Telecommunicatie (B-ODISEE-OGI03R)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=19810&OPLID=280
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
A. Volgtijdelijkheid
Er wordt sterk aangeraden om 'Elektronische Componenten en Schakelingen' gevolgd te hebben of tenminste over onderstaande competenties te beschikken.
B. Competenties
De student heeft een basiskennis elektriciteit/elektronica en kan elektrische basisgrootheden (spanning, stroom, weerstand en frequentie) meten.
De student kan de impedantie en admittantie van elektrische componenten en schakelingen berekenen.
De student begrijpt het werkingsprincipe van een LC-resonantiekring en kan de resonantiefrequentie van een LC-kring berekenen.
De student kent de symbolen en toepassingen van weerstand, condensator, spoel, bron, voltmeter, ampèremeter en functiegenerator.
De student kan werken met een multimeter, gelijkspanningsbron, een functiegenerator en een oscilloscoop.
De student kan de verschillende versterkerklassen (A, B, AB, C) van transistoren uitleggen.
De student kan het instelpunt van een transistor berekenen en uitleggen waarom dit belangrijk is voor de stabiele werking van de schakeling.
De student kent de begrippen transferfunctie, hoogdoorlaatfilter, laagdoorlaatfilter, banddoorlaatfilter, Q-factor en decibel.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
JPW368 : Telecommunicatie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de elektronica-ICT - in dagonderwijs (Gent) (Afstudeerrichting ICT) 180 sp.
- Bachelor in de elektronica-ICT - in dagonderwijs (Gent) (Afstudeerrichting elektronica) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Telecommunicatie (B-ODISEE-OGI04g)
Inhoud
Inhoud:
- Blokschema van een zender
- Principewerking van een oscillator.
- Soorten oscillatoren
- Modulatietechieken
- Blokschema van een ontvanger
- Soorten ontvangers
- Mengtrappen
- Demodulatietechnieken
- Berekeningen en metingen met betrekking tot oscillatoren, telecommunicatie en modulatietechnieken.
Studiemateriaal
Verplichte leermiddelen:
- Cursus "Telecommunicatie"
- Opdrachten, documenten, video's en slides op Toledo
- Breadboard
Toelichting onderwijstaal
De presentaties en lessen worden aangeboden in de Nederlandse taal. Toch is het mogelijk dat er wordt verwezen naar Engelstalige (online) literatuur of dat er Engelstalige termen worden gebruikt.
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Digitaal leren - Interactievormen - Labo - Oefeningen/opdrachten
- Theorielessen en oefeningen
- Practica: berekeningen en metingen.
Indien de practica en lessen niet on-campus kunnen doorgaan, kunnen de sessies vervangen worden door opdrachten en oefeningen off-campus.
Evaluatieactiviteiten
Telecommunicatie (B-ODISEE-O72580)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie bestaat uit twee aspecten, die elk voor evenveel punten meetellen:
- Individuele schriftelijke testen (op 50% van de punten). Deze schriftelijke testen zijn gesloten boek en kunnen zowel theorievragen als oefeningen bevatten. Enkel een eenvoudig, niet-grafisch, rekenmachine is toegelaten tijdens deze testen.
- Permanente labo-evaluaties (op 50% van de punten). Deze permanente labo-evaluaties hebben betrekking tot aanwezigheid, voorbereiding, attitude, verslaggeving en het nauwgezet uitvoeren van oefeningen en opdrachten.
Als het rekenkundig gemiddelde van de individuele schriftelijke testen minder dan 8/20 bedraagt, dan zal dit gemiddelde het OPO-eindcijfer zijn.
Alle testen en labo's zijn verplicht: 1 onwettige afwezigheid resulteert in een NA voor deze OPO.
Indien de testen en labo's niet on-campus kunnen doorgaan, kunnen deze vervangen worden door evaluaties via opdrachten en oefeningen off-campus.
Toelichting bij herkansen
De evaluatie in de tweede examenkans bestaat uit een gesloten boek examen voor 100% van de punten. Deze evaluatie heeft betrekking tot attitude, mondelinge en schriftelijke verslaggeving, het nauwgezet uitvoeren van één of meedere oefeningen en/of opdrachten, en het mondeling en/of schriftelijk beantwoorden van theorievragen en oefeningen. Indien de herkansing niet on-campus kan doorgaan, kan deze vervangen worden door evaluaties via opdrachten en oefeningen off-campus.