt elk groepslid dus hetzelfde cijfer toegekend.
In onderstaande gevallen zal hiervan worden afgeweken en zullen er individuele punten toegekend worden. De studenten waarvoor dit geldt, zullen door de vakdocent hiervan worden verwittigd en uitgenodigd worden voor een afspraak en individueel getest worden, ofwel op basis van de bestaande cases ofwel aan de hand van een extra case.
In volgende gevallen zal daartoe beslist worden:
1) In geval je niet actief en constructief deelneemt aan het groepswerk. Dit zal beoordeeld worden door de vakdocent op basis van een mondelinge ondervraging, eventueel bijgestaan door andere docenten die de case begeleiden. 
2) In geval je plagiaat pleegt. Je maakt deel uit van een groep en je maakt dus geen informatie over aan medestudenten van andere groepen. 
1) In geval van één of meerdere gewettigde afwezigheden. Bij permanente evaluatie geldt het algemeen afwezigheidsbeleid van het studiegebied HWBK.

Zonder attest word je geweigerd om deel te nemen aan het groepswerk en zal je ook niet individueel getest worden. Je krijgt dan een no score. Dit opleidingsonderdeel is niet herkansbaar.

 

2) Bedrijfsprojecten - coaching  (1 studiepunt)

Coaching: permanente evaluatie zonder examen tijdens examenperiode. Bij permanente evaluatie geldt het algemene afwezigheidsbeleid van het studiegebied HWBK.

Evalutievorm: paper/werkstuk

Evalutie gebeurt op basis van:

  • actieve medewerking tijdens de lessen
  • voorbereiding van de lessen en contactmomenten
  • tussentijds rapport in december
  • eindverslag in mei

Van de student wordt verwacht dat hij regelmatig aanwezig is. Aanwezigheid is gedeeltelijk verplicht.

In het eerste semester heeft de student de keuze tussen verschillende trajecten. Afhankelijk van het aantal lessen dat de student volgt, schrijft hij een aangepast verslag. De student volgt minstens twee volledige groepslessen (4 lesuren) in het eerste semester. Minder dan vier gevolgde lesuren leidt automatisch tot een NA-score voor coaching. Het is de verantwoordelijkheid van de student om te weten welke taak hij moet maken. Het decemberverslag wordt zowel via Toledo als Turnitin ingediend. Indien het verslag niet wordt ingediend krijgt de student een NA-score. Ook wanneer de student het verkeerde verlsag indient, gebaseerd op een verkeerd aantal gevolgde lesuren, krijgt de student een NA-score.

In het tweede semester zijn er een aantal verplichte activiteiten: individueel gesprek en voorbereiding, interview van een stagestudent, een presentatie en een eindverslag. Elke verplichte activiteit wordt via Toledo aangekondigd. Indien de student aan één van deze activiteiten niet deelneemt, volgt automatisch een NA-score. 

3) Bedrijfsprojecten - Projectweek   (1 studiepunt)

Soort evaluatie:

  • De aanwezigheid, samenwerking en de output wordt dagelijks en per student geëvalueerd. 

Afwezigheden en inhaalopdrachten

De deelname van de studenten aan de projectweek is verplicht. Dagelijks wordt door de hoofdcoach tweemaal de aanwezigheid gecontroleerd op basis van een aanwezigheidslijst. De lijsten worden dagelijks bezorgd aan de coördinator van de projectweek die de oorzaak van de afwezigheid nagaat en eventuele acties bespreekt met de inhoudelijk verantwoordelijke en de coaches.

Een ongewettigde afwezigheid kan leiden tot een "0" voor het (deel van het) opleidingsonderdeel of tot uitsluiting uit de groep. De beslissing wordt genomen door de directeur van het studiegebied op advies van de coaches, de inhoudelijk verantwoordelijke en de coördinator van de projectweek.

Een gewettigde afwezigheid kan leiden tot een "inhaalopdracht die equivalent is aan de gemiste projectopdracht". Deze opdracht wordt geformuleerd door de inhoudelijk verantwoordelijke en de hoofdcoach, in samenspraak met de coördinator van de projectweek.

Afwezigheidsbeleid

Om recht te hebben op een inhaalmoment bij gewettigde afwezigheid dient het afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde VOORAF correct gevolgd te worden. (zie: link  afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be))​
Ben je langdurig gewettigd afwezigheid neem dan contact op met de ombudsdienst om een regeling uit te werken.​

Er is geen tweede examenkans.
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • OH6125 - Topics uit het werkveld (over academiejaar)
  • OH6126 - Bedrijfsprojecten/Coaching (over academiejaar)