Actuele sociologische uitdagingen (B-ODISEE-OBW41A)

Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=22601&OPLID=72
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs - en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Actuele sociologische uitdagingen (B-ODISEE-OBW41a)




Inhoud
De cursus ‘Sociologie en samenleving’ biedt de studenten enerzijds een kennismaking met sociologische basisconcepten en denkkaders, en anderzijds een toepassing van deze kaders en concepten op verscheidene belangrijke actuele sociologische vraagstukken. Zo leren de studenten om sociologische interpretatiekaders te hanteren bij het doorgronden van relevante en actuele maatschappelijke fenomenen en processen met aandacht voor de Brusselse context.
Dit OPO zal de student helpen om de eigen ‘normale’ gewoonten, gebruiken, gedragingen, cultuur en de eigen kijk op de dingen te relativeren en binnen een bredere maatschappelijk perspectief te plaatsten. De student zal zicht krijgen op sociale processen en mechanismen die voor het ongeoefend oog onzichtbaar zijn. Gegeven de complexe, diverse en snelveranderende samenleving, is dit geen overbodige luxe voor de sociaal agogische werker.
Thema's die aan bod komen zijn:
demografie; migratie; welvaartstaat; meritocratie; religie en secularisatie; globalisering; individualisering; tijdsbesteding en gezin
Studiemateriaal
Een toegankelijk geschreven syllabus met toelichting, voorbeelden, oefeningen, toetsingsvragen en illustraties wordt aangereikt door de docent. De gebruikte Powerpoint presentaties worden eveneens voor de les beschikbaar gesteld en kunnen dienst doen als 'kapstok' bij het instuderen
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=36449
Toelichting werkvorm
Dit OPO beoogt het verwerven van basiskennis en deze kennis toe te passen en te analyseren in een wisselende context. De student wordt sterk gemotiveerd om verbanden doorheen de cursus te maken; om eigenaarschap op te nemen bij het verwerken van de leerstof; om de concepten toe te passen op maatschappelijke context in Brussel.
- Hoorcollege, met ruimte voor discussie, toetsing aan actualiteit. en het maken van kruisverbanden
- Voorbereidende lessen met lees- of kijkopdracht (zelfstudie) zodat de student met enige voorkennis de lessen kan bijwonen.
- Lessen met een online quiz over de voorgaande, de voorbereidende en huidige les
- Feedback en terugkoppeling op de voorbereidende les en quiz met ruimte voor discussie
Evaluatieactiviteiten
Actuele sociologische uitdagingen (B-ODISEE-O74033)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Toelichting
1. Mondeling examen
De student krijgt de volgende vraag:
Bespreek op basis van de cursus [concept]. (concepten worden bij aanvang van het OPO aangereikt en sluiten aan bij de respectievelijke hoofdstukken in de syllabus).
- Maak de link met minstens twee andere centrale concepten uit 2 andere hoofdstukken uit de cursus.
- Pas je antwoord toe op je opdracht of een zelfbedacht voorbeeld.
2. Opdracht
Voor elk van de hoofdstukken zoekt de student een grafiek of cartoon en bespreekt deze aan de hand van de concepten en denkkaders beschreven in het desbetreffende hoofdstuk.
3. Online quiz/ zelf examenvraag kiezen
Op het begin van iedere les en halverwege iedere les wordt een quiz gedaan met vragen over de vorige les, de lesvoorbereiding en de leerstof tijdens de les
Bij 65% juiste antwoorden op alle quizvragen: de student heeft de mogelijkheid om zelf de eigen examenvraag te kiezen
Indien geen score van 65% of meer: Student wordt beoordeeld op basis van het mondeling examen en de opdracht.
Quizzen kunnen niet hernomen.
Toelichting bij herkansen
De tweede zittijd bestaat:uit:
- Het mondeling examen met 1 vraag (16punten). Dit is hetzelfde principe als in eerste zit.
- De opdracht op 4 punten. Indien de student de opdracht heeft ingediend in de eerste zittijd mag hij/zij deze punten overdragen naar de tweede zittijd. De student mag ook de opdracht hernemen maar dit dient dan te gebeuren aan de hand van nieuw materiaal (cartoons, grafieken,...). De opdracht zal opnieuw beoordeeld worden.
De score op de quiz blijft gelden.