Hoogfrequenttechniek (B-ODISEE-OGI03T)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=20212&OPLID=280
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
A. Volgtijdelijkheid
Er wordt sterk aangeraden om 'Elektronische Componenten en Schakelingen' gevolgd te hebben of tenminste over onderstaande competenties te beschikken.
B. Competenties
De student heeft een basiskennis elektriciteit/elektronica en kan elektrische basisgrootheden (spanning, stroom, weerstand en frequentie) meten.
De student kan de wet van Ohm, berekening van een vermogen, serieschakeling en parallelschakeling toepassen.
De student kan berekeningen van impedanties en admittanties uitvoeren.
De student kent het werkingsprincipe van een RC-kring en van een LC-resonantiekring en kan de resonantiefrequentie berekenen.
De student kent de symbolen en uitvoeringen van weerstand, condensator, spoel, bron, voltmeter, ampèremeter en functiegenerator.
De student kan werken met een multimeter, gelijkspanningsbron, een functiegenerator en een oscilloscoop.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OI3020 : Hoogfrequenttechniek (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de elektronica-ICT - in dagonderwijs (Gent) (Afstudeerrichting ICT) 180 sp.
- Bachelor in de elektronica-ICT - in dagonderwijs (Gent) (Afstudeerrichting elektronica) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Hoogfrequenttechniek (B-ODISEE-OGI04i)
Inhoud
Inhoud Hoogfrequenttechniek
- Transmissielijnen
- Uitvoeringsvormen van een transmissielijn
- Opbouw van een transmissielijn
- Voorplanting van lopende golven langs een transmissielijn
- Ontstaan van staande golven in transmissielijnen
- Het Smith-diagram
- De reflectiecoëfficiënt
- Aanpassingsnetwerken
- Werkingsprincipe van een elementaire antenne
- Algemene kenmerken van antennes
- De verticale antenne
Studiemateriaal
A. Verplichte leermiddelen
- Cursus "Hoogfrequenttechniek - Transmissielijnen, Antennes"
Opdrachten, documenten, video's en slides op Toledo
Breadboard
Simulatiesoftware Smith-chart design
Toelichting onderwijstaal
De presentaties en lessen worden aangeboden in de Nederlandse taal. Toch is het mogelijk dat er wordt verwezen naar Engelstalige (online) literatuur of dat er Engelstalige termen worden gebruikt.
Toelichting werkvorm
Digitaal leren - Interactievormen - Labo - Oefeningen/opdrachten - Simulatie
Theorielessen en oefeningen
Practica: berekeningen en metingen.
Indien de practica en lessen niet on-campus kunnen doorgaan, kunnen de sessies vervangen worden door opdrachten en oefeningen off-campus.
Evaluatieactiviteiten
Hoogfrequenttechniek (B-ODISEE-O72668)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie bestaat uit twee aspecten, die elk voor evenveel punten meetellen:
- Individuele schriftelijke testen (op 50% van de punten). Deze schriftelijke testen zijn gesloten boek en kunnen zowel theorievragen als oefeningen bevatten. Een eenvoudig, niet-grafisch, rekenmachine is toegelaten tijdens deze testen.
- Permanente labo-evaluaties (op 50% van de punten). Deze permanente labo-evaluaties hebben betrekking tot aanwezigheid, voorbereiding, attitude, verslaggeving en het nauwgezet uitvoeren van oefeningen en opdrachten.
Als het rekenkundig gemiddelde van de individuele schriftelijke testen minder dan 8/20 bedraagt, dan zal dit gemiddelde het OPO-eindcijfer zijn.
Alle testen en labo's zijn verplicht: 1 onwettige afwezigheid resulteert in een NA voor deze OPO.
Indien de schriftelijke testen en labo's niet on-campus kunnen doorgaan, kunnen deze vervangen worden door evaluaties via opdrachten en oefeningen off-campus.
Toelichting bij herkansen
De evaluatie in de tweede examenkans bestaat uit een gesloten boek labo-examen voor 100% van de punten. Deze evaluatie heeft betrekking tot attitude, mondelinge en schriftelijke verslaggeving, het nauwgezet uitvoeren van één of meerdere oefeningen en/of opdrachten, en het mondeling en/of schriftelijk beantwoorden van theorievragen en oefeningen. Indien de herkansing niet on-campus kan doorgaan, kan deze vervangen worden door evaluaties via opdrachten en oefeningen off-campus.