Project & Wetenschappelijk Rapporteren (B-ODISEE-OGI02S)
Doelstellingen
Zie https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=19789&OPLID=280
Begintermen
Voor alle opleidingsonderdelen (OPO's) uit de eerste fase van de gekozen afstudeerrichting dient het credit verworven of een tolerantie opgenomen te zijn. Naast de 48 studiepunten voor verplichte opleidingsonderdelen moet ook voor minstens 12 studiepunten aan keuzevakken het credit verworven of een tolerantie opgenomen zijn.
Indien je enkel voor één OPO (van max. 6stp) niet aan de gestelde eis voldoet, kan je alsnog deelnemen aan Project als de OPO niet relevant is voor het onderwerp van je project. In dat geval zal in je ISP formulier opgenomen worden in welk domeinen (web, infrastructuur, programmeren, elektronica) je een project mag kiezen/voorstellen.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
JPW338 : Project (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Project & Wetenschappelijk Rapporteren (B-ODISEE-OGI03h)
Inhoud
Studenten werken een project uit met een uitgesproken elektronica en/of ICT inhoud. De uitwerking gebeurt onder begeleiding van een technische mentor en in een team van typisch vier studenten (afwijkingen zijn mogelijk op basis van uitschrijvingen en aantal studenten).
Studenten schrijven een uitgebreid rapport over hun project. Deze oefening past in de leerlijn wetenschappelijk rapporteren en is een rechtstreekse voorbereiding op het schrijven van de bachelorproef. Er wordt aandacht besteed aan diverse aspecten van het rapprteren: taal en stijl, structuur, vorm en opbouw van een rapport, bronvermelding, referenties, etc.
- Vormelijke en structurele instructies over het schrijven van een wetenschappelijk rapport.
- Taal- en stijlrichtlijnen.
- Informatie over bronvermelding, literatuurlijst, wetenschappelijk refereren.
- Grammatica en spelling.
Studiemateriaal
Richtlijnen op Toledo.
Handboek: Rapporteren voor technici. Sabine Martens, Acco 2016.
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=30372
Toelichting werkvorm
De projectopdracht wordt uitgevoerd als een groepswerk buiten de reguliere contacturen, aangevuld met regelmatige overlegmomenten met de technische mentor. De groep werkt volgens de scrum methodologie.
Per projectgroep wordt hiervoor een begeleidende docent aangeduid, die het verloop van het project (als buitenstaander) opvolgt.
Na een startvergadering organiseert de projectgroep op regelmatige basis bijeenkomsten met de docent waarin het verloop besproken wordt. Er is één verplicht werkmoment voorzien tijdens de infodag van april.
Tijdens de uitvoering van het project schrijven de studenten een rapport over de uitwerking van de opdracht. Hierin worden ze begeleid door de taalmentor.
Er worden hoorcolleges afgewisseld met oefeningenlessen. Hierbij is het belangrijk dat studenten de theorie toepassen op een deel van de kladversie van het rapport. Elke projectgroep stuurt 3 keer een kladversie door. Hierop wordt door de docent feedback gegeven. Tijdens 3 verplichte coachingsessie werkt de taalmentor met het team studenten en stuurt hen bij op basis van wat ze ingediend hebben. De feedback wordt bijgehouden in een voortgangsdossier en studenten moeten hier actief mee aan de slag gaan.
- Algemene sessies als hoorcollege.
- Algemene sessies schrijfvaardigheid met onmiddellijke toepassing in deelgroepen voor het schrijven van het rapport voor het project.
- Feedbackmomenten en coaching tussen docent en projectteam.
Evaluatieactiviteiten
Project & Wetenschappelijk Rapporteren (B-ODISEE-O72555)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie valt uiteen in twee onderdelen: de uitwerking van het project (60%) en het wetenschappelijk rapporteren (40%).
Aan project wordt een cijfer toegekend op basis van volgende aspecten: gerealiseerd product (35%), technische inhoud rapport (10%), proces (35%), technische documentatie (10%), presentatie en verdediging (10%).
- Scores voor product en proces worden herverdeeld op basis van een peerevaluatie. De begeleidende docent overziet de peerevaluatie en bewaakt dat de peerevaluatie in lijn ligt met de onderlinge communicatie en in het bijzonder de tussentijdse evaluatie.
- De scores kunnen geïndividualiseerd worden door de begeleidende docent / jury
Wetenschappelijk rapporteren wordt geëvalueerd in twee fasen. De eerste fase, de voorbereidingsfase, wordt op diverse aspecten bekeken door de taalmentor. Er wordt nagegaan in welke mate
- een team in orde is met de klasvoorbereiding en Toledotoetsen voor de gestelde deadline;
- voldaan wordt aan de vooropgestelde deadlines om zaken door te sturen en te verbeteren;
- de diverse onderdelen van het rapport worden ingestuurd en volgens welke kwaliteit;
- de door taalmentor geleverde feedback doorgevoerd wordt in het rapportdocument.
Alle opmerkingen worden bijgehouden in één online document die zichtbaar is voor alle studenten van één en dezelfde groep. Op basis van de opmerkingen wordt het rapport gequoteerd. De puntenverdeling is 20 punten voor de toetsen die de student individueel maakt, 30 punten op het voortraject in team en 50 punten op het eindrapport.
Na de eerste fase wordt het rapport op zijn totaliteit beoordeeld. De score voor rapporteren wordt gegeven aan de hand van een online evaluatieblad met criteria.
Voor de eindscore voor wetenschappelijk rapporteren kan worden afgeweken van de teamscore op basis van het logboek dat het team heeft bijgehouden. Hierin wordt vermeld welke studenten gewerkt hebben aan welke onderdelen en op welke manier.
Indien een student de deadline voor de groepsindeling niet haalt, wordt een NA-score toegekend. Ook als een student niet opdaagt voor de verdediging wordt een "NA" toegekend. Indien het team de deadline voor het indienen van het rapport niet haalt, wordt een NA-score toegekend. Indien rapporten ingediend worden als link naar een bestand in de cloud worden ze niet aanvaard en is er een NA-score indien de student binnen de deadline het rapport niet aanlevert zoals gevraagd in de instructies op Toledo.
Toelichting bij herkansen
Een herkansing is enkel mogelijk voor het gedeelte Wetenschappelijk Rapporteren en wordt enkel toegestaan indien er een voldoende score werd behaald voor het Project gedeelte.
Het project zelf kan dus niet hernomen worden en de score voor dit onderdeel wordt overgenomen uit de eerste zittijd en bepaalt ook in tweede zit de score van de OPO voor 60%.
Als het project een score van 10/20 of meer werd gehaald, is er voor wetenschappelijk rapporteren een tweede examenkans die voor 40% meegerekend wordt in de OPO score. De score voor wetenschappelijk rapporteren wordt in tweede zittijd volledig bepaald door een cijfer /20 voor het schriftelijk rapport volgens dezelfde criteria als in eerste zittijd.
Hierbij valt de score voor het voorbereidingstraject weg en wordt de score toegekend voor 100% van de verbetering van het rapport. Indien een student een onvoldoende haalt ten gevolge van de individuele Toledotoetsen dan kan een examen worden voorzien in EP3. Het is mogelijk dat het hele team een onvoldoende heeft en dan wordt gevraagd het rapport te herschrijven en aan te geven wie wat heeft gedaan. Zo kunnen studenten verschillende scores behalen. Dat is ook zo indien enkel een deel van het team een tweede examenkans heeft. Hier wordt een beoordeling gegeven van 50% voor de gemeenschappelijke delen en 50% op het deel dat de individuele student heeft verbeterd.
Het indienen van een rapport voor een tweede examenkans dat niet verschilt van het rapport ingediend voor de eerste examenkans is onvoldoende. Een tweede examenkans wordt enkel als succesvol beschouwd indien minstens 1 onderdeel van de deelscores wordt verbeterd.
Rapporten die niet ingediend worden binnen de deadline krijgen een NA-score.