Hackathon (B-ODISEE-OGI02H)

6 studiepuntenNederlands32 urenTweede semesterTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Vermeulen Tim (coördinator) |  Claus Dirk |  Coussens Piet |  Fabre Serge |  Sanders Sven |  Vermeulen Tim |  Wyns Mario  | MinderMeer
Kernteam Elektronica-ICT Gent

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Enige ervaring met programmeren en/of elektronische netwerken is aanbevolen. 

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Hackathon (B-ODISEE-OGI02v)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht32 urenTweede semesterTweede semester
Claus Dirk |  Coussens Piet |  Fabre Serge |  Sanders Sven |  Vermeulen Tim |  Wyns Mario  | MinderMeer
Kernteam Elektronica-ICT Gent

Een groepsproject met een duidelijke elektronica en ICT inhoud, gebaseerd op een single board computer, dat in overleg met begeleidende docenten wordt uitgevoerd in een team van ongeveer 5 personen. Het onderwerp van het project wordt bij de start van het opleidingsonderdeel bekend gemaakt door de docenten via het elektronisch leerplatform. 

Bij de start wordt theoretische achtergrondinformatie aan de studenten ter beschikking gesteld. De studenten zullen daarnaast gebruik moeten maken van de uitgebreide documentatie met voorbeelden die door de fabrikant online ter beschikking wordt gesteld.

De studenten zullen zelf aanvullende informatie moeten opzoeken tijdens de uitvoering van het project.

De communicatie wordt gevoerd in de Nederlandse taal. Toch kan er gebruik gemaakt worden van Engelstalige termen of verwezen worden naar Engelstalige (online) literatuur. 

Oefeningen/opdrachten

Het werk bestaat uit enkele individuele opgaven en een project dat in groep wordt gerealiseerd. 

Vóór de start van het opleidingsonderdeel worden individuele opgaven ter beschikking gesteld. Studenten maken deze individuele opgaven tegen de erbij vermeldde deadline. Deze opgaven dienen als individuele voorbereiding voor het project. 

Vóór de start van het opleidingsonderdeel worden groepen samengesteld en een eerste uitwerking van het project-idee wordt opgesteld in overleg met de docenten. 
Bij de start van het project stelt de groep het uitgewerkt voorstel voor aan een docent ter controle. Bij een goedkeuring van het voorstel door een docent kan de groep het voorstel uitwerken. 

Vervolgens wordt het goedgekeurde project in groep uitgevoerd, buiten de reguliere contacturen, met open labo’s voor het stellen van vragen en het werken met de beschikbare apparatuur. 
Elke projectgroep moet voltallig aanwezig zijn op enkele verplichte contactmomenten, waarop het verloop van het project door een docent (als buitenstaander) wordt opgevolgd.

Indien door overmacht of maatregelen in het kader van het coronavirus de werkvorm zoals hier beschreven niet door kan gaan, zal een aangepaste werkvorm gehanteerd worden. Deze aanpassingen zullen tijdig gecommuniceerd worden via het elektronisch leerplatform.

Evaluatieactiviteiten

Hackathon (B-ODISEE-O71186)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAALGeslaagd / Niet geslaagd

Een geslaagd/niet geslaagd score per student, waarin het proces, het gerealiseerd product en de documentatie worden beoordeeld, rekening houdend met peerevaluatie.

Een NA-score (niet aanwezig) wordt gegeven bij het niet halen van één van volgende deadlines:

  • de deadline voor de groepsindeling en communicatie met de groep. De deadline ligt op de vrijdag van de eerste lesweek. 
  • het indienen van een geschikt, goedgekeurd projectvoorstel tegen het einde van lesweek 3. Het voorstel moet vóór het indienen goedgekeurd worden door een betrokken docent. 

Een student kan ook niet slagen om één van volgende redenen:

  • het niet behalen van de criteria voor ontvankelijkheid. Deze criteria worden medegedeeld via het elektronisch leerplatform.
  • het niet zelfstandig maken en doorsturen van de voorbereidende individuele basisoefeningen die op het elektronisch leerplatform beschikbaar worden gesteld.
  • het niet of niet tijdig indienen van de peerevaluatie voor de groepsleden
  • het niet deelnemen aan de eindevaluatie

Er is geen tweede examenkans.