Talent- en Werkveldverkenning 2 (B-ODISEE-OGC01K)
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OGC00M : Talent- en Werkveldverkenning 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de chemie - in dagonderwijs (Gent) (Afstudeerrichting biochemie) 180 sp.
- Bachelor in de chemie - in dagonderwijs (Gent) (Afstudeerrichting chemie) 180 sp.
- Bachelor in de chemie - in dagonderwijs (Gent) (Afstudeerrichting milieutechnologie) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
1 sp. Beroepsethiek (B-ODISEE-OGC00q)
Inhoud
Deze OPO behandelt een aantal ethische kwesties waarmee professionals te maken (kunnen) krijgen, zoals:
- noodzaak van beroepsethiek
- beroepsethiek binnen het huidige economische bestel
- casussen voor de professionele bachelor: beroepsgeheim, privacy, veiligheid, superdiversiteit, collegialiteit, communicatie, conflicten....
- uitdagingen aan de beroepsethiek in het licht van huidige technologische en maatschappelijke evoluties
- ethische code in een bedrijf: missionstatements, klokkenluiders, triple P (people, profit, planet)
- begrippen uit de zakenethiek (stakeholders, integriteitsmanagement, productverantwoordelijkheid,..)
Toelichting onderwijstaal
Tussentijdse evaluatie : tijdens het eerste semester. de studenten bespreken uitgebreid een aantal beroepsgerelateerde artikels en tonen aan dat zij een ethische visie kunnen ontwikkelen en een ethisch artikel kritisch kunnen evalueren. Zij gaan groepsgesprekken aan. Alle informatie rond deze contactmomenten is te vinden op Toledo en deze info is bindend. Aanwezigheid op deze contactmomenten is verplicht
De studenten schrijven een schriftelijk verslag ter voorbereiding van het ethisch debat. Bij het niet indienen van dit verslag op de aangegeven deadline kunnen de studenten niet deelnemen aan het debat.
Afwezigheid bij een van de contactmomenten of beide contactmomenten betekent een NA
Er is een mogelijkheid tot een tweede examenkans in examenperiode 3 met dezelfde modaliteiten als in examenperiode 1.
In geval door overmacht of maatregelen in het kader van het coronavirus de evaluatie zols hier beschreven niet kan doorgaan, zal deze OPO op een andere manier en/of op een ander tijdstip geëvalueerd worden. Dit zal tijdig gecommuniceerd worden via het electronisch leerplatform.
1 sp. Project empathie (B-ODISEE-OI5044)
Inhoud
Dit project kadert in het geheel van de opleiding waarbij men mensen wil vormen die binnen hun opleidingsniveau van topkwaliteit zijn met aandacht voor verschillende competenties.. Studenten die in staat zijn om zelfstandig projecten uit te werken, ook op terreinen waarin ze niet echt thuis zijn, zullen zichzelf ook later in de bedrijfwereld kunnen ontwikkelen. De vraag naar meer creativiteit, meer flexibiliteit en meer verantwoordelijkheidszin -en niet enkel technische kennis- bij studenten en afgestudeerde bachelors is zeer groot.
Hoofddoelstellingen:
Het bekomen van empathie van de studenten met mensen binnen een sociaal project, waar zij beroepshalve binnen de bedrijfswereld waarschijnlijk weinig of geen contact mee hebben. Deze mensen kunnen (of net niet) tot een risicogroep van vereenzaming behoren.
De studenten ervaren proefondervindelijk dat er heel wat mensen zijn die niet kunnen meedraaien in onze hoog-technologische, multimediale, kapitalistisch geïnspireerde informaticamaatschappij, maar die toch volwaardig mens zijn en een eigen bijdrage kunnen leveren aan onze leefgemeenschap.
De studenten kunnen degelijk, gestructureerd, volledig en beknopt rapporteren wat ze op deze manier hebben bijgeleerd.
Nevendoelstellingen:
De studenten kunnen zelfstandig een instelling of organisatie contacteren en een afspraak maken met de verantwoordelijke. Zij leggen de bedoeling van dit project uit en pogen de toestemming te krijgen om in de instelling hun project te mogen uitvoeren. Zij voeren dit project 24 u uit.
De studenten zetten met een juist taalgebruik hun bevindingen op papier.
De studenten dienen creatief te zijn en ondernemingszin te hebben om zich in te leven in een terrein dat niet tot hun dagdagelijkse leefwereld behoort.
De studenten nemen initiatief en dienen zelf hun activiteiten te plannen en te organiseren.
Verdere toelichting ziet Toledo.
Studiemateriaal
Info project op Toledo
Toelichting onderwijstaal
Het verslag van dit project wordt in het Nederlands geschreven.
Toelichting werkvorm
Van de studenten wordt gevraagd dat ze minimaal 24 uren effectief bezig zijn met mensen die een risicogroep vormen in de maatschappij omtrent vereenzaming en/of voor een deel buiten de maatschappij staan en zich niet kunnen integreren en/of het eventueel moeilijk hebben in de maatschappij.
De studenten zijn volledig vrij in hun keuze wanneer het erop aankomt te beslissen met welke mensen ze willen omgaan en wat ze met die mensen willen doen, mits uiteraard de toestemming van de instelling.
De studenten zijn vrij om zelf te bepalen op welke momenten ze dit project uitvoeren, rekening houdend met de datum van indienen.
De studenten voeren in één instelling hun project uit. Zij spreiden hun uren niet over 2 zittijden. Niet tijdig ingediend is een NA.
Van belang is dat de studenten iets doen samen met deze mensen. Dat is de enige manier om empathie te verwerven. Er dient gezocht te worden samen met de verantwoordelijke naar mogelijkheden zodat de studenten deze doelstelling kunnen realiseren. Wat gedaan wordt is op zich minder van belang, belangrijk is wel dat de studenten niet als gebruikt worden als enkel werkkrachten en de bewoners van de instelling niet gebruikt worden enkel om de doelstellingen te realiseren.
De schoolverzekering dekt alle risico’s die de studenten lopen tijdens het uitvoeren van dit project alsook de risico’s van de verplaatsing van thuis naar de instelling en omgekeerd. Dit met uitzondering van risicovolle sporten (bv. muurklimmen) die men met de mensen zou doen. De schoolverzekering dekt geen enkel risico van de mensen waarmee onze studenten samenwerken.
De studenten vormen groepjes van twee of drie om dit project uit te voeren.
De studenten dienen hun verslag in via Toledo in Word document of PDF.
Je verslag (inhoud, taalgebruik, lay-out), de evaluatie van je begeleider en de correctheid van het nakomen van de afspraken bepalen je cijfer.
1 sp. Werkveldverkenning 2 (B-ODISEE-OGC01r)
Evaluatieactiviteiten
Talent- en Werkveldverkenning 2 (B-ODISEE-O73384)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
OGC00q - Beroepsethiek | 1-20/20 puntenschaal |
OI5044 - Project empathie | 1-20/20 puntenschaal |
OGC01r - Werkveldverkenning 2 | Geslaagd / Niet geslaagd |
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- OGC00q - Beroepsethiek (binnen en over academiejaar)
- OI5044 - Project empathie (binnen en over academiejaar)
- OGC01r - Werkveldverkenning 2 (binnen en over academiejaar)