Consumentengedrag (B-ODISEE-OH3139)

3 studiepuntenNederlands22 urenTweede semesterTweede semester
De Backer Geert (coördinator) |  De Backer Geert
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

http://webapps.odisee.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=15640&OPLID=63

 

In deze cursus gaan we inzicht verwerven in de drijfveren die bepalen wat consumenten kopen en wat niet.

Wij zoeken antwoord op vragen zoals:

  • Hoe verwerven en verwerken consumenten informatie? Hoe beslissen zij?
  • Hoe verloopt het leerproces bij consumenten? Door wie of wat wordt dat beïnvloed?
  • In welke maten spelen rationaliteit en emoties een rol bij een aankoop?
  • Welke invloed hebben persoonlijkheid en levensstijl van de consument op het koopgedrag?
  • Hoe beïnvloeden consumenten elkaar?
  • Welke impact hebben externe factoren (cultuur, media, kleur, geluid,....) op het consumentengedrag?
  • Hoe kunnen innovatieve producten sneller ingang vinden?  

 

 

 

 

 

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Voor dit opleidingsonderdeel is het aangewezen dat het opleidingsonderdeel "Basisprincipes marketing" werd afgewerkt.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Consumentengedrag (B-ODISEE-OH5139)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht22 urenTweede semesterTweede semester
De Backer Geert
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

Deze cursus consumentengedrag behoort tot leerlijn Marketinganalyse.

Volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Inleiding tot de consumentenpsychologie
  • Individuele processen in consumentengedrag
    • perceptie, geheugen, motivatie, emotie, attitude, leerprocessen, persoonlijkheid, lifesyle, consumptiecyclus
  • Groepsprocessen in consumentengedrag
    • gezin, huishouden, referentiegroepen, innovatie, cultuurinvloeden

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=21226

Voor deze cursus gebruiken we het verplichte handboek "Consumentenpsychologie" van Guido Valkeneers.

Daarnaast voorziet de docent ondersteunende slides, artikels en videoclips.

Het is aangewezen nota's te nemen tijdens de hoorcolleges.

 

Interactieve hoorcolleges op basis van powerpoint slides.

Het is belangrijk om tijdens de colleges de slides aan te vullen met persoonlijke notities op basis van groepsdiscussies en voorbeelden tijdens de lessen.

Voor dit vak is een groepstaak voorzien. Daarbij bestuderen we hoe bedrijven klantenrelaties opbouwen, onderhouden en uitbouwen.  

Indien overmachtssituaties zoals het Corona-virus voorkomen, kunnen de werkvormen en evaluatievormen nog evolueren. In dat geval worden de aangepaste maatregelen tijdig bekendgemaakt via de Toledo-cursus, zodat de studenten zich kunnen voorbereiden op deze gewijzigde situatie.

Evaluatieactiviteiten

Consumentengedrag (B-ODISEE-OH7139)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Examenperiode 1: De evaluatie wordt verdeeld over:

  • een schriftelijk examen: 70% van de punten. Dit is een examen met meerkeuze vragen. Er is geen giscorrectie maar wel verhoogde cesuur. 
  • een groepstaak buiten de examenperiode: 30% van de punten. Word doc in te dienen op 23 april 2024 door te sturen naar geert.debacker@odisee.be.

De groepstaak bestaat uit het bestuderen van de positionering en communicatie van een product of dienst. Dit wordt gebundeld in een paper.

Indien overmachtssituaties zoals het Corona-virus voorkomen, kunnen de werkvormen en evaluatievormen nog evolueren. In dat geval worden de aangepaste maatregelen tijdig bekendgemaakt via de Toledo-cursus, zodat de studenten zich kunnen voorbereiden op deze gewijzigde situatie.

ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, vermeld je dit ook in je bronnen/inleiding. Wanneer je dit niet doet, krijg je een NA-score of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. ​
Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie ) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, - dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd.​

Om recht te hebben op een inhaalmoment bij gewettigde afwezigheid dient het afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde VOORAF correct gevolgd te worden. (zie: link  afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be))​
Ben je langdurig gewettigd afwezigheid neem dan contact op met de ombudsdienst om een regeling uit te werken.​

 

 

https://eur02.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Fwww.odisee.be%2Fonderwijs-en-examenreglement

 

 

 

 

Examenperiode EP3:

Het opleidingsonderdeel wordt geëvalueerd door een schriftelijk examen dat telt voor 100% van de punten. De punten van de evaluaties buiten de examenperiode worden niet overgedragen. Dit is een schriftelijk examen met meerkeuze vragen. Er is geen giscorrectie maar wel verhoogde cesuur. 

 

ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, vermeld je dit ook in je bronnen/inleiding. Wanneer je dit niet doet, krijg je een NA-score of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. ​
Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie ) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, - dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd.​

Om recht te hebben op een inhaalmoment bij gewettigde afwezigheid dient het afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde VOORAF correct gevolgd te worden. (zie: link  afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be))​
Ben je langdurig gewettigd afwezigheid neem dan contact op met de ombudsdienst om een regeling uit te werken.​