Digitaal Systeemontwerp (B-ODISEE-OGI03F)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=19799&OPLID=280
Begintermen
A. Volgtijdelijkheid
- Er zijn geen dwingende volgtijdelijkheden.
- Dit vak kan opgenomen worden als minor bij iedere major-richting, dus zowel voor ELO als voor ICT-studenten.
- Het vak Digitale technieken gevolgd hebben in het 1e jaar is een voordeel, doch niet noodzakelijk
B. Competenties
Noties hebben van programmeren en interesse in digitale elektronica en systemen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in examenreglement.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de elektronica-ICT - in dagonderwijs (Gent) (Afstudeerrichting ICT) 180 sp.
- Bachelor in de elektronica-ICT - in dagonderwijs (Gent) (Afstudeerrichting elektronica) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Digitaal Systeemontwerp (B-ODISEE-OGI03u)
Inhoud
Het theoretisch gedeelte van deze cursus omvat volgende inhoud:
- Concurrente versus sequentiële ontwerpstrategieën voor digitale logica
- De verschillende mogelijkheden om VHDL te programmeren (Behaviour, dataflow en structural design)
- Analyse van logische blokken en het omzetten van logische functies in VHDL-code
- Het ontwerpen en analyseren van sequentiële systemen
- Het ontwerpen en analyseren van combinatorische systemen
- Opstellen en gebruik van bibliotheken in VHDL
- Structuur en werking van programmeerbare logica (PAL, GAL, CPLD, FPGA)
- Structuur en werking van halfgeleidergeheugens (ROM, EPROM, FLASH, RAM, FIFO, ...)
Het praktisch gedeelte van deze cursus bestaat uit 3 delen
Deel 1
Een inleidende labo-opgave waarbij de student een eerste ontwerp-opgave doorloopt waarin de verschillende stappen van een VHDL-ontwerp aan bod komen door het ontwerpen van een 4-bits Gray-counter met LED-indicatie. De moeilijkheidsgraad van deze opgave is basisniveau waarbij praktisch geen elektronica-voorkennis vereist is. Het is de bedoeling om het ontwerpproces voor een VHDL-project te doorlopen, zodat de student de rest van de cursus hier niet echt nog aandacht moet aan besteden.
Deel 2
Specifieke topics uit de theoriecursus die beter passen in een hands-on omgeving. (deze lijst is niet limitatief en kan aangepast worden ifv de evolutie van de cursus)
- Oefeningen op synchroon en concurrent ontwerp
- Het opstellen van testbenches in VHDL voor het testen van het correct functioneren en het behalen van de gewenste specificaties van een VHDL ontwerp
- Testbaarheid en observeerbaarheid kunnen bekomen tijdens logisch ontwerp
Deel 3
De studenten krijgen een grote ontwerpsopdracht rond digitaal ontwerp die ze in de labo-sessies moeten afwerken. De klemtoon ligt hierbij op het testen en verifiëren van de geproduceerde oplossing. Daarbij wordt door de docent een timing voorgesteld die de studenten moeten proberen te realiseren.
Het afwerken van labo 2 / module 2b is de drempel om voor dit gedeelte van deze cursus te kunnen slagen.
De laatste module van deze opdracht (Labo 2 / module 3) is een open-end ontwerp waarin de studenten verder kunnen gaan dan wat vereist is om te slagen voor deel 2. Deze module levert extra punten op voor het 2e gedeelte van deze cursus.
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=30404
De lessen over VHDL worden gegeven a.h.v. powerpoints.
Het handboek "Circuit design and simulation with VHDL" A. Pedroni, MIT press (ISBN 978-0262014335) is een nuttig maar niet verplicht naslagwerk voor het gedeelte VHDL binnen deze cursus
Voor het gedeelte "Geavanceerde digitale componenten" is er een papieren cursus ter beschikking.
Xilinx VIVADO-software 2019.1 met vrije licentie voor het voorbereiden van de oefeningen op computer thuis en voor het uitvoeren van de oefeningen tijdens de les. Deze software kan gedownload worden vanuit de elektronische cursusomgeving of gedraaid worden op een virtuele computer in de ICT-cloud-omgeving.
Toelichting onderwijstaal
De gebruikte powerpoints zijn deels in het Nederlands en deels in het Engels. De Xilinx-Vivado-software is engelstalig.
Toelichting werkvorm
Interactievormen - Labo - Oefeningen/opdrachten
Het theoriegedeelte VHDL wordt gedoceerd onder de vorm van hoorcolleges met geïntegreerde workshop-sessies rond specifieke topics (8 sessies van 1,5u). Tijdens deze workshop-sessies worden opdrachten uitgewerkt door groepen van 2 tot 4 studenten op computer. Het meebrengen van minstens een portable computer per groep is wenselijk.
Het theoriegedeelte rond programmeerbare digitale componenten en geheugens wordt aangeboden onder de vorm van hoorcolleges (6 sessies van 1,5u).
Het praktisch gedeelte van deze cursus wordt aangeboden als computerpractica in groepen van 2 (10 labo's van 3u)
Evaluatieactiviteiten
Digitaal Systeemontwerp (B-ODISEE-O72568)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
1) Het theoretisch gedeelte wordt geëvalueerd a.h.v. een of meerdere toetsen en staat op 1/3 van de punten van deze OPO. Deze evaluatie gaat door onder de vorm van een gesloten boek-toets over de theorie van VHDL, de inhoud van de workshops "Testbenches" en over de inhoud van het cursusdeel "Geavanceerde digitale componenten"
2) Het praktisch gedeelte wordt geëvalueerd d.m.v. permanente evaluatie tijdens de verplichte labosessies. Deze permanente evalutie staat op 1/3 van de punten van deze OPO
3) Er wordt een individuele vaardigheidstoets voorzien op het einde van lesperiode 2 op 1/3 van de punten van deze OPO waarin een VHDL-opdracht dient uitgewerkt te worden. Hierbij is niet alleen het bereikte resultaat bepalend, maar vooral het correct toepassen van de aangeleerde technieken, zoals testbenches, libraries, gebruikte hoeveelheid hardware, ... Deze toets is open boek, waarbij al het schriftelijk cursusmateriaal gebruikt mag worden, behalve opgeloste oefeningen.Er is een voorbeeldopgave van dit toets te vinden op Toledo
Alle testen en labo's zijn verplicht: Een onwettige afwezigheid kan resulteren in een NA voor deze OPO.
Als een van de deelcijfers van de hierboven vermelde evaluaties minder dan 8/20 bedraagt, dan zal het OPO-eindcijfer gelijk zijn aan het laagste deelcijfer.
Er zijn deelvrijstellingen mogelijk naar EP3 op
- Het theoretisch gedeelte van deze OPO, op basis van het resultaat van (1)
- Het praktisch gedeelte van deze OPO dat bestaat uit de gezamenlijke punten van de verplichte labosessies (2) en de individuele vaardigheidstoets op computer op het einde van lesperiode 2 (3)
Indien de schriftelijke testen en labo's niet on-campus kunnen doorgaan, kunnen deze vervangen worden door evaluaties via opdrachten en oefeningen off-campus.
Bij alle evaluaties die op de campus plaatsvinden, mogen geen gen-AI tools (bv ChatGPT, Copilot) gebruikt worden.
Toelichting bij herkansen
1) Het theoretisch gedeelte wordt geëvalueerd a.h.v. een schriftelijke evalutie en staat op 1/3 van de punten van deze OPO. Deze evaluatie gaat door onder de vorm van een gesloten boek-toets over de theorie van VHDL, de inhoud van de workshops "Testbenches" en over de inhoud van de cursus "Geavanceerde digitale componenten".
2) Het praktisch gedeelte wordt geëvalueerd via een vaardigheidstoets op computer waarin een VHDL-opgave dient uitgewerkt te worden en staat op 2/3 van de punten van deze OPO . Hierbij is niet alleen het bereikte resultaat bepalend, maar vooral het correct toepassen van de aangeleerde technieken, zoals testbenches, libraries, gebruikte hoeveelheid hardware, ... Deze toets is open boek, waarbij al het schriftelijk cursusmateriaal gebruikt mag worden, behalve opgeloste oefeningen. Er is een voorbeeldopgave van deze toets te vinden op Toledo.
Als een van de deelcijfers van de hierboven vermelde evaluaties minder dan 8/20 bedraagt, dan zal het OPO-eindcijfer gelijk zijn aan het laagste deelcijfer.
Indien de schriftelijke testen en labo's niet on-campus kunnen doorgaan, kunnen deze vervangen worden door evaluaties via opdrachten en oefeningen off-campus.
Bij alle evaluaties die op de campus plaatsvinden, mogen geen gen-AI tools (bv ChatGPT, Copilot) gebruikt worden.