Ethiek (B-ODISEE-OGI02R)
Doelstellingen
http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=8696&OPLID=243
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in het onderwijs- en examenreglement.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
JPW333 : Ethiek (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Ethiek (B-ODISEE-OGI03g)
Inhoud
1. De ethische probleemstelling binnen de maatschappelijke ontwikkelingen.
Noodzaak van ethiek
Beroepsethiek binnen ons huidig economisch bestel
- casussen voor de professionele bachelor: beroepsgeheim, privacy, robotica, superdiversiteit, collegialiteit, communicatie, conflicten....
- uitdagingen aan de beroepsethiek in het licht van huidige technologische en maatschappelijke evoluties: biodiversiteit, duurzaamheid, alternatieve energie...
- ethische code in een bedrijf: missionstatements, klokkenluiders, triple P (people, profit, planet)
- begrippen uit de zakenethiek (stakeholders, integriteitsmanagement, productverantwoordelijkheid,..)
Wereldburgerschap: globalisering
2. Projectwerk. De problematiek van de (dreigende) vereenzaming van bepaalde mensen en/of groepen in onze maatschappij. Project empathie
Studenten gaan 24 u meeleven met een minderheidsgroep in de samenleving.Dit vindt plaats buiten de colleges op een zelfgekozen plaats die aan de doelgroep beantwoordt.
3. Studenten gaan over ethische elementen in de maatschappij in gesprek met elkaar
Toelichting onderwijstaal
nederlands
Toelichting werkvorm
Oefeningen/opdrachten
-Ethische debatten in kleine groepen
-Paper
-Project empathie
Evaluatieactiviteiten
Ethiek (B-ODISEE-O72554)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
-Tussentijds examen : ethische debatten. tussentijdse evaluatie tijdens het eerste semester. de studenten bespreken uitgebreid 3 beroepsgerelateerde artikels in een paper en tonen aan dat zij een ethische visie kunnen ontwikkelen en een ethisch artikel kritisch kunnen evalueren. Zij gaan een groepsgesprek aan. Alle informatie rond deze debatten en contactmomenten is te vinden op Toledo. Aanwezigheid op dit contactmoment is verplicht
-Project empathie. Alle info op Toledo.
Indeling: 50% gaat naar het project en 50% gaat naar het verslag van de artikels en de mondelinge verdediging.
Afwezigheid bij een van de twee onderdelen is een NA voor beide onderdelen.
In geval door overmacht of maatregelen in het kader van het coronavirus de evaluatie zols hier beschreven niet kan doorgaan, zal deze OPO op een andere manier en/of op een ander tijdstip geëvalueerd worden. Dit zal tijdig gecommuniceerd worden via het electronisch leerplatform.
Toelichting bij herkansen
Dezelfde examenmodaliteiten in examenperiode 3.
Bij het niet slagen van een van de twee onderdelen in examenperiode 1 dient men het geslaagde onderdeel niet te hernemen.
Desalniettemin is de student vrij om dit onderdeel alsnog te hernemen.